DACHSER DIY Logistics podejmuje nowe wyzwania w procesie dostaw
Dwa słowa – dom i ogród – doskonale charakteryzują segment DIY. Za nimi stoją dziesiątki tysięcy produktów, których stałą dostępność zapewniają markety budowlane i ogrodnicze. Kluczowym ogniwem tego procesu jest logistyka zamówień i dostawy. Dlatego DACHSER DIY Logistics, stale optymalizuje łańcuchy dostaw swoich Klientów oraz włącza do swojej sieci logistycznej nowe sklepy i sieci handlowe z tej branży.
Popularność marketów budowlanych, wyposażenia wnętrz czy ogrodniczych opiera się na możliwości zakupu niezbędnych do tych prac produktów w jednym miejscu. Od małej śrubki, przez meble łazienkowe czy narzędzia, po gotowy do złożenia domek na działkę. Wymaga to utrzymania optymalnych stanów magazynowych i zapewnienia dużych powierzchni składowania. A także rozplanowania pakowania, dostaw, przyjęć czy ekspozycji towarów.
Dostawy do większości sklepów DIY w Europie
W odpowiedzi na specyficzne potrzeby segmentu Do It Yourself firma Dachser, 25 lata temu, stworzyła autorskie rozwiązanie DACHSER DIY Logistics. Od tego czasu kompleksowa oferta jest sukcesywnie i konsekwentnie rozwijana, by zapewnić optymalną obsługę procesów logistycznych – zarówno pod względem czasowym, jak i kosztowym. Obecnie DACHSER DIY Logistics realizuje dostawy do blisko 57 tysięcy odbiorców w Europie, m.in. do sklepów sieci handlowych Bauhaus, Brico Depot, Castorama, Globus, Hagebau, Hellweg, Hornbach, Leroy Merlin, Merkury Market czy OBI. Za pośrednictwem tego operatora logistycznego towary trafiają także do sklepów meblarskich, dekoracyjnych, z narzędziami czy centrów ogrodniczych w całej Europie. DACHSER DIY Logistics dostarcza rocznie 8,4 miliona przesyłek. W 2022 roku z usług DACHSER DIY Logistics w Polsce skorzystało 480 polskich producentów DIY eksportujących swoje produkty na rynki europejskie, z czego 150 firm jest obsługiwanych regularnie.
Okno czasowe kluczem do sprawnych dostaw
Dzięki efektowi skali i owocnej współpracy z sieciami handlowymi DIY, Dachser jest w stanie spełnić oczekiwania detalistów. Prowadzi to do większej dostępności produktów na półce oraz zmniejszenia kar i innych pośrednich kosztów logistycznych wynikających z opóźnień w dostawach.
– Stale podnosimy nasze kompetencje i dostosowujemy istniejące rozwiązania do zmieniającego się otoczenia biznesowego i preferencji klientów. Ponadto, do obsługiwanych codziennie sklepów dodaliśmy kilkadziesiąt nowych punktów z preferowanymi warunkami dostawy. To pozwoli nam na jeszcze większą konkurencyjność i zaoferowanie jeszcze korzystniejszych warunków współpracy – mówi Juliusz Pakuński, Kierownik Rozwoju Biznesu DACHSER DIY Logistics w Polsce.
E-commerce wyzwaniem dla DIY
W ciągu ostatnich lat markety budowlane zainwestowały w e-commerce i platformy zakupowe, by umożliwić swoim klientom sprawne zakupy online. Pandemia przyspieszyła digitalizację także w segmencie DIY, a udział tego kanału sprzedaży stale rośnie. Stawia to przed branżą TSL nowe wyzwania. Coraz częściej bowiem zamówienia składane są poprzez stronę internetową marketu budowlanego, ale jego fizyczny udział jest pomijany. To podmiot świadczący usługi logistyczne odpowiada za odbiór towaru od producenta czy importera oraz dostawę pod wskazany adres. Dodatkową presją jest czas, bo punktem odniesienia stały się doświadczenia wyniesione z zakupów w sklepach internetowych z odzieżą czy kosmetykami, gdzie dostawa jest realizowana z dnia na dzień. Należy zaznaczyć, że rynek dostaw B2C dla DIY jest znacznie bardziej wymagający niż w przypadku FMCG (Fast Moving Consumer Goods). Wynika to z dużej rozpiętości wymiarów czy wagi przesyłek, wymagań w transporcie, wrażliwości na uszkodzenia czy rodzaju przewożonego materiału. Popularne na rynku B2C paczkomaty nie sprawdzą się przy dostawie mebli ogrodowych czy grilla gazowego. A dostawa za pośrednictwem kuriera musi być precyzyjna – trudno zostawić taką paczkę za ogrodzeniem czy przed drzwiami na klatce schodowej.
– Obsługa zamówień internetowych wymaga od DACHSER DIY Logistics elastycznego podejścia, przy jednoczesnym utrzymaniu opłacalności zlecenia dla wszystkich stron. Tu po raz kolejny procentują nasza wiedza i doświadczenie – zarówno w Polsce, jak i innych europejskich oddziałach DACHSER. Ważne są także dostęp do globalnych rozwiązań oraz znajomość specyfiki lokalnego rynku. To nasze mocne strony, o których coraz liczniej przekonują się nasi partnerzy na poziomie krajowym i europejskim. Jesteśmy ekspertem, który wspiera rozwój naszych klientów na zagranicznych rynkach DIY. Zapewniamy rozwiązania logistyczne, które z powodzeniem odpowiadają na dynamicznie zmieniające się potrzeby tego rynku – podsumowuje Juliusz Pakuński, Kierownik Rozwoju Biznesu DACHSER DIY Logistics w Polsce.