Dachser dla OEZ: inteligentna intralogistyka
Dachser obsługuje wewnętrzną logistykę OEZ – czeskiego producenta wyrobów elektrycznych, będącego częścią grupy Siemens.
Międzynarodowy operator logistyczny realizuje na rzecz firmy transporty wewnętrzne, dostawy produkcyjne w systemie „just-in-time” i świadczy usługi dodatkowe, takie jak pobieranie próbek. Współpraca z Dachser w takiej konfiguracji pozwala OEZ nie tylko na skrócenie pokonywanych odległości, ale też na szybsze reagowanie i obniżenie kosztów logistycznych.
Kalkulacja jest prosta: krótsze odległości to szybsze procesy. Szybsze procesy to oszczędność czasu – zasobu szczególnie cennego w branży elektrotechnicznej, w której działa OEZ. A oczywiście czas to pieniądz. Mając to na uwadze, czeski producent postanowił znaleźć partnera logistycznego, który mógłby zoptymalizować procesy w magazynie przyzakładowym i wziąć za nie pełną odpowiedzialność. Dachser wygrał kontrakt w 2016 r., a następnie miał rok na wdrożenie projektu.
– Realizacja tego przedsięwzięcia była pełna niuansów i wyzwań – mówi Tadeáš Kos, kierownik ds. logistyki kontraktowej Dachser w Czechach. Operator zatrudnił nowych pracowników i przeprowadził dla nich specjalne szkolenia. Po opracowaniu modelu 3D magazynu – czegoś, czego nikt wcześniej nie robił – łatwiej było zwizualizować procesy. Gdy budowa nowego magazynu przylegającego do zakładu produkcyjnego OEZ w Letohradzie dobiegła końca, trzeba było jak najszybciej rozpocząć w nim operacje.
– Pierwotnie zakładaliśmy, że projekt wystartuje w lutym 2018 r., ale udało się go uruchomić już w grudniu 2017 r. – mówi z dumą Tadeáš Kos. Obecnie Dachser przetwarza w magazynie OEZ niemal 1400 zleceń dostawy dziennie, obsługując ok. 8000 produktów na 5300 mkw. Każdego dnia na terenie zakładu odbywa się 410 wewnętrznych kursów organizowanych zgodnie z tzw. zasadą mleczarza (milk runs), dzięki czemu dane artykuły zawsze są dostępne zgodnie z zapotrzebowaniem.
Oddział Dachser w Brzecławiu organizuje całą intralogistykę OEZ: obsługuje towary przychodzące, zajmuje się magazynowaniem, pobieraniem próbek, monitorowaniem jakości, a także realizuje wszystkie transporty wewnętrzne i dostawy wedle koncepcji „just-in-time”. Stosowanie systemu Kanban umożliwia szybszą obsługę przychodzących towarów i precyzyjne organizowanie dostaw produkcyjnych, a także pozwala ograniczyć powierzchnię potrzebną do prowadzenia operacji logistycznych. Magazyn jest wyposażony w najnowocześniejsze technologie – elektrycznie wspomagane ręczne wózki paletowe zmniejszają fizyczne obciążenie pracowników, prowadzone są także testy z użyciem egzoszkieletów czy skanerów linii papilarnych. Ponadto wprowadzono system nawigacji dla wózków widłowych, aby przyspieszyć procesy związane z odstawianiem towarów w odpowiednie miejsca i zmniejszyć liczbę używanych wózków. Każdy wózek podnośnikowy ma przypisany konkretny obszar działania w systemie WMS Mikado.
– W OEZ postawiliśmy sobie za cel zmniejszenie odległości między magazynem a produkcją, aby skrócić czas reakcji i obniżyć koszty logistyczne – fizycznie lokalizując magazyn w bezpośrednim sąsiedztwie hali produkcyjnej i zlecając jego obsługę zewnętrznemu operatorowi – mówi Roman Schiffer, prezes OEZ s.r.o., podsumowując wymagania firmy.
– Czerpiemy korzyści dzięki unifikacji procesów w naszym zintegrowanym oprogramowaniu MIKADO, mogąc przy tym elastycznie obsługiwać projekty intralogistyczne – komentuje zaś Alexander Tonn, dyrektor korporacyjny logistyki kontraktowej w Dachser.
Doskonała współpraca między zespołami Dachser w Czechach i Niemczech oraz otwarta komunikacja z klientem pozwoliły zoptymalizować procesy po obu stronach. Koncepcja okazała się dla OEZ opłacalna – oprócz oszczędności czasu i pieniędzy zapewnia firmie transparentność w zakresie świadczonych usług, procesów i kosztów. Aby mieć pewność, że wszystko niezmiennie działa tak, jak powinno, OEZ i Dachser regularnie dokonują przeglądu swoich procesów i stale doskonalą współpracę. Ponieważ czas to pieniądz