Diament DPD

Diament DPD

DPD Polska otworzyło wartą 32 milionów euro centralną sortownię w Strykowie. Wysoki poziom automatyzacji obiektu sprawia, że jest to jedna z najnowocześniejszych sortowni w Europie Środkowo-Wschodniej. Docelowo hub będzie w stanie obsłużyć 34 tys. paczek oraz 9 tys. listów na...

Oddanie do użytku nowego centralnego hubu w Strykowie, w okolicach Łodzi jest największym projektem DPD Polska w latach 2006-2012. Nowo otwarta centralna sortownia zacznie pełnić funkcję oddziału oraz dzięki automatycznym sorterom będzie obsługiwać zlecenia z rynku B2C. Jej budowa była dla DPD Polska zamknięciem projektu „Diament”, związanego z rozwojem sieci infrastruktury łączącej największe centra przeładunkowe w kraju. W jej skład wchodzą m.in. pozostałe sortownie, które są zlokalizowane w Gdańsku, Warszawie, Poznaniu, Łodzi oraz Katowicach. Łącznie sieć liczy 50 oddziałów zlokalizowanych na terenie całego kraju.

Przyszłościowa inwestycja

Hub wzniesiono w Strykowie u zbiegu najważniejszych linii komunikacyjnych w kraju. Obiekt ma pozwolić DPD Polska realizować bez przeszkód 24-godzinne zlecenia, które stały się standardem na polskim rynku KEP. Przez centralną sortownię, która zastąpi mniejszą sortownię zlokalizowaną w Zgierzu, ma w ciągu kilku lat przepływać większość paczek ze zleceń realizowanych przez DPD na terenie Polski. Znaczna część załogi ze starego obiektu znajdzie pracę w nowym obiekcie, jednak przedsiębiorstwo będzie potrzebowało do obsłużenia nowej inwestycji więcej pracowników. – Cała inwestycja zajęła nam trzy lata, od powstania koncepcji aż do otwarcia. Kosztowała firmę 32 mln euro i da już wkrótce pracę 430 osobom. Nowa sortownia, mimo że początkowo będzie stanowić dla nas duży koszt, z biegiem czasu i wzrostem wolumenów pozwoli na dodatkową optymalizację kosztów operacyjnych i w długoletniej perspektywie będzie dla nas bardzo opłacalną inwestycją – stwierdza Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.

To jeden z największych pod względem wielkości hubów w całej europejskiej sieci DPD, przez który, według szacunków firmy, docelowo co noc może płynąć nawet 4 tys. ton towarów.

Obiekt w liczbach

Mieszczące się na terenie niemal dziewięciu hektarów zabudowania centralnej sortowni składają się z maga­zynu o powierzchni 13,5 tys. mkw., biura o powierzchni 2,5 tys. mkw. Utwardzony plac manewrowy o powierzchni pięciu i pół hektara jest w stanie pomieścić do 300 samochodów w ciągu nocy. Nowa sortownia stanowi wyzwanie dla organizacji ruchu na terenie obiektu: to kierowanie około 220 samochodami w tym samym czasie na ponad 150 bramach rozładunkowych i załadunkowych. Sama brama wjazdowa posiada sześć pasów ruchu, w których kierunek jest przypisywany w zależności od potrzeb w danym czasie.

Obiekt wyposażony jest w 158 bram LH (proszę zliczyć – suma jest inna?): 12 bram kurierskich i 8 bram LNH do obsługi kurierskiej, 54 bramy rozładunkowe w tym 44 stanowiska wyposażone w teleskopy do rozładunku paczek luzem, 76 (docelowo 96) stanowisk wyposażonych w teleskopy załadunkowe oraz jedna brama techniczna o wymiarach 4×4 metry. Lewa strona doków rozładunkowych odpowiedzialna jest za główny-górny sorter, prawa strona doków rozładunkowych odpowiedzialna jest za sorter główny-dolny.

Budynek utrzymuje 150 betonowych słupów, z których każdy waży prawie 15 ton. Bryła obiektu ma 330 m długości, 40 m szerokości i 14 m wysokości.

Wysoka automatyzacja

Obiekt podzie­lony jest na strefy rozładunku i załadunku, pomiędzy którymi znajduje się w pełni zautomatyzowany system sor­tujący zaprojektowany przez holenderską firmę Vanderlande, który kosztował DPD Polska ponad 16 milionów euro. Swoją wydajność (docelowo ponad 35 tys. paczek na godzinę) zawdzięcza zastosowaniu jednej z najnowocześniejszych technologii. W Strykowie zamontowano sortery główne o wydajności po 17,5 tys. paczek na godzinę, które zamontowane są na dwóch poziomach, oraz sorter dla małych paczek i kopert o wydajności 9 tys. paczek na godzinę. Podział pozwolił zachować efektywność głównych sorterów. – Mam nadzieję, że nowy obiekt rozpocznie nową erę automatyzacji w branży kurierskiej w Polsce – mówi Rafał Nawłoka.

Listy do mniejszego sortera przywożone są w specjalny kontenerach. Zadaniem pracowników jest umieszczenie ich na małym sorterze pod właściwym kątem. W pętli mały sorter ma około 100 metrów, porusza się wolniej od dwóch sorterów do paczek, aby przewożone listy nie spadały z platformy. List, który nie został odczytany przez skaner, jest automatycznie zrzucany do specjalnej skrzyni, skąd pobiera go pracownik weryfikujący przyczyny problemu.

To jeden z największych pod względem wielkości hubów w całej europejskiej sieci DPD, przez który, według szacunków firmy, docelowo co noc może płynąć nawet 4 tys. ton towarów

Wszystkie sortery zamontowane w Strykowie to „Crossbelt’y”. Maksymalna prędkość pracy systemu wynosi 2,5 m/s, a pełny obrót to około 4,5 minuty. Długość linii sortujących znajdujących się na dwóch piętrach łącznie przekracza półtora kilometra. Wydajność sortera na dobę wynosi 840 tys. paczek. – Takie tempo możliwe jest dzięki procesom optymalizacji systemu transportu wewnętrznego w hubie, które pozwalają skrócić czas pobytu przesyłki w magazynie do niezbędnego minimum – ok. 3,5 minut od rozładunku do załadunku. – mówi Krzysztof Porębski, dyrektor ds. jakości DPD Polska.

Cały automatyczny system znajduje się nad poziomem podstawowym przeznaczonym do transportu paczek powyżej 30 kilogramów, palet oraz niestandardowych rozmiarów paczek. Obiekt jest skonstruowany do załadunku samochodów zarówno z sortera, jak i przy pomocy palet i wózków mogących wjeżdżać do samochodów.

Czuwający komputer

Nad całością procesu sortowania czuwa centralny komputer, cztery skanery centralne pracujące w pięciu wymiarach (4 x 5 kamer; skanowane jest pięć boków paczki), które jednocześnie mierzą paczki. Dzięki skanowaniu system wie dokładnie, gdzie znajduje się dana paczka lub list oraz zna jej parametry oraz miejsce przeznaczenia. W każdej linii zamontowana jest waga przepływowa, która bez straty dla szybkości procesu waży każdą paczkę znajdującą się na sorterze. Posortowane i zważone paczki oraz listy są umieszczane w skrzyniach, które po specjalnych rynnach transportowane są do stref rozładunków, skąd pakuje się przesyłki do samochodów.

Plany firmy

DPD Polska zamierza w najbliższych latach powiększać swoje udziały w rynku przesyłek krajowych i zagranicznych, a także intensywniej eksplorować segment małych i średnich przedsiębiorstw oraz B2C ze szczególnym uwzględnieniem e-commerce. Dzięki gromadzonemu od lat know-how na temat obsługi kurierskiej i logistycznej firma planuje również oferować usługi konsultingowe dla firm pragnących optymalizować swoje koszty w tej sferze.

Poleć ten artykuł:

Polecamy