Dobre wyniki PKP CARGO

Dobre wyniki PKP CARGO

Dzięki optymalizacji i kontroli kosztów Grupa PKP CARGO zwiększyła o 18 proc. rdr zysk netto za 2014 rok. Zysk netto PKP CARGO wyniósł 276 mln zł przy 4,26 mld zł przychodów.

W 2014 roku Grupa PKP CARGO miała ponad 57 proc. udziału w rynku towarowych przewozów kolejowych pod względem pracy przewozowej i ponad 48 proc. pod względem masy. W ujęciu masy udział Grupy PKP CARGO zwiększał się narastająco przez siedem miesięcy z rzędu, od czerwca do grudnia, a pracy przewozowej przez cztery miesiące, od września do końca roku. Grupa utrzymała zbliżony wynik do 2013 roku – rdr udział pod względem masy zmniejszył się o 0,7 p.p., a pracy przewozowej o 2,19 p.p. Na zmniejszenie udziału wpłynęło głównie zmniejszenie eksportu polskiego węgla.

 

Przychody Grupy PKP CARGO w 2014 roku wyniosły 4,26 mld zł. Koszty operacyjne zostały zmniejszone o 13 proc. w ujęciu rocznym – do 3,91 mld zł. Pozwoliło to na wzrost wyniku EBITDA w ujęciu rocznym do 710 mln zł, a zysku netto o 18 proc. – do 276 mln zł.

 

W ubiegłym roku PKP CARGO konsekwentnie realizowało deklaracje złożone przed debiutem giełdowym w październiku 2013 roku. Spółka wdrożyła pionowy model zarządzania, zmniejszyła liczbę zakładów z dziesięciu do siedmiu i zoptymalizowała strukturę grupy kapitałowej. W czwartym kwartale rozpoczęto Program Dobrowolnych Odejść, zmniejszając ogólny poziom zatrudnienia o ponad 10 proc., a wśród pracowników administracji o blisko 20 proc. Najważniejszym wydarzeniem z punktu widzenia ekspansji firmy było podpisanie umowy o zakupie 80 proc. udziałów w spółce AWT, drugim pod względem wielkości przewoźniku kolejowym w Czechach.

 

Stabilny udział PKP CARGO na wymagającym rynku

 

Rok 2014 był bardzo wymagający dla towarowych przewoźników kolejowych. W porównaniu do 2013 roku rynek zmniejszył się o blisko 2 proc. pod względem masy i o 1,5 proc. w ujęciu pracy przewozowej. Duży wpływ na ilość przewożonych koleją towarów miała trudna sytuacja branży węglowej. Znacząco zmniejszył się eksport polskiego węgla, praktycznie w całości obsługiwany przez PKP CARGO. Mimo wzrostu liczby przewozów realizowanych w kraju i tranzycie, spadek eksportu o blisko połowę, z 3,67 mld tkm w 2013 roku do 1,76 mld tkm rok później przesądził o zmniejszeniu wyniku całej kategorii paliw stałych o 9 proc. rdr. Po wyłączeniu eksportu węgla, przewozy paliw stałych wykonane przez PKP CARGO zwiększyły się o 7 proc. rdr., z 9,63 mld tkm do 10,32 mld tkm. Przewozy węgla kamiennego w 2014 roku stanowiły ok. 37 proc. wszystkich przewozów Grupy PKP CARGO w ujęciu pracy przewozowej, w porównaniu do ponad 39 proc. w 2013. Według danych GUS, po trzech kwartałach 2014 roku PKP CARGO obsługiwało 73 proc. całości przewozów węgla w kraju.

 

Od początku 2014 roku PKP CARGO zwiększało przewozy kruszyw i materiałów budowlanych. W całym roku przewiozło ponad 21,5 mln ton ładunków w tej kategorii, o 9 proc. więcej niż przed rokiem. W efekcie udział kruszyw i materiałów budowlanych w całości przewozów PKP CARGO w ujęciu pracy przewozowej wzrósł do 21,5 proc., w porównaniu do 18,4 proc. przed rokiem. Ten segment przewozów ma przed sobą bardzo dobre perspektywy. W najbliższych miesiącach będą kontynuowane rekordowe inwestycje infrastrukturalne. W latach 2014-2020 na rozwój infrastruktury transportowej przewidziano ponad 350 mld zł. W latach 2014 i 2015 PKP PLK planuje wydać ponad 15 mld zł na rozbudowę i modernizację infrastruktury kolejowej. Po trzech kwartałach 2014 roku przewozy kruszyw i materiałów budowlanych realizowane przez PKP CARGO stanowiły 63 proc. całości przewozów w Polsce.

 

W kategorii metali i rud, szczególnie w ostatnim kwartale 2014 roku odnotowano spadki w stosunku do poprzedniego roku. Praca przewozowa w tej grupie zmniejszyła się w czwartym kwartale o 32 proc., do 0,84 mld tkm, w porównaniu do 1,22 mld tkm rok wcześniej. W całym 2014 roku spadek wyniósł 20 proc. rdr. Główną przyczyną zmniejszenia przewozów rud i metali jest sytuacja na Ukrainie. Niemal całkowicie ustały potoki półproduktów z metali z regionu Donbasu. Po trzech kwartałach 2014 roku PKP CARGO miało 51 proc. udziału w przewozach metali, rud i złomu w Polsce.

 

Bardzo dobre wyniki przewozowe Grupa PKP CARGO odnotowała w kategorii produktów chemicznych. W ostatnim kwartale 2014 roku przewozy w tym segmencie wzrosły o 21 proc., a w całym roku o 13 proc., z 1,68 mld tkm w 2013 roku do 1,90 mld tkm w 2014 roku. To perspektywiczny segment dla PKP CARGO, gdyż polska branża chemiczna dynamicznie rozwija się nie tylko w Polsce, ale także za granicą. PKP CARGO już teraz testuje nowe rozwiązania logistyczne oparte na przewozach kolejowych i oferuje je klientom eksportującym towary do krajów europejskich.

 

Dodatkowy tabor, sprawna obsługa szczytu przewozowego

 

Rok 2014 był wymagający dla przewoźników kolejowych podwzględem warunków infrastrukturalnych. Na skutek prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK z miesiąca na miesiąc spadała średnia prędkość handlowa pociągów PKP CARGO, by w listopadzie i grudniu wynieść zaledwie ok. 21 km/h. Niższa prędkość handlowa powoduje zwiększenie zapotrzebowania na pracowników i tabor, podnosząc tym samym koszty prowadzenia działalności.

 

Największe zapotrzebowanie na tabor występuje podczas tzw. szczytu przewozowego na przełomie trzeciego i czwartego kwartału. Przygotowując się do jego obsługi w 2014 roku PKP CARGO przygotowało ponad trzy tysiące dodatkowych węglarek. Taka liczba wagonów może z powodzeniem stanowić cały tabor średniej wielkości przewoźnika. Dodatkowe węglarki udało się przygotować dzięki połączeniu w jeden silny podmiot – PKP CARGOTABOR – trzech spółek serwisujących tabor w Grupie PKP CARGO oraz wprowadzeniu nowoczesnych metod zarządzania produkcją i kosztami.

 

PKP CARGO prowadzi inwestycje taborowe, które będą wpływały na funkcjonowanie spółki w przyszłości. Na początku stycznia 2015 roku ogłosiła przygotowany w ubiegłym roku przetarg na zakup nawet 20 lokomotyw wielosystemowych do obsługi przewozów zagranicznych. Wartość zlecenia może wynieść nawet 400 mln zł. Z kolei utworzenie spółki PKP CARGOTABOR daje możliwość samodzielnej produkcji wagonów kolejowych – węglarek oraz platform do przewozu kontenerów. W PKP CARGO prowadzone są analizy biznesowe tego projektu.

Poleć ten artykuł:

Polecamy