Dobry trend także w sprzedaży naczep
Sprzedaż przyczep i naczep podąża za świetnymi wynikami pojazdów ciężarowych. Według wstępnych danych PZPM w lutym 2016r. zarejestrowano 5 684 nowe przyczepy i naczepy wszystkich rodzajów. Jest to najlepszy rezultat lutego od 2009r.
W ostatnim miesiącu liczba wszystkich nowych pojazdów ujętych w omawianym segmencie zwiększyła się w porównaniu z lutym ub.r. o 1/3 a w porównaniu z wynikiem sprzed miesiąca o blisko ½ (46%). Najsilniejszy, pozytywny wpływ na wzrost całej grupy miały rejestracje naczep ciężarowych, których przybyło 2077, tj. o 60% więcej niż w lutym 2015r. Przyspieszyły rejestracje przyczep lekkich i osiągnęły wzrost o 32% podczas, gdy w styczniu obserwowaliśmy skromne 1,3%. Ich rezultat wyniósł 2700 nowych pojazdów. W podobnym tempie (+35%) rozwijał się też rynek nowych przyczep ciężarowych, których przybyło 630 szt.
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t wzrost wyniósł 59% i wiązał się z liczbą 2 224 nowych pojazdów tej kategorii. Jedyną grupą ze spadkiem w lutym były przyczepy rolnicze (221; -45%), nie licząc niezbyt licznych przyczep specjalnych (56; -16%). W porównaniu do poprzedniego miesiąca zmniejszyła się tylko liczba rejestracji nowych przyczep specjalnych (-20%) w pozostałych segmentach obserwowaliśmy zgodnie z sezonowością wzrost, choć bardziej dynamiczny niż w poprzednich latach. Wśród ciężarowych przyczep rolniczych +22%, poprzez przyczepy ciężarowe +32% i lekkie +46% a kończąc na naczepach 60%.
W ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. przybyło 9 568 nowych przyczep i naczep. Jest to więcej o 23% (+1815 szt.) niż w takim samym czasie 2015r. Pozytywnie wypadają zarówno przyczepy (+12%), jak i naczepy (53%). W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t. w ciągu ostatnich dwu miesięcy zarejestrowano 3606 szt. czyli więcej o 1229 szt. (+52%) niż w 2015r.
Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, w której zarejestrowano w lutym 2016r. 2 224szt. wzrost rok do roku wyniósł 59% (+825szt) w podobnym stopniu zwiększyły się rejestracje w tej kategorii w porównaniu do poprzedniego miesiąca 61% (+842szt.). To już dwunasty miesiąc konsekwentnego wzrostu. Zarówno cała grupa, jak i tylko naczepy ciężarowe odnotowały rekordowy poziom. Pierwszy raz od 2009r. przyczepy i naczepy o DMC pow. 3,5t przekroczyły 2 tys. rejestracji w październiku 2015r. (2050szt.). Teraz osiągnęły jeszcze wyższy poziom – 2224 szt. Patrząc tylko na naczepy przekroczenie 2 tys. w jednym miesiącu jeszcze nigdy wcześniej nie zdarzyło się. W lutym br. przybyło ich 2070szt.
Bardzo dobre wyniki przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t podążają za dynamicznie rozwijającym się rynkiem ciągników samochodowych, które osiągnęły w lutym br. trzeci miesięczny rezultat (1894szt., +50%) odkąd monitorujemy ten rynek. W szerszej perspektywie na rozwój, który obserwujemy, rynku przyczep i naczep o średnim i ciężkim tonażu mają wpływ m.in. takie czynniki, jak ogólny rozwój transportu, w tym też jego odmiany – transportu intermodalnego, w tej części, gdzie pojawia się wykorzystanie przyczep i naczep. Wiąże się z tym duży udział polskich firm transportowych w przewozach międzynarodowych, gdzie Polska zajmuje pierwsze miejsce (Raport PZPM „Branża Motoryzacyjna Raport 2015”), co również przekłada się na wzrost popytu nie tylko na ciągniki samochodowe sprzedawane w Polsce ale i na polskie naczepy.
Duże zainteresowanie nowymi ciągnikami a w konsekwencji przyczepami i naczepami ciężarowymi, podbudowują również pozytywne doświadczenia przewoźników z eksploatacji nowych technologicznie pojazdów spełniających normy emisji spalin Euro VI i zapewniających niskie całkowite koszty eksploatacji (TCO). Mogli się już do takich pojazdów przekonać, gdyż pozostają one w ofercie sprzedawców obowiązkowo od początku 2014r. Teraz obserwujemy odświeżanie flot przez przewoźników zwłaszcza, że opłaty myta w transporcie międzynarodowym zaczęły uwzględniać nową normę. Ogólnie także dotychczasowa dobra sytuacja w polskiej gospodarce, ma pozytywny wpływ na rozwój omawianego segmentu rynku pojazdów a zwłaszcza utrzymanie pozytywnych wyników w branży budowlanej ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju budowy obiektów inżynierii lądowej i wodnej (GUS +4,2% w 2015 r.), gdzie znajdują wykorzystanie ciągniki i naczepy.
W ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. w grupie nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t zarejestrowano 3606 pojazdów i jest to rezultat o 52% wyższy niż osiągnięto w tym samym czasie w ub.r.
Schmitz Cargobull na czele
W rankingu marek, na pierwszym miejscu wystąpiła zmiana i zajął je Schmitz Cargobull z liczbą 822 pojazdów (+87%). Przed rokiem był drugi, teraz jego miejsce przypadło dla Krone, który zarejestrował 754 sztuki (+31%). Obie marki dzieli 1 pkt. proc udziału w rynku. Pierwsza skupiła prawie 23% a druga 22%. Trzeci na liście jest Wielton ma 17%, po wydaniu swoim klientom w tym samym czasie 610 pojazdów (+74%). Czwarty niezagrożenie ze sporą stratą do podium pozostał Koegel, który zarejestrował 332 szt. (+67%). W pierwszej piątce podobnie jak przed rokiem jest Kaessbohrer z liczbą 114 zarejestrowanych pojazdów, którą podwoił (+97%).
Z rejestracją czasową licząc od początku 2016r. pozostało w polskich rejestrach (na koniec poszczególnych miesięcy) 205 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t czyli o 30 sztuk (-13%) mniej niż w rok wcześniej. Pojazdy te mogły być przeznaczone dla zagranicznych odbiorców lub zasilić jeszcze grupę stałych rejestracji. Wśród nich na czele był Wielton – 128 szt., następnie Bodex– 17, Schmitz Cargobull – 13 i Cardi 12.
Od początku roku 2016 roku wśród 3 365 (+54%) zarejestrowanych naczep o DMC pow. 3,5t. największą grupę stanowiły bez zmiany 2099 platform i zabudów skrzyniowych (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe, zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przekroczyły 62% tej części rynku. Na drugim miejscu są wywrotki, których przybyło 431 i jest to blisko 1/3 więcej niż w tym samym czasie w 2015 roku (+31%). Ich udział obniżył się do 13% wobec 15% rok wcześniej. Natomiast kolejna grupa – furgony wzmocniły udział do 13% z 10% odnotowanych w pierwszych dwóch miesiącach 2015r. Teraz zarejestrowano ich 428 szt., co przełożyło się na wzrost o 86%. Wśród nich wyróżniono 359 chłodni czyli blisko dwa razy więcej niż w takim samym czasie przed rokiem i 1 izotermę. Pozostałe 68 szt. to w przeważającej części furgony uniwersalne. Zarejestrowano ich o 35 szt. więcej niż przed rokiem. Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5t od początku 2016r nadwyżka nad poprzednim rokiem wyniosła 30% (+56szt.). Łącznie zarejestrowano 241 nowych przyczep o masie pow. 3,5t. Liczebność ich zasadniczej części – przyczep kurtynowych i skrzyniowych osiągnęła 176 szt. i była o 49% wyższa niż rok wcześniej (+58szt). Zarejestrowano 5 furgonów w tej grupie a wśród nich 2 chłodnie i 1 izotermę.