DSV automatyzuje usługi magazynowe
DSV wprowadza najnowsze rozwiązania technologiczne do swoich magazynów i rozpoczyna proces robotyzacji usług. W Łozienicy k. Szczecina powstanie pierwszy system AutoStore dla klientów logistycznych. Obiekt dedykowany głównie branży e-Commerce wzmocni pozycję
woj. zachodniopomorskiego jako HUBu logistycznego dla krajów Nordyckich czy Niemiec. Inwestycja ma zostać oddana do użytku na początku 2024 roku.
Automatyzacja rozwija się w Polsce
Ostatnie lata zaowocowały dynamicznym rozwojem sektora e-Commerce w Polsce, jak i całej Europie. Wraz ze wzrostem liczby zamówień zmieniły się oczekiwania klientów – i firm – wobec tego,
jak powinien wyglądać proces dokonywania zakupów online. Krytycznym elementem stała się logistyka. Odpowiednie skalibrowanie łańcuchów logistycznych jest warunkiem rozwoju przedsiębiorstw w Internecie.
– W przeciągu kilku lat Polska zyskała pozycję istotnego ogniwa w łańcuchu dostaw dla sektora e-handlu w regionie CEE oraz Europy Północnej. Jako DSV dążymy do tego, by tę pozycję nie tylko wzmocnić,
ale jednocześnie rozszerzyć na rynki Europy Zachodniej – mówi Wojciech Cipiur, Prezes Zarządu DSV Solutions – Inwestycja w magazyn i roboty AutoStore w Łozienicy jest elementem naszej globalnej strategii, w której kluczowe miejsce zajmuje rozwój poprzez wdrażanie coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych.
Nowoczesne usługi magazynowe zapewniają firmom możliwość skorzystania z najlepszych doświadczeń oraz know-how bez konieczności rozwoju własnych magazynów, systemów zarządzania produktami, wysyłkami, zwrotami czy transportami. Logistyka kontraktowa jest szansą
dla firm e-commerce na szybki rozwój na dojrzałych rynkach Europy Zachodniej oraz Skandynawii, gdzie przewidywalność dostaw, jakość doświadczenia związanego z przesyłką, są absolutnie kluczowe dla odniesienia sukcesu.
Czym jest AutoStore?
AutoStore to system, w którym produkty są transportowane w ramach magazynu
przez flotę robotów. Znacząco usprawnia to proces zarządzania stanem magazynowym,
na który składają się dziesiątki tysięcy różnorodnych produktów, np. artykuły odzieżowe. etc. Każdy z nich trafia do specjalnego pojemnika, tzw. binu, który jest następnie transportowany w ramach magazynu. Maszyny pomagają pracownikom w kompletacji zamówień. W swojej pracy roboty samodzielnie lokalizują pojemniki z wybranymi produktami, pobierają je, a następnie transportują je do portu, gdzie są przyjmowane i pakowane przez człowieka. Dzięki tej współpracy paczki są szybciej kompletowane i wysyłane do odbiorcy końcowego, co skraca czas potrzebny od momentu złożenia zamówienia do dostarczenia paczki pod wskazany adres.
AutoStore w Polsce
System AutoStore idealnie wpisuje się w potrzeby dzisiejszego rynku e-commerce. Największym wyzwaniem dla każdego biznesu działającego online jest wysoka zmienność. W skali roku większość firm odnotowuje skok obrotów w czwartym kwartale, z kilkoma wyjątkami. Dla przykładu branża fashion posiada kilka sprzedażowych szczytów sezonowych, zaś w branży home&garden najwięcej zamówień przypada na wiosnę. Ta wysoka zmienność stanowi wyzwanie w procesie planowania operacji logistycznych.
– Do tej pory świetnie sobie radziliśmy z zarządzaniem zmiennością, ale doszliśmy do wniosku, że zanim podejmiemy kolejną inwestycję, przeanalizujemy efektywność AutoStore w warunkach polskiego rynku – dodaje Zbigniew Kempski, Członek Zarządu DSV Solutions – System ten stosowany jest przez DSV już w innych krajach. Z naszych doświadczeń wynika, że jest to rozwiązanie niezwykle opłacalne, stanowiące odpowiedź na dwa ryzyka: rosnące koszty powierzchni magazynowej i koszty pracy.
Inwestycja DSV jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku związane z nowoczesnymi, elastycznymi
i zautomatyzowanymi rozwiązaniami logistycznymi. Równocześnie robotyzacja zmniejsza wpływ magazynu na środowisko naturalne dzięki zmniejszeniu powierzchni, jakiej potrzebuje magazyn, oraz redukcji zapotrzebowania na energię elektryczną – nawet o 60 proc.