Dylemat wieku i struktury taboru

Dylemat wieku i struktury taboru

Na wrzesień, profesor Zdzisław Kordel prognozuje, że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,40 zł (0,80 EUR), co oznacza, że średni koszt jednego kilometra w wrześniu będzie niższy prawie 9 % w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku*.

Dokładny szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra we wrześniu 2015 przedstawia się następująco. Na poziom kosztów we wrześniu, będą składały się poszczególne zmienne:

  • koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,22 zł (36% całkowitego kosztu),
  • koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,16 zł (4,6% całkowitego kosztu),
  • amortyzacja, leasing i inne – 0,36 zł (10,7 % całkowitego kosztu),
  • koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (24,1 % całkowitego kosztu),
  • koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,22 zł (6,6% całkowitego kosztu),
  • koszt opłat drogowych i promów – 0,47 zł (13,9% całkowitego kosztu),
  • pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,1% całkowitego kosztu).

Na większość zmiennych, które składają się na dany poziom kosztów wpływa wiek i struktura posiadanego taboru. Rządzi tu następująca reguła: im starszy tabor tym więcej środków wydawanych na usługi remontowe i naprawy, wyższy poziom opłat drogowych a także wyższe zużycie paliwa (w zestawieniu ujęte w grupie materiały pędne i eksploatacyjne). Dlatego też warto zastanowić się z czasem, oczywiście w ramach posiadanych możliwości, nad wymianą taboru na nowszy.

 

Jak podaje GUS w Polsce w 2014 roku struktura i wiek taboru kształtowały się następująco:

  • pojazdy w wieku: 1-2 lata – 152 432 sztuk, co stanowiło 5,0 % w tym specjalistyczne 6 177 sztuk (3,8 % wśród specjalistycznych),
  • pojazdy w wieku: 3- 5 lat – 266 700 aut, co stanowiło 8,8 % w tym specjalistyczne 8 428 sztuk (5,2% wśród specjalistycznych),
  • pojazdy w wieku: 6-9 lat – 365 444 aut, co stanowiło 12,0 % w tym specjalistyczne 14 703 sztuk (9,0 % wśród specjalistycznych),
  • pojazdy w wieku: 10 – 15 lat – 747 359 sztuk, co stanowiło 24,6 % w tym specjalistyczne 23 033 sztuki (14,1%),
  • pojazdy w wieku: 16 – 20 lat – 488 167, co stanowiło 16,1 % w tym specjalistyczne 22 687 (13,9% wśród specjalistycznych),
  • pojazdy w wieku: 21 – 30 lat – 509 085, co stanowiło 16,8 % w tym specjalistyczne 45 770 (28,1% wśród specjalistycznych).
  • pojazdy starcze niż 31 lat – 508 240 sztuk, co stanowiło 16,7 % w tym specjalistyczne 42 361 sztuk (26,0 % wśród specjalistycznych).

Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Koszty bada się aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów oraz w celu porównania poziomu ponoszonych kosztów z innymi podmiotami na rynku.

 

* wyniki za I półrocze 2014 roku.

Źródło: BlogTransportowy

Poleć ten artykuł:

Polecamy