Dynamiczny rozwój, dwucyfrowe wzrosty i duże inwestycje – Agility w 2018 roku
Globalny dostawca zintegrowanych rozwiązań logistycznych i spedycyjnych – Agility podsumował swoją działalność w Polsce i na świecie. W 2018 roku firma osiągnęła zysk netto wyższy o 18,4 proc. niż w poprzednim.
– Od kolejnych dziesięciu kwartałów Agility poprawia swoją zyskowność dla akcjonariuszy. 2018 jest trzecim z rzędu rokiem, w którym firma odnotowała dwucyfrowy wzrost EBITDA – powiedział Tarek Sultan, wiceprzewodniczący rady nadzorczej i CEO Agility.
Wypracowany w 2018 roku zysk netto wyniósł 81,1 mln KWD* (267 mln USD), przychody firmy wyniosły 5,1 mld USD, a zysk operacyjny (EBITDA) 510 mln USD, co przekłada się na wzrost odpowiednio o 10,2 i 14,5 proc. Agility kontynuuje inwestycje w rozwój, uruchamiając na Bliskim Wschodzie i Afryce obiekty magazynowe i przemysłowe o łącznej powierzchni ponad 1 mln m² oraz centrum handlowe Reem Mall w Abu Zabi o wartości 1,2 mld USD. Firma zainwestuje też ponad 100 mln USD w rozwój platformy logistycznej Shipa.Tarek Sultan podkreślił, że Agility utrzymuje swoje zobowiązanie osiągnięcia EBITDA na poziomie 800 mln USD, choć realizacja tego celu może nastąpić już po 2020 roku.
W 2018 roku przychody Global Integrated Logistics (GIL) wzrosły o 8,6 proc. do 1 153,1 mln KWD (3,8 mld USD), na co wpływ miały duże wzrosty we wszystkich segmentach usług. Dzięki poprawie wyników w spedycji lotniczej i utrzymaniu stabilnych wyników w spedycji morskiej, przychody netto wzrosły o 4,9 proc. rok do roku, przy zachowaniu marży netto 22,9 proc. Zysk operacyjny EBITDA zwiększył się o 6,3 proc. do 35,9 mln KWD (118 mln USD), na co miał wpływ rozwój usług spedycyjnych i logistyki kontraktowej, konsekwentna realizacja strategii sprzedażowej i wzrost wydajności operacyjnej. Wzrost przychodów z logistyki kontraktowej wyniósł 8,7 proc. Tonaż przesyłek lotniczych zwiększył się o 9,2 proc., a morskich (TEU) o 6,7 proc. i był wyższy od ogólnych wzrostów na rynkach światowych, które wyniosły odpowiednio 4,5 proc. i 3,5 proc. W spedycji lotniczej największy wzrost liczby przesyłek odnotowano w obsłudze branży odzieżowej, przemysłowej i technologicznej. W transporcie morskim zauważany był silny rozwój transpacyficznego szlaku handlowego, co wiązało się z oczekiwaniem na wprowadzenie taryf celnych w handlu między USA i Chinami. Jednak na tych samych szlakach w drugiej połowie 2018 r. nastąpił ogólny spadek popytu i wzrosła presja na marże.
Agility GIL inwestuje w transformację technologiczną, co zwiększy wydajność i jakość obsługi klientów. Kluczem do dalszego wzrostu jest zachowanie pozycji lidera w obszarze rozwiązań cyfrowych, stąd inwestycje w rozwój globalnej platformy operacyjnej, wdrożenie strategii transformacji cyfrowej i doskonalenie cyfrowej platformy logistycznej.
Grupa Infrastructure (ALP, Tristar, NAS, UPAC, GCS)
W 2018 roku EBITDA grupy Infrastructure wzrosła o 8,4 proc. a przychody o 15 proc. Przychody Agility Logistics Parks (ALP), wcześniej Industrial Real Estate, zwiększyły się o 6,6 proc. W Kuwejcie firma wybudowała magazyn o powierzchni 85 tys. m², w Rijadzie oddała do użytku 80 tys. m² powierzchni magazynowych i rozpoczęła budowę 3 obiektów, każdy o powierzchni 40 tys. m². W Afryce ALP rozszerzył działalność o Nigerię i zaczął budowę magazynów w Ghanie, Mozambiku i Wybrzeżu Kości Słoniowej. Przychody Tristar, zintegrowanego operatora logistycznego paliw płynnych, wzrosły o 33,7 proc. National Aviation Services (NAS), specjalizujący się w obsłudze lotniskowej, odnotował wzrost przychodów o 17,3 proc, dzięki wynikom osiągniętym w Afganistanie, Indiach; Maroku, Tanzanii i Ugandzie. Przychody United Projects for Aviation Services Company (UPAC), zarządzającej nieruchomościami na Bliskim Wschodzie, spadły o 1,9 proc, ale jednocześnie firma zwiększyła wydajność operacji w Kuwait International Airport, Sheikh Saad Terminal i Discovery Mall. Wspólnie z NREC realizuje inwestycję w centrum handlowe Reem Mall w Abu Zabi. W ub.r. firma podpisała też umowę z Incheon International Airport Corporation na rozwój i obsługę placów parkingowych przy Terminalu 4 Międzynarodowego Portu Lotniczego w Kuwejcie. O 12,3 proc wzrosły przychody GCS, specjalizującej się w cyfryzacji rozwiązań celnych, dzięki pozyskaniu klientów i podpisaniu umowy na przeładunki towarów z Ports Authority w Kuwejcie.
Agility Logistics w Polsce
W 2018 roku polski oddział Agility Logistics utrzymał dynamiczne tempo rozwoju i osiągnął bardzo dobre wyniki. Firma odnotowała wzrost przychodów o 34 proc. w stosunku do 2017 roku. Największą dynamikę wzrostu odnotowano w obszarze transportu lotniczego. Drugim segmentem usług, gdzie osiągnięto bardzo dobre wyniki, jest transport kolejowy. Firma zwiększyła zatrudnienie, wzmacniając działy pricingu, lotniczy i morski. Agility Logistics rozszerzyło też portfolio klientów o firmy z branży energetycznej i przemysłowej.
– Zgodnie z założeniami, utrzymaliśmy wysoki, dwucyfrowy wzrost – zarówno przychodów, zysku brutto jak i zysku operacyjnego netto (EBIDTA) i wzmocniliśmy pozycję na rynku jako operator logistyczny z globalnym zapleczem logistycznym, specjalista w obsłudze rynków wschodzących, stawiający na cyfryzację usług i wykorzystanie nowoczesnych technologii. Kluczowe były też dla nas inwestycje w rozwój pracowników i zapewnienie przyjaznego miejsca pracy. Te starania docenił rynek, w 2018 roku otrzymaliśmy dwie ważne dla nas nagrody. „Przyjazny Pracodawca TSL 2018” i wyróżnienie w konkursie Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu, Produkcji za platformę Shipa Freight, pierwszą zintegrowaną usługę spedycyjną online dla MŚP – podsumowała Karolina Gasińska-Byczkowska, country manager Agility Logistics w Polsce, laureatka nagrody „Kobieta w Logistyce 2017”.
– Od kilku lat Agility konsekwentnie realizuje strategię wdrażania pionierskich rozwiązań cyfrowych i zwiększania wydajności GIL, a także inwestycji w ekspansję i rozwój parków logistycznych, logistyki paliw, obsługi lotniskowej oraz zarządzania nieruchomościami komercyjnymi. Dziękujemy akcjonariuszom, klientom, pracownikom oraz partnerom za ich zaufanie i wsparcie. A przed nami jeszcze lepszy 2019 rok – podsumował Tarek Sultan.
*KWD dinar kuwejcki
(Agility)