E-myto nieznacznie tańsze dla Euro5
Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło propozycję nowych, niższych stawek elektronicznego myta. Resort planuje obniżyć stawkę e-myta dla samochodów Euro5 na autostradach państwowych w stosunku do stawki proponowanej w pierwszym projekcie. W projekcie rozporządzenia, przesłanym
Zdaniem przedstawicieli Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych obniżka proponowanych wcześniej stawek e-myta stanowi tylko częściową realizację postulatów zgłaszanych przez środowisko przewoźników. Obniżki mają być kilkuzłotowe i dotyczą tylko autostrad państwowych. Na zorganizowanym dzięki inicjatywie ZMPD posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury (18 stycznia) oraz podczas konsultacji środowiska z Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Radosławem Stępniem (24 stycznia) dominował pogląd, że planowane stawki opłat są zbyt wysokie, że osłabią już przeżywające poważne kłopoty firmy transportowe i, że pociągną za sobą fatalne skutki, np. w postaci likwidacji tysięcy miejsc pracy.
Reprezentujący ZMPD wiceprezes Janusz Łacny przedstawił raport przygotowany przez prof. Magdalenę Osińską z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, z którego wynika, że akceptowalna średnia stawka nowych opłat nie powinna być wyższa niż 20 groszy za kilometr. Rząd chce, żeby przewoźnicy płacili średnio 46 groszy.
Radosław Stępień informował, że polskie stawki byłyby jednymi z niższych w Europie, a sposób ich naliczania wynika z Dyrektywy 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego.
W rezultacie dyskusji sformułowano cztery postulaty:
1. Dostosowanie propozycji nowych stawek do wniosków płynących z raportu prof. Magdaleny Osińskiej, gdzie stawka akceptowalna określona jest na 20 groszy za kilometr.
2. Wprowadzenie w przepisach księgowych zasady zapisywania osobnej pozycji, obejmującej opłaty za korzystanie z dróg.
3. Ustanowienie częściowej rekompensaty z tytułu stawek e-myta.
4. Dodatkowe obniżenie stawek e-myta dla samochodów Euro5.
Proponowane przez MI nowe stawki e-myta dla pojazdów Euro5
DMC Obniżka Zmiana
3,5-12 ton 5 groszy za kilometr z 25 groszy na 20 groszy
pow. 12 ton 6 groszy za kilometr z 33 groszy na 27 groszy
autobusy 5 groszy za kilometr z 25 groszy na 20 groszy