Ekologiczna praca u podstaw – realizacja
Europejskie normy dotyczące emisji dwutlenku węgla wpływają na upowszechnienie w branży TSL stosowania biopaliw i technologii hybrydowej. Jednak najwięksi gracze tego sektora szukają proekologicznych oszczędności również na poziomie podstawowej infrastruktury magazynów.
Według unijnych założeń, państwa członkowskie mają do 2020 r. obniżyć emisję gazów cieplarnianych do poziomu o 30% niższego niż stan z 1990 roku. Transport jest trzecim pod względem ilości wytwarzanego dwutlenku węgla sektorem światowej gospodarki. W związku z tym, należy do obszarów, w których najintensywniej szuka się ekologicznych oszczędności.
Obecność biopaliw w benzynie i oleju napędowym stała się już normą. Powoli upowszechnia się również, zarówno we flotach intralogistycznych, jak i samochodowych, zastosowanie pojazdów wykorzystujących technologię hybrydową. Jednak stosunkowo rzadko realizuje się założenia związane z ograniczeniem emisji CO2 poprzez zmniejszenie wydatków energetycznych na utrzymanie infrastruktury powierzchni magazynowych. Przykładem dostrzeżenia ekologicznego potencjału tkwiącego w energooszczędnym oświetleniu jest uruchomione w 2013 r. centrum przeładunkowe jednego z największych graczy europejskiego rynku TSL – DACHSER GmbH & Co. KG.
Charakterystyka działalności Centrum
DACHSER to numer jeden unijnego transportu drobnicowego i wiodące przedsiębiorstwo spedycyjne. Specjalizuje się we frachcie lotniczym i morskim oraz w przewozie produktów żywnościowych. W usytuowanym pod Berlinem kompleksie realizowane są działania w ramach ostatniego z wymienionych obszarów. Centrum przeładunkowe DACHSER Food Logistics, położone w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Schönefeld i autostrady A113, ma za zadanie umożliwić sprawną kompletację towarów wrażliwych na zmiany temperatury, takich jak: mięso i wędliny, nabiał czy konfekcjonowane produkty spożywcze.
W związku ze specyfiką funkcjonowania magazynu, ważne było stworzenie powierzchni, która umożliwi szybki i bezpieczny transport palet pomiędzy regałami i stanowiskami roboczymi oraz załadunek wielu ciężarówek jednocześnie. W odpowiedzi na te potrzeby, zbudowano głęboki na zaledwie 51 metrów obiekt o długości 165 metrów z 76 miejscami dla samochodów dostawczych i wydajnym, energooszczędnym systemem oświetleniowym. – Najważniejszym kryterium doboru opraw do DACHSER Food Logistics były parametry umożliwiające sprawną kompletację. Należało zapewnić przede wszystkim odpowiednie natężenie światła i wysoki współczynnik oddawania barw – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia w TRILUX Polska – Dodatkowo, oprawy musiały być w stanie pracować niemal nieprzerwanie i generować jak najniższe koszty, zarówno eksploatacyjne, jak i środowiskowe – dodaje ekspert.
Opis zastosowanego oświetlenia
By zapewnić pracownikom optymalne warunki funkcjonowania na całej, liczącej 7 200 m2 powierzchni magazynu, konieczne było zainstalowanie ciągów świetlnych o łącznej długości przekraczającej 1 000 m. Przy tak rozbudowanym systemie oświetleniowym i 2,5-zmianowym trybie pracy, pobory energetyczne mają ogromne znaczenie dla całościowych nakładów na eksploatację i kosztów ekologicznych funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego zdecydowano się na oświetlenie diodowe o wydajności świetlnej na poziomie 95 lm/W. – W centrum przeładunkowym DACHSER Food Logistics zastosowano oprawy oświetleniowe serii TRILUX Coriflex LED o szerokim rozsyle światła. Wykonane z ekstrudowanego aluminium oprawy o długości 1,13 metra i klasie szczelności IP40 zapewniają w danych warunkach efektywne funkcjonowanie układów optycznych przez 50 000 godzin – wyjaśnia Maciej Gronert. – Szacuje się, że zastosowanie oświetlenia diodowego w takiej przestrzeni może przynieść oszczędności energetyczne dochodzące do 40% względem tradycyjnych rozwiązań – dodaje projektant oświetlania w TRILUX Polska.
Wykorzystanie nowoczesnych technologii oświetleniowych ma również istotny wpływ na ograniczenie negatywnego oddziaływania przedsiębiorstwa na środowisko naturalne. Według szacunków DACHSER Food Logistics, wdrożenie proekologicznego systemu oświetlenia pozwoliło zmniejszyć roczną emisję gazów cieplarnianych o 48 ton.