Elektromobilność i obawy producentów części
Frost & Sullivan wraz ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych pochyliły się nad kondycją i perspektywami rozwoju branżą producentów części motoryzacyjnych. Niezwykle istotna dla naszej gospodarki branża ciągle się rozwija, lecz na horyzoncie pojawiają się nowe...
Niezwykle głośny temat elektromobilności, intensywnie promowany przez Rząd w kontekście przyjętej Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie z dniem 22 lutego tego roku, jest różnie postrzegany przez uczestników przemysłu motoryzacyjnego.
Produkcja części motoryzacyjnych
Jak wskazują wyniki Barometru, 63 proc. badanych menedżerów fabryk, produkujących części samochodowe, uważa, że elektromobilność jest najistotniejszym mega trendem, który zmieni rynek handlu i usług w motoryzacji. Drugą pozycją ze znacząco mniejszym udziałem zajęły pojazdy autonomiczne, które wskazało 39 proc. respondentów. Warto też zauważyć, że 44 proc. menedżerów uznaje, że gwałtowny rozwój elektromobilności stanowi zagrożenie dla ich firm, jedynie 19 proc. uważa, że jest to szansa do szybszego rozwoju.
– Tak negatywna percepcja jest związana z tym, że większość obecnego przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jest zorganizowana wokół produkcji części i podzespołów do samochodów o konwencjonalnych rodzajach napędu. Dla przykładowej fabryki, która produkuje tłumiki do pojazdów spalinowych, rozwój elektromobilności niesie ze sobą potencjalne zagrożenia utraty rynku oraz skutkuje zwolnieniem personelu, gdyż jej produkty nie będą miały zastosowania w pojazdach elektrycznych – mówi Alfred Franke, prezes SDCM.
– Producenci części motoryzacyjnych dla pojazdów konwencjonalnych zasadnie uważają, iż droga do czystego transportu ma wieść poprzez stopniową adaptację oraz hybrydyzację, co pozwoli na dostosowanie się do nowych realiów w mobilności,” – dodaje Ivan Kondratenko, konsultant-analityk, Automotive & Transportation, Frost & Sullivan.
Oceniając kolejny trend, menedżerowie fabryk w Polsce wykazali zrozumienie potencjalnych korzyści, które powstają wraz z wdrożeniem rozwiązań w zakresie Przemysłu 4.0. Ponad połowa z nich uważa, iż wymagania odbiorców (56 proc.) oraz wzrost produktywności (51 proc.) są czynnikami, które mogą zmotywować producentów do przekształcenia swojej działalności w oparciu o inteligentne procesy produkcyjne. Otwartość na rozwiązania Przemysłu 4.0 wynika też z tego, że brak wykwalifikowanego personelu jest największym zagrożeniem w rozwoju fabryk, zdaniem 56 proc. menedżerów. Automatyzacja procesów w fabryce ma szanse, żeby wyeliminować ten problem.
– Motoryzacyjne fabryki przyszłości istotnie zmienią procesy tradycyjnego łańcucha wartości. Zwiększona automatyzacja, cyfryzacja oraz łączność przekształcą obecne modele biznesowe w sektorze produkcji części i komponentów – prognozuje Ivan Kondratenko.
Niemniej jednak niezbędne wydatki znacząco spowalniają innowacje – 63 proc. respondentów przyznało, iż koszty inwestycji stanowią podstawową barierę wejścia na drogę transformacji w stronę Przemysłu 4.0.
Wojny cenowe dystrybutorów
Zdecydowana większość dystrybutorów części motoryzacyjnych przedstawia pozytywne prognozy odnośnie do wyników sprzedaży w 2018 roku. Aż 41 proc. firm dystrybucyjnych biorących udział w badaniu spodziewa się wzrostów przekraczających 10 proc.. Wzrostów do 10 proc. oczekuje natomiast 40 proc. firm.
Sektor dystrybucji części motoryzacyjnych w Polsce charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem konkurencji. Aż 68 proc. menedżerów firm-dystrybutorów komponentów uznało wojny cenowe, jako czynnik, który stanowi największe zagrożenie dla firmy. „Zjawisko to występuje we wszystkich segmentach rynku – od tanich częœci motoryzacyjnych do produktów marek premium,” – zauważa Alfred Franke.
Oceniając poziom wojen cenowych w poszczególnych segmentach, 36 proc. respondentów postawiło najwyższą ocenę (5) w sektorze marek premium, co oznacza, że wojny cenowe są na tyle intensywne, że całkowicie niszczą opłacalność. W pozostałych obszarach – wśród produktów średniej półki oraz tanich części, sytuacja została oceniona nieco bardziej optymistycznie, niemniej jednak większość menedżerów ocenia konkurencję w skali 4 na 5, co oznacza, że wojny cenowe wciąż mają znaczący wpływ na opłacalność. W takich sytuacjach, szczególnie w segmencie marek premium, rynek wymusza na graczach dystrybucję produktów w niższych cenach, niż konkurenci, żeby móc sprzedać większe wolumeny, aby potencjalnie niwelować straty pochodzące z obniżenia ceny.
Kolejnym wyzwaniem dla dystrybutorów jest zwiększająca się aktywność sektora OES w obszarze sprzedaży części zamiennych – 69 proc. menedżerów wykazało wzrost segmentu autoryzowanych dealerów w 2017 roku. Wraz z rosnącą kompleksowością technologiczną części motoryzacyjnych oraz zwiększeniem sprzedaży nowych pojazdów, producenci samochodów pragną zwiększyć swój udział na rynku części zamiennych, sprzedając komponenty z własnym logo. To z kolei znacząco uderza w segment niezależnych dystrybutorów części zamiennych, zmniejszając ich udziały w rynku.
Czas na reakcję
Grzegorz Jazowski, prezes zarządu item Polska Sp. z o.o.
Elektromobilność jest niewątpliwie trendem, który będzie kształtować w nadchodzących latach rynek motoryzacyjny. Z Planem Rozwoju Elektromobilności wiąże się nie tylko wiele obaw, ale również korzyści dla rozwoju automotive w Polsce. Jestem zdania, że o ile pozytywny wpływ elektromobilności na środowisko jest oczywisty, o tyle ocena skutków gospodarczych na podstawie obecnych, ogólnych planów, jest trudna do oszacowania. Myśląc o elektromobilności, nie można pominąć zagadnienia, jakie może to za sobą nieść zmiany dla szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej. Z pewnością gwałtowny rozwój elektromobilności może stanowić zagrożenie dla tych firm, jednak brak odpowiedniej infrastruktury, kompleksowego łańcucha produkcyjnego czy wykwalifikowanego personelu prowadzi do spowolnienia tego procesu. Producenci części motoryzacyjnych zyskują więc czas na dostosowanie się do nowych realiów, na wdrożenie innowacji, rozwiązań w zakresie Przemysłu 4.0 czy przebranżowienia, aby podążać za globalnymi trendami motoryzacyjnymi. Tak jak to już miało wiele razy miejsce, każda zmiana technologiczna wiąże się wprowadzenie napędu alternatywnego.
Dedykowane rozwiązania
Tomasz Zarzycki, kierownik Działu Sprzedaży i Marketingu CAT LC Polska
Firma CAT LC Polska od początku swojej działalności, specjalizuje się w obsłudze logistycznej sektora motoryzacyjnego. Jest to grupa klientów, która stawia operatorom logistycznym szczególnie wysokie wymagania. Pojawiają się coraz częściej oczekiwania terminowości na poziomie 99 proc. Dla klientów kluczowe jest też skrócenie czasów dostaw do godzin 6-7 rano następnego dnia od nadania. Specjalizacja w każdym sektorze zmusza do pełnego dopasowania, ciągłego poszukiwania lepszych rozwiązań i usprawnień. W przypadku obsługi sektora automotive szczególną wagę przywiązuje się do optymalnego planowania dostaw komponentów, zapewnienia realizacji zleceń just in time, dostawy do sieci dealerów samochodowych w systemie ekspresu nocnego i innych skrojonych na miarę usług wynikających z potrzeb klienta. Usługi logistyczne, spełniające właśnie takie standardy świadczy swoim klientom CAT LC Polska i to już od blisko 25 lat na rynku polskim i globalnie w ramach międzynarodowych struktur Groupe CAT. Rozwiązania logistyczne firmy oferowane w zakresie całego łańcucha dostaw to także logistyka magazynowa dla klientów motoryzacyjnych w obiektach CAT LC Polska, dostawy komponentów i części na linie produkcyjne oraz logistyka wyrobów gotowych. Uzupełnieniem pakietu rozwiązań firmowych stanowią TopCAT – dostawy najwyższego priorytetu części i komponentów na linie produkcyjne, międzynarodowa i krajowa spedycja całopojazdowa, częściowa i drobnicowa.