Elektromobilność wagi ciężkiej
Wystartował projekt EKO-LOG, czyli pierwsze w Polsce badanie seryjnej, w 100 proc. elektrycznej ciężarówki, który realizuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Przez 9 tygodni firmy IKEA, H&M oraz No Limit będą testować zeroemisyjny samochód ciężarowy Volvo FE Electric w realnych warunkach użytkowania. Wsparcie technologiczne pilotażu zapewni firma Nexity.
Samochody ciężarowe odpowiadają za 19,2 proc. pochodzących z transportu emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej. W dużych aglomeracjach miejskich pojazdy generują nawet ponad 60 proc. emisji CO2 oraz w znacznym stopniu przyczyniają się do powstawania smogu. W konsekwencji elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego ma szczególnie istotne znaczenie w dążeniu Europy do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
– Elektromobilność to kierunek, o którym mówi się przede wszystkim w kontekście samochodów osobowych i dostawczych. Tymczasem Polska dysponuje największym w Unii Europejskiej parkiem pojazdów ciężarowych, stanowiącym niemal jedną piątą całej unijnej floty. 98 proc. ciężarówek w naszym kraju jest wyposażonych w silniki Diesla. Obniżenie poziomu emisji z sektora ciężkiego transportu drogowego w Polsce stanowi poważne wyzwanie, dlatego właśnie PSPA wspólnie z pięcioma partnerami branżowymi zainicjowało projekt EKO-LOG, który pozwoli ustalić, czy elektryczny samochód ciężarowy w Polsce może stanowić alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
– W ramach projektu EKO-LOG ocenimy seryjnie produkowaną, zeroemisyjną ciężarówkę Volvo FE Electric w pięciu różnych obszarach. Zbadamy aspekty wydajnościowe, użytkowe, społeczno-środowiskowe, kosztowe oraz flotowe wiążące się z elektryfikacją pojazdów ciężarowych. EKO-LOG to pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie w Polsce, które stanowi ważny krok na drodze ku popularyzacji rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie ciężkim – dodaje Albert Kania z PSPA, koordynator projektu EKO-LOG.
Testy pojazdu rozpoczną się 1 czerwca i potrwają do 31 lipca. W tym czasie elektryczna ciężarówka Volvo zostanie wdrożona do floty firmy No Limit, odpowiedzialnej za zarządzanie procesami logistycznymi. W ramach pilotażu, dostawy będą świadczone dla pozostałych partnerów badania – firm IKEA i H&M – na trasie z magazynów zlokalizowanych w Grodzisku Mazowieckim oraz Pruszkowie do punktów odbioru w Warszawie. Za procesy związane z monitorowaniem i zarządzaniem procesami ładowania pojazdu, odpowiedzialna będzie firma Nexity.
W ramach projektu EKO-LOG do testów zostanie wykorzystany pojazd elektryczny Volvo FE Electric o dopuszczalnej masie całkowitej do 27 ton. Ciężarówka posiada trzyosiowe podwozie elektryczne z zabudową GT Trailers oraz skrzynię z windą o ładowności ok. 13 000 kg, zdolną pomieścić 18-19 europalet. Zasięg Volvo FE Electric wynosi ok. 200 km, w zależności od konfiguracji akumulatorów i cyklu jazdy. Szybkie ładowanie (DC) akumulatora o pojemności 265 kWh zajmuje ok. 2 godziny, natomiast uzupełnianie energii prądem przemiennym (AC) trwa ok. 11 godzin.
W ramach badania analizie zostanie poddanych wiele parametrów eksploatacyjnych elektrycznej ciężarówki, m.in. średnie zużycie energii, zasięg, czas i moc ładowania, masa przewożonego ładunku, przepływy energii, średnia prędkość czy pokonywany dystans. Zebrane dane posłużą do opracowania modelu pozwalającego szacować rzeczywisty zasięg pojazdu. Projekt obejmie również porównawcze badanie emisji hałasu ciężarówki elektrycznej oraz spalinowej, co pozwoli ocenić dodatkowe korzyści środowiskowe wynikające z elektryfikacji transportu ciężkiego.
– Podejście Volvo Trucks wykracza daleko poza aspekty technologiczne. W kontekście elektromobilności w Polsce jesteśmy świadomi, że musi się zadziać bardzo wiele, aby pojazdy elektryczne Volvo Trucks to była codzienność. Koncentrujemy się na korzyściach, jakie ciężarówki elektryczne dają codziennemu życiu ludzi, pomagając stworzyć czystsze, cichsze i mniej zatłoczone życie w mieście, a także produktywne i zdrowe środowisko pracy dla użytkownika i kierowców. Zelektryfikowane ciężarówki są bardzo zgodne z wizją Volvo Trucks, aby napędzać postęp na rzecz bardziej zrównoważonego społeczeństwa. Projekt EKO-LOG da nam odpowiedzi, jak w polskich realiach radzą sobie nasze modele FE i FL – mówi Paweł Kupczyk, dyrektor produktu i rozwoju biznesu Volvo Trucks Polska.
Na podstawie danych dostarczonych przez Volvo Trucks i zebranych w wyniku realizacji projektu EKO-LOG, zostanie opracowana porównawcza analiza kosztów eksploatacji elektrycznej ciężarówki, pozwalająca wskazać oszczędności generowane w czasie użytkowania pojazdu.
– Projekt EKO-LOG to dla IKEA pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie, w którym będziemy testować zeroemisyjny samochód ciężarowy w realnych warunkach użytkowania. Jest to dla nas ważny krok na drodze szukania zeroemisyjnych rozwiązań w transporcie i rozwoju elektromobilności. Zgodnie z naszą strategią People and Planet Positive chcemy, by do 2025 r. 100 proc. transportu realizowanego w związku z dostawami i usługami dla klientów bazowało na pojazdach elektrycznych lub innych rozwiązaniach o zerowej emisji spalin. Do 2030 roku chcemy obniżyć naszą emisję gazów cieplarnianych w ilości większej niż emituje cały łańcuch wartości IKEA, jednocześnie rozwijając naszą działalność biznesową – mówi Anita Ryng, Country Communication Manager IKEA.
Ostatnim sprawdzianem dla elektrycznego Volvo FE Electric w projekcie EKO-LOG, będzie realizacja przejazdu na trasie międzymiastowej (Warszawa-Łódź-Warszawa). Test udzieli odpowiedzi na pytanie, czy elektromobilność wagi ciężkiej sprawdza się również w ramach dostaw poza granicami aglomeracji miejskich.
(PSPA)