Europejski e-commerce napędza polską logistykę

Europejski e-commerce napędza polską logistykę

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku e-commerce osiągnie do 2027 roku 902 miliardy dolarów. Dynamiczny wzrost sektora e-zakupów może znacząco wpłynąć na dalszy rozwój polskiej branży logistycznej, która już teraz odpowiada za dostawy na terenie regionu CEE oraz w całej Europie. Rośnie także znaczenie innowacji w łańcuchach dostaw – jak wynika z raportu ID Logistics potencjał ten dostrzega 57% przedstawicieli branży e-commerce.

Europejski rynek e-commerce, według amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego, osiągnął w 2023 roku wartość przekraczającą 631 miliardów dolarów. Instytucja ta szacuje, że do 2027 roku przychody wzrosną do 902 miliardów dolarów. Ten dynamiczny rozwój sektora e-zakupów przekłada się na zwiększający się popyt na usługi logistyczne.

Polska branża TSL już dziś jest istotnym partnerem globalnych marek e-commerce. Przewoźnicy z naszego kraju odpowiadają za około 20% transportu towarów w Europie, zajmując wiodącą pozycję na rynku . Sprzyja temu również zmieniająca się rola Polski w łańcuchach dostaw, która dzięki dobrej infrastrukturze oraz rozwiniętej branży logistycznej coraz częściej jest wybierana jako lokalizacja dla hubów logistycznych, obsługujących nie tylko region CEE, ale całą Europę. Potencjał ten odzwierciedla także prognoza z najnowszego zestawienia European Cities Logistics Chartbook przygotowanego przez Oxford Economics, według której do 2050 roku Warszawa oraz Poznań znajdą się wśród 15 największych rynków w Europie pod względem transportu i magazynowania z szacowaną wartością dodaną brutto na poziomie 50,4 miliardów euro i 24,4 miliardów euro.

– Rozwój e-commerce to obecnie jeden z kluczowych czynników napędzających zapotrzebowanie na usługi logistyczne. Coraz częściej w Polsce lokalizowane są nie tylko lokalne centra dystrybucji, ale także huby, które obsługują nawet całą Europę. Duże platformy handlowe chętnie wybierają nasz kraj ze względu na jego położenie, dobrą infrastrukturę, wykwalifikowane kadry oraz rozwinięty sektor logistyczny – tłumaczy Marek Kaniera, dyrektor operacyjny e-commerce w ID Logistics Polska.

Rynek e-zakupów, z uwagi na silną konkurencję, jest obecnie jedną z najbardziej dynamicznych i innowacyjnych gałęzi handlu, sprzyjając rozwojowi nowych rozwiązań także w obszarze logistyki. Jak wynika z raportu ID Logistics, rosnące znaczenie innowacji w swojej działalności dostrzega 57% przedstawicieli branży e-commerce. Co więcej, aż 30% z nich deklaruje, że firmy, w których pracują rozwijają własne innowacyjne rozwiązania. Sektor e-zakupów chętnie stosuje także z najnowszych technologii, takich jak sztuczna inteligencja. Z rozwiązania opartych o AI korzysta już 28% firm z tej branży.

– W branży e-commerce przewagę buduje się dziś nie tylko ofertą, ale także efektywnością operacyjną. Przy rosnącej liczbie zamówień kluczowe jest zapanowanie nad każdym etapem procesu – od przyjęcia towaru, optymalnego składowania po kompletację zamówień i usługi o wartości dodanej. Dlatego inwestujemy w technologie, które realnie skracają czas obsługi i minimalizują ryzyko błędów: automatyczne sortery, inteligentne systemy znakowania, czy algorytmy AI optymalizujące przepływ towarów. W efekcie możemy skutecznie konkurować szybkością i niezawodnością dostaw, co ma kluczowe znaczenie dla lojalności klientów w e-commerce – wyjaśnia Marek Kaniera.

Poleć ten artykuł:

Polecamy