Fabryka baterii  Mercedes-Benz na ostatniej prostej

Fabryka baterii Mercedes-Benz na ostatniej prostej

Fabryka baterii elektrycznych Mercedes-Benz  w Jaworze na Dolnym Śląsku to druga inwestycja koncernu motoryzacyjnego Daimler AG w Polsce, która jest realizowana przy wsparciu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Mimo miesięcznej przerwy spowodowanej pandemią COVID-19, budowa fabryki jest na ukończeniu, a obecnie trwa w niej montaż drugiej linii produkcyjnej. Uruchomienie pierwszej linii baterii do pojazdów hybrydowych planowane jest po wakacjach, a pozostałych – w pierwszym kwartale 2021 r. Docelowo zakład będzie produkował także baterie do samochodów osobowych w pełni elektrycznych z gamy EQ (Electric Intelligence).

Pierwszą inwestycją koncernu Daimler AG była uruchomiona w 2019 roku fabryka silników spalinowych. Do dziś fabryka wyprodukowała ponad 22 tys. czterocylindrowych silników wysokoprężnych. Poszczególne warianty silników produkowane są wraz z odpowiednimi skrzyniami korbowymi na elastycznych liniach, umożliwiających szybkie reagowanie na zapotrzebowanie rynku. Docelowo fabryka produkować będzie, obok jednostek wysokoprężnych, także silniki benzynowe o pojemności 1,5 litra.

– Z satysfakcją przyznaję, że dobra i konsekwentna współpraca z inwestorami procentuje. To między innymi za naszą namową Daimler zdecydował o produkcji baterii do e-aut zaledwie dwa lata od ogłoszenia budowy fabryki silników spalinowych. Cieszę się, że z udziałem PAIH nad Wisłą powstaje wyjątkowy na skalę europejską ekosystem producentów i poddostawców branży elektromobilności – powiedziała Grażyna Ciurzyńska, p.o. prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. komunikacji i relacji zewnętrznych Mercedes-Benz Polska przekazała, że obecnie spółka Mercedes-Benz Manufacturing Poland, odpowiedzialna za budowę obu fabryk, zatrudnia prawie 650 osób. – 36 proc. zatrudnionych w ultranowoczesnej fabryce typu Przemysł 4.0. to kobiety. Prawie jedna piąta załogi pochodzi z Jawora i okolicy. Średnia wieku pracowników wynosi 34 lata – oceniła.

Docelowo obie fabryki zatrudniać będą ponad 1300 osób.

Obie fabryki silników i baterii Mercedes-Benz w Jaworze od samego początku zostały zaprojektowane jako neutralne pod względem emisji CO2. To pierwsze tego typu obiekt w Polsce, które nie zostawia śladu węglowego, a w całości jest zasilany energią elektryczną i cieplną ze źródeł odnawialnych – wiatru i biomasy.

Energia elektryczna dostarczana jest przez spółkę EWG Taczalin / VSB z oddalonego od Jawora o 12 km parku elektrowni wiatrowych Taczalin. Farma składa się z 22 turbin wiatrowych o mocy znamionowej 2,05 MW każda. Przy rocznej produkcji energii elektrycznej na poziomie około 109 GWh, park Taczalin jest w stanie pokryć całkowite zapotrzebowanie obu fabryk Mercedesa, silników i baterii.

Energia cieplna dla jaworskiej fabryki jest produkowana z biomasy, czyli zrębków drewna pochodzących w większości z plantacji tzw. wierzby energetycznej. Odpowiedzialna za ten proces jest firma Getec Heat & Power.

Poleć ten artykuł:

Polecamy