
Forum Transportu Drogowego naciska na Ministra Infrastruktury
2 kwietnia 2025 r. w siedzibie ZMPD odbyło się posiedzenie Forum Transportu Drogowego. Sygnatariusze FTD dyskutowali nad aktualną sytuacją w międzynarodowym transporcie drogowym oraz nad propozycjami działań, które spowodowałyby poprawę trudnej sytuacji firm transportowych.
Podczas kilkugodzinnych obrad Sygnatariusze FTD omówili główne zagrożenia i skutki wynikające z aktualnej sytuacji geopolitycznej, poddając krytycznej analizie współpracę z przedstawicielami administracji publicznej i działania rządu oraz ministerstwa infrastruktury w obronie polskiego międzynarodowego transportu drogowego. Prezes Jan Buczek po raz kolejny zaapelował o wyrażanie w rozmowach z przedstawicielami ministerstwa infrastruktury jednolitego stanowiska branży.
Za najpilniejszą sprawę jednogłośnie uznano obniżenie podstawy naliczania składki ZUS, co ma największe znaczenie dla kondycji i konkurencyjności firm transportu drogowego.
Zwrócono także uwagę na zbliżającą się kolejną rocznicę umowy UE-Ukraina. W tym kontekście zasadnym jest wprowadzenie zmian do tego dokumentu, m.in. w postaci przywrócenia zezwoleń transportowych dla przewozów na kierunku ukraińskim. Sygnatariusze Forum podkreślali przy tym, że to UE doprowadziła do zaistnienia nierównej konkurencji, na czym cierpią unijni przewoźnicy.
Ponownie przeanalizowano dotychczasowe postulaty, przekazane polskiemu rządowi przez FTD w dwóch transzach – w październiku 2023 r. i w kwietniu 2024 r.
Postanowiono zwrócić się do ministra infrastruktury z pismem, w którym zamieszczono prośbę o przedstawienie w formie pisemnej informacji o stanie realizacji i spodziewanego terminu realizacji przesłanych ponad rok temu postulatów branży, ponieważ w tym czasie sytuacja polskich przewoźników jeszcze bardziej się pogorszyła, osiągając stan krytyczny.
Pismo i postulaty FTD można znaleźć pod tym adresem: https://zmpd.pl/aktualnosc.php?akt_id=2593