FutureLog 2024 – Podyskutuj o najważniejszych wyzwaniach łańcucha dostaw

FutureLog 2024 – Podyskutuj o najważniejszych wyzwaniach łańcucha dostaw

W programie konferencji FutureLog 2024 znajdą się aż cztery debaty. Rosnąca ilość wyzwań, z którymi muszą mierzyć się menedżerowie logistyki i transportu powoduje, iż tematy omawiane podczas prelekcji będą poddane pod dogłębną dyskusję, w ramach której wysłuchamy głosu z różnych obszarów biznesu oraz zachęcimy do wyrażenia swojego zdania wszystkich gości wydarzenia.

1. Działania ESG w praktyce załadowcy i przedsiębiorstw transportowych

ESG zakresem obejmuje trzy płaszczyzny: środowiskową, społeczną i ładu korporacyjnego. Kryteria te będą kierunkiem zmiany rynkowej, która nie ominie transportu jako istotnego elementu łańcucha wartości. Dyrektywa CSRD, z której wynika sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju, rozszerza odpowiedzialność podmiotu raportującego na przedsiębiorstwa, z którymi współpracuje. W praktyce oznacza to, że nawet jeżeli większość przedsiębiorstw transportowych nie będzie zobligowana prawnie do raportowania, to będzie zmuszona do dostosowania się do zmian na zasadach rynkowych. Obszarem szczególnie wyraźnym w przypadku transportu jest emisja gazów cieplarnianych związana ze spalaniem paliw kopalnych.

Podczas Panelu przyjrzymy się zdefiniowanemu zakresowi zarówno z perspektywy załadowcy, jak i przewoźników z nim współpracujących. Wezmą w nim udział przedstawiciele: Volkswagen Poznań, OMIDA LOGISTICS Sp. z o.o., SOBANSCY TRANSPORT Sp. z o.o. oraz dr Joanna Czerepko z Uniwersytetu Gdańskiego. Panel poprowadzi zaś Peter Duwel, który przed dyskusją wygłosi wystąpienie poświęcone kwestii ESG z perspektywy praktyków logistyki i zaprezentuje ogrom wyzwań, związanych z raportowaniem i analizowaniem danych.

2. Przetargi transportowe

Przetargi transportowe w obszarze przewozów towarowych – kluczowe zagadnienia, które nadawca powinien uwzględnić, aby przetarg był bezpieczny, sprawiedliwy i efektywny. Podczas debaty omówimy które obszary zdaniem naszych ekspertów są w praktyce dobrze opisywane a które zbyt często pomijane. Debata będzie miała na celu wskazanie listy błędów przetargowych oraz odpowiedź na pytanie: „ czy rozumiemy do kogo kierujemy przetarg i czy na pewno wiemy co chcemy osiągnąć”’

W ramach debaty, prowadzonej przez Leszka Szelerskiego, będziemy dyskutować o:

– wymagania formalnych związane z organizacją przetargów,

– aspektach operacyjne i kryteria oceny ofert,

– kompetencjach (lub ich braku) nadawcy przy przygotowaniu przetargu, 

– błędy najczęściej popełnianych przez nadawców transportu,

– przyczynach nieporozumień i błędnych wycen ze strony oferentów,

– ryzykach, jakie tworzy skupienie się wyłącznie na najniższej cenie usługi,

– kosztach niewystarczająco precyzyjnego opracowania umowy,

– problemach w komunikacji między nadawcami a przewoźnikami.

3. TMS 3.0 – narzędzie cyfryzacji transportu samochodowego

Cyfryzacja transportu drogowego otworzy kolejną erę jego funkcjonowania. Przewoźnicy z Polski osiągnęli sukces w erze, która dobiega końca. Czy skorzystają z szansy rozwoju w rozpoczynającej się erze cyfryzacji?

Ofertę zaspokajania potrzeb transportowych uczestników wymiany towarowej w obrębie kontynentu europejskiego od ponad 100 lat kształtują przewoźnicy lądowi. Od lat 50. XX wieku wraz z rozwojem potencjału transportu drogowego wzrasta rola spedytorów, którzy troszcząc się o racjonalny dobór usług oferowanych przez wielu konkurujących przewoźników samochodowych zajęli pozycję organizatorów procesów przewozowych.

Rozwój technologii informatycznych w ostatnich trzech dekadach XX i pierwszej dekadzie XXI wieku umożliwił centralizację danych o potrzebach przewozowych oraz potencjale przewoźników drogowych. W spedycji zaczęto tworzyć powiązania sieciowe, aby przyspieszyć obsługę zleceń transportowych i optymalizować podział zadań między przewoźnikami. Na rynku pojawiło się wiele wariantów oprogramowania, które reprezentowały klasę Transport Management System pierwszej generacji (TMS 1.0). Przy wykorzystaniu rozwiązań sztucznej inteligencji (artificial intelligence – AI) wprowadzono oprogramowanie TMS 2.0, które pozwoliło skalować biznes prawie bez limitu, jednak jego wdrożenie nie doprowadziło do oczekiwanego przełomu w sposobie organizacji transportu drogowego.

Retrofitting w transporcie drogowym został zainicjowany decyzją Unii Europejskiej o wprowadzeniu tachografów cyfrowych drugiej generacji (G2v2). W kilku milionach samochodów ciężarowych od 2025 roku będą stosowane urządzenia zdolne do automatycznej wymiany danych między pojazdem a jego otoczeniem (V2X). Władze publiczne zmuszają do instalacji tych urządzeń oczekując, że ułatwią sobie prowadzenie kontroli przewoźników.  Pora dostrzec zalety dla przewoźników, spedytorów i operatorów logistycznych, a przede wszystkim dla załadowców, jakie wynikną z upowszechnienia nowej generacji technologii cyfrowej.

Nasi paneliści podejmą się analizy zarządzania transportem z perspektywy szeroko pojętego IT. Zastanowią się, w jakich obszarach jesteśmy nowocześni, a gdzie występują braki lub niedociągnięcia. Czy współczesne technologie IT oraz nieco nadużywana koncepcja sztucznej inteligencji pozwoli przedsiębiorcom transportowym utrzymać wiodącą pozycje w Europie. Porozmawiamy również o wykluczeniu technologicznym najmniejszych podmiotów transportowych oraz o aktualnych liderach i ich przyszłości.

4. Cyfrowe wyzwania w łańcuchu dostaw

Debata „Cyfrowe wyzwania w łańcuchu dostaw” będzie miała na celu przedyskutowanie zagadnień związanych z digitalizacją poszczególnych obszarów łańcucha dostaw – produkcji, transportu, magazynowania, dystrybucji etc – ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań, wynikających z niezrozumienia potencjału rozwiązań cyfrowych oraz barier, jakie stoją po stronie poszczególnych uczestników łańcucha wartości.

Punktem wyjściowym do rozpoczęcia panelu dyskusyjnego będzie prezentacja w formule case study omawiająca kwestię współpracy na linii producent – operator logistyczny (Toyota – CAT Mosolf Polska). Posiadanie systemów klasy WMS, ERP, TMS  itd. nie zawsze rozwiązuje wszystkie problemy i niekoniecznie pozwala osiągnąć cyfrową synergię w logistyce.

Podczas debaty przeanalizujemy wnioski z wystąpienia i poprosimy obecnych na scenie ekspertów o przedstawienie swojej opinii na temat

– procedur, które kierują projekty cyfryzacji logistyki w stronę modelu win-win,

– problemów wynikających z odhumanizowania niektórych procesów,

– błędów popełnianych w wyniku niezrozumienia możliwości i ograniczeń systemów IT, 

– powodów, dla których pomimo posiadania świetnych rozwiązań pewne procesy wciąż obsługujemy nieautomatycznie,

– obszarów, w których cyfryzacja najlepiej wypełni stawiane przed nią zadania (np. kompletacja, obsługa branży e-commerce, optymalizacja tras i przepływów)

– wpływie AI na możliwości cyfrowych rozwiązań dla logistyki,

– krokach niezbędnych do budowy prawdziwie cyfrowego łańcucha dostaw.


Więcej informacji o tematyce wydarzenia znajdą Państwo na stronie https://www.futurelog.pl/#program

Z przyjemnością prezentujemy kolejną listę prelegentów i panelistów, którzy pojawią na scenie konferencji. Są to Bence Schneider, Maciej Seiffert, Krzysztof Pusłowski, Marcin Kosewski, Jarosław Leszczyński i Anna Bruzda. Przypominamy, że już wcześniej swój udział zapowiedzieli Prof. dr hab. Wojciech Paprocki, Jan Brachmann, Prof. Thomas Wimmer, Adam Błuś, Peter Duwel, dr hab. Marzenna Cichosz prof SGH, Leszek Szelerski, Marek Sielski, Grzegorz Sobański, dr Joanna Czerepko i Wojciech Olasek. Już wkrótce potwierdzimy kolejne nazwiska!

Powodów, aby przyjechać do Warszawy, jest zatem mnóstwo. Zachęcamy do zapisów – informacje na temat udziału w konferencji FutureLog 2024 znajdą Państwo na stronie https://www.futurelog.pl/tickets

Poleć ten artykuł:

Polecamy