Gama Scania Euro 6: Nowy silnik 450 KM – tylko z SCR

Gama Scania Euro 6: Nowy silnik 450 KM – tylko z SCR

Scania poszerza gamę silników Euro 6. Do oferty dołącza nowa wersja 13-litrowego silnika o mocy 450 KM. Klienci, a w szczególności europejscy przewoźnicy zainteresowani ciągnikami siodłowymi, będą mogli zamawiać 450-konną jednostkę, która do oczyszczania spalin wykorzystuje tylko układ SCR.

Inżynierom Scania udało się rozwiązać łamigłówkę, jaką było zastosowanie wyłącznie SCR w silniku o tak wysokim poziomie mocy. Nowy silnik typu DC13 147 nie wymaga ani turbosprężarki o zmiennej geometrii, ani systemu recyrkulacji spalin EGR.

– Silnik ten jest idealny dla europejskich przewoźników działających w dalekim transporcie i spełnia swoje zadanie równie dobrze, jak niezwykle oszczędna jednostka o mocy 410 KM, przedstawiona jesienią 2013 roku – zapewnia Joel Granath, wiceprezes ds. zarządzania produktem w Scania Trucks. – Według naszych wyliczeń Scania Streamline z nowym silnikiem zużywa o 1 proc. mniej paliwa w porównaniu z poprzednią wersją, wyposażoną w EGR i SCR. Pozostałe parametry są identyczne.

Silniki wykorzystujące jedynie układ SCR wymagają nieco więcej AdBlue. W rozwiązaniu oferowanym przez Scania wykorzystanie tej substancji stanowi około 6 proc. zużycia oleju napędowego, podczas gdy silniki z EGR i SCR zadowalają się zazwyczaj zużyciem dochodzącym do 3 proc.

Podobnie jak u jego poprzednika, w nowym silniku moment obrotowy dochodzi do 2350 Nm. Jest on dostępny już od 1000 obr/min.

– Jesteśmy przekonani, że silnik Scania o mocy 450 KM stanie się popularnym źródłem napędu na długich trasach – mówi Granath. – Wykazaliśmy, że używanie do oczyszczania spalin tylko układu SCR prowadzi do spadku zużycia paliwa. Do tego dochodzą pewne oszczędności na masie własnej.

 

Na zdjęciu: Rzędowy sześciocylindrowy 13-litrowy silnik o mocy 450 KM używa tylko układu SCR, aby sprostać normie Euro 6.  Fot. Scania

Poleć ten artykuł:

Polecamy