Gdy temperatura jest na minusie…
"Dobre rady zawsze w cenie" mawia jeden ze wcale nie tak młodych sloganów. Dlatego publikujemy kolejne informacje o tym jak bezpiecznie użytkować auto zimą. Opony zimowe wśród polskich kierowców powoli stają się standardem. Jednak nie można zapominać, że zimą kluczową rolę dla
Połowa sukcesu
Niesprawne hamulce, uszkodzone zawieszenie czy nieprecyzyjnie działający układ kierowniczy na śliskiej nawierzchni szczególnie narażają nas na niebezpieczeństwo. Dlatego jeśli zawiedzie jeden z tych elementów nawet najnowszej generacji zimowe ogumienie może nie uchronić nas przed niekontrolowanym poślizgiem. – Cieszy nas, że pomimo braku prawnego obowiązku montowania opon zimowych, polscy kierowcy doskonale zdają sobie sprawę z tego jak ważne jest ono dla bezpieczeństwa na drodze i sami dobrowolnie decydują się na montaż zimówek. – mówi Maciej Geniul przedstawiciel MotoIntegratora. – Jednak nawet dobre markowe opony mogą nie wystarczyć, jeśli na przykład auto ma luzy w układzie kierowniczym, lub niesprawne amortyzatory. Te usterki niosą za sobą kolejne niebezpieczeństwa, ponieważ mogą doprowadzić do złego funkcjonowania takich systemów jak ABS czy ESP, które de facto powinny czuwać nad pewnym prowadzeniem samochodu – dodaje ekspert.
Przegląd a bezpieczeństwo
Co zatem zrobić, żeby maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo podczas jazdy zimą? Nie jesteśmy w stanie kontrolować pogody, jednak możemy się odpowiednio przygotować do gwałtownie pogarszających się warunków atmosferycznych. Dobrym pomysłem wydaje się zatem profilaktyczna wizyta w warsztacie samochodowym w celu wykonania przeglądu najważniejszych dla bezpieczeństwa elementów pojazdu. Firma TRW Automotive często stara się uświadomić kierowcom jak duży wpływ na bezpieczeństwo mają poszczególne części oraz ich jakość. Zimą szczególnie zaleca kierowcom wizytę w warsztacie w celu przeprowadzenia kontroli stanu podwozia (w tym układu hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia). – Najczęstszą przyczyną kłopotów pojawiających się przy niskich temperaturach jest oczywiście akumulator. Często niesprawność pojazdu spowodowana jest też zamarzaniem płynu chłodniczego oraz płynu do spryskiwaczy. Jak często myślimy jednak o kontroli układu hamulcowego i kierowniczego? To one mają największy wpływ na bezpieczeństwo – tłumaczą przedstawiciele TRW Automotive.
Hamulce zimą
Na lodzie, przy obniżonej przyczepności, efektywne i równomierne działanie hamulców jest szczególnie ważne. Zablokowanie jednego z kół może doprowadzić do poślizgu i wypadku. Z doświadczenia warsztatowców wynika, że jednym z najczęściej występujących problemów związanych z układem hamulcowym jest niski poziom płynu hamulcowego lub jego zanieczyszczenie. Płyn hamulcowy odpowiada za skuteczne hamowanie. Aby ocenić czy spełnia on swoją rolę, za pomocą specjalnego testera sprawdzamy jego temperaturę wrzenia. Niestety kierowca bez odpowiedniego sprzętu nie ma możliwości sprawdzenia tego parametru. Płyn hamulcowy z biegiem czasu traci swoje właściwości dlatego ważna jest okresowa kontrola jego stanu. TRW zaleca kontrolę stanu płynu hamulcowego raz do roku i jego wymianę co dwa lata. – Ponadto niezbędna jest wzrokowa kontrola wszystkich przewodów hamulcowych. Elastyczne przewody hamulcowe, tak jak inne gumowe elementy, są podatne na pękanie w niskich temperaturach, zwłaszcza jeśli nie są nowe. Należy zwrócić szczególną uwagę na wszelkie dziurawe, pęknięte lub przeciekające elementy gumowe i niezwłocznie je wymienić – ostrzegają specjaliści z TRW. W trakcie kontroli mechanik powinien sprawdzić także stan tarcz hamulcowych, aby upewnić się, że nie noszą oznak rdzy lub pęknięć, co może prowadzić do innych problemów. Należy również sprawdzić stan klocków hamulcowych i upewnić się, że grubość materiału ciernego nie jest mniejsza od wymaganej grubości minimalnej. Jednak to także lepiej jest zostawić specjalistom. Zimą często zawodzi także hamulec ręczny. Zewnętrzna osłona linki może ulec w zimie uszkodzeniu, co powoduje przenikanie wody. W temperaturach ujemnych woda ta zamarza i ogranicza ruch linki hamulca, lub przyczynia się do powstawania korozji. Proces ten jest znacznie szybszy w zimie, kiedy na drogach rozsypywane są sól i piasek. W ekstremalnych przypadkach hamulec ręczny przestaje działać, jednak najczęstszym problemem są kłopoty podczas jego zwalniania.
Kluczowe amortyzatory
Zużyte amortyzatory mogą okazać się równie niebezpieczne, ponieważ mają bezpośredni wpływ na prowadzenie pojazdu i kontrolę trakcji. Uszkodzone lub zużyte amortyzatory wydłużają drogę hamowania i znacząco zmniejszają skuteczność działania elektronicznych układów wspomagania (ESP, ABS itd.). W konsekwencji samochód trudno kontrolować, kierownica zaczyna wibrować, utrzymanie kierunku jazdy zostaje utrudnione, zwiększa się ryzyko poślizgu.
fot. Fotolia