Gliwice budują pozycję lidera logistyki
Pod hasłem „Inwestycje. Logistyka. Przyszłość.” odbyła się w Gliwicach konferencja poświęcona perspektywom rozwoju rynku logistyki i magazynów.
Przedstawiciele firm i instytucji sektora logistyki, nowoczesnych technologii i branży automotive, a także parlamentarzystów i lokalnych samorządowców dyskutowali na temat najnowszych trendów w branży oraz ich ewentualnego rozwoju i wpływu na Górny Śląsk.
5 mln ludzi
Poruszono m. in. zagadnienia związane z oceną najpilniejszych projektów rozwoju sieci transportu kolejowego i drogowego, które przedstawił Jerzy Polaczek, poseł na Sejm RP, były Minister Transportu (2005-2007). Wskazywał on na szanse i zagrożenia, zwłaszcza te polityczne i legislacyjne, w odniesieniu do dalszego rozwoju inwestycji infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej. Uczestnicy spotkania mieli równie okazję zapoznać się z raportem nt. rynku logistyki i magazynów w Polsce w odniesieniu do analizy korzyści tego rynku dla Górnego Śląska (Wojciech Zoń z Jones Lang LaSalle).
– Gliwice konsekwentnie budują pozycję lidera logistyki w Polsce i są miejscem koncentrującym na swoim terenie naukę i biznes. W odległości 60 minut jazdy samochodem mieszka ok. 5 mln ludzi, co stanowi wyjątkowy atut miasta w zakresie potencjału inwestycyjnego dla firm branży logistycznej – podkreślił gospodarz konferencji Adam Neumann, zastępca prezydenta Gliwic.
Zaprezentował on najważniejsze walory inwestycyjne i logistyczne miasta, w tym położenie w okolicach ważnych szlaków komunikacyjnych Polski (skrzyżowanie autostrady A1 i A4), czterech międzynarodowych portów lotniczych (Katowice, Kraków, Wrocław, Ostrawa), osobowo-towarowy węzeł kolejowy, czy port rzeczny na Kanale Gliwickim, którym administruje Śląskie Centrum Logistyki.
Kilkuprocentowy wzrost
Konferencja była okazją do podsumowania drugiego roku działalności Śląskiego Klastra Logistycznego. W dyskusji, którą prowadził Marek Zuber, ekonomista, analityk rynków finansowych, wzięli udział Józef Gumienny, dyrektor Agencji Rozwoju Regionalnego, Paweł Wojda, dyrektor Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, Piotr Jabłoński, manager spedycji kolejowej Kuehne + Nagel oraz Adam Kuśmierek, dyrektor regionu Katowice DB Schenker. Paneliści wskazywali na atuty dla podmiotów uczestniczących w Klastrze, ale i dla ich kontrahentów.
Z kolei Stefan Moisa, członek zarządu General Motors manufacturing Poland, Tomasz Pałka z Grupy Motoryzacyjnej Deloitte oraz Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl. przeanalizowali stan obecny kurczącego się rynku motoryzacyjnego sprzedaży aut w Europie, wobec boomu na rynkach rozwijających się. Kwestie procesów zamykania fabryk w Europie Zachodniej i szans w związku z tym dla Górnego Śląska w kontekście konsolidowania i przenoszenia produkcji, było tematem dyskusji, w której uczestniczyli Tomasz Mika, dyrektor Jones LaSalle, Klaudia Jabłońska z firmy Cursor, Marek Górecki, specjalista ds. e-commerce, dr inż. Aleksander Niemczyk, zastępca dyrektora Instytutu Logistyki i Magazynowania. Piotr Ratajczak, kierownik Wydziału Handlowo-Projektowego w Asseco Business Solutions S.A. zaprezentował najnowsze rozwiązania informatyczne dla branży logistycznej.
Pomimo licznych wyzwań i wątpliwości, analitycy prognozują 2013 rok jako dobry dla branży, który, jak się szacuje przyniesie kilkuprocentową tendencję wzrostową.