Globalny hub państwa – miasta

Globalny hub państwa – miasta

Procesy globalizacji znacząco wpływają na sektor logistyczny poprzez zwiększenie możliwości ekspansji międzynarodowej. Łańcuchy dostaw, podlegające kompleksowej transformacji, uważane są za priorytetowy komponent w planowaniu strategii firmy chcącej uzyskać przewagę...

Centrala z siedzibą w Japonii może funkcjonować jako globalne centrum dla wszystkich kluczowych strumieni, włączając R&D, dostawy, planowanie produkcji i marketing. Centrala ta mogłaby być centrum idei i zarządzania wyższego szczebla w globalnych operacjach.

Rozwiązanie oparte na sieci „hubów” umożliwia firmom optymalizację sieci celowej poprzez wzięcie pod uwagę takich czynników jak standaryzacja globalnych rynków i globalna ekonomia skali.

Regionalny hub Azji

Jednym z elementów rozwojowych logistyki w Azji jest np. Brunei Action Plan 2011-2015. Główne założenia tego planu mają na celu poprawę konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej poprzez ułatwienia w przepływie ludzi, dóbr i usług. Obszary planu to działania w transporcie i infrastrukturze, np. ukończenie projektu linii kolejowej Singapur–Kunming w Chinach czy utworzenie regionalnego „hubu” łączącego państwa ASEANU z Chinami i Indiami. Istotnym elementem planu jest stworzenie zintegrowanego i konkurencyjnego systemu ułatwień w handlu dzięki budowie wydajnego systemu transportu multimodalnego oraz ułatwieniom w ruchu granicznym. Ciekawym pomysłem jest koncepcja „LAND Bridges”. Koncepcja ta ma za zadanie dokonać połączenia portów wschodnich i zachodnich państw azjatyckich grupy ASEANU.

Globalny hub

Analizując państwa grupy ASEANU warto przyjrzeć się Singapurowi. Ma on najbardziej otwartą gospodarkę na świecie. Konkurencyjność temu państwu-miastu zapewnia jeden z największych portów kontenerowych świata oraz otaczająca go populacja ludzka – 3-miliardowa. To globalny „HUB”. W rankingu Banku Światowego Logistics Performance. Index „LPI” Singapur zajął dominującą pozycję z wynikiem 4,13 punktów w 2012 roku. Z tym wynikiem Singapur pozostaje najbardziej zatłoczonym portem świata według kategorii tonażu przybywających statków (2,12 mld ton). W 2011 port zajął drugie miejsce po Szanghaju z rocznym obrotem kontenerów wysokości 29,9 mln TEU. Podejmowane działania przez Singapur zmierzają do stworzenia globalnego „hubu portowego” i centrum oferującego usługi typu one–stop–shop dla usług portowych i morskich. Potencjał Singapuru wzmacnia port lotniczy (przystosowany do obsługi 73 mln osób rocznie) należący do grupy siedmiu najczęściej uczęszczanych lotnisk na świecie. Koncerny azjatyckie bezwzględnie skupiają swoją uwagę na globalnej logistyce. Dobrym przykładem jest reorganizacja zarządzania łańcuchem dostaw w Matsushita.

Singapur pozostaje najbardziej zatłoczonym portem świata według kategorii tonażu przybywających statków (2,12 mld ton)

Reorganizacji dokonano poprzez przekształcenia operacji miesięcznych w cotygodniowe. Wszystkiezamówienia są bezpośrednio związane z aktualną sprzedażą i prognozą sprzedaży na przestrzeni kilku tygodni. Jednostki funkcjonalne w świecie dzielą się informacjami w ramach SCM, tworząc fundament dla poprawy zarządzania logistyką światową. Np. wszystkie przesyłki z Japonii, Hongkongu i Singapuru do Seatle dla klientów w USA mogą być zsynchronizowane, tak że przebywają do siedziby klienta w tym samym czasie.

Wydajna i sprawa sieć logistyczna posiada duży wpływ na wzrost obrotów handlowych i intensyfikację wymiany handlowej. Procesy globalizacyjne wykazały, że wydajność w sektorze logistycznym jest strategicznym elementem konkurowania na rynkach międzynarodowych.

Poleć ten artykuł:

Polecamy