Globalny język biznesu

Globalny język biznesu

GS1, neutralna organizacja non-profit, która rozwijając i wdrażając globalne standardy wspiera współpracę pomiędzy partnerami handlowymi w 150 krajach, świętuje w tym roku swoje 40-lecie.W 1973 roku liderzy przemysłu spożywczego w USA wybrali jeden standard do identyfikacji...

W 1973 roku liderzy przemysłu spożywczego w USA wybrali jeden standard do identyfikacji produktów, który teraz znany jest na świecie jako kod kreskowy GS1. Decyzja ta była początkiem powstania globalnego języka biznesu, który do dnia dzisiejszego zapewnia przejrzystość w łańcuchach dostaw. Rok później został zeskanowany pierwszy kod kreskowy w USA, w Troy, Ohio.

Obecnie, czyli 40 lat później, każdego dnia skanowanych jest ponad 5 miliardów produktów na całym świecie. Kodowanie produktów stało się czymś więcej niż tylko ich oznaczaniem kodem kreskowym i skanowaniem – ułatwiło rozwój globalnego handlu.

Początek historii globalnego handlu

Kody kreskowe dzisiaj są już codziennością, elementem dobrze znanej technologii. Warto jednak zdać sobie sprawę, że to właśnie one stały się zapowiedzą nadchodzącej ery masowego i otwartego handlu. Ich wynalezienie nie tylko zrewolucjonizowało sposób prowadzenia handlu detalicznego i wygenerowało miliardy dolarów zysków, ale także wywołało potrzebę współpracy i budowania konsensusu między dotychczasowymi konkurentami. – GS1 odegrało ogromną rolę w kształtowaniu historii globalnego handlu przez ostatnie 40 lat, ponieważ liderzy organizacji dostrzegli ogromny potencjał we współpracy w zakresie standardów, którą to współpracę umożliwiało zastosowanie kodów kreskowych w całym łańcuch dostaw – podkreśla Miguel Lopera, prezydent GS1 & CEO.

W ciągu ostatnich czterdziestu lat rozwiązania GS1 stały się nieodłącznym elementem procesów biznesowych u prawie 2 milionów użytkowników. To dzięki standardom GS1 ich użytkownicy mogą mówić wspólnym językiem, który nie tylko łączy ze sobą odległe geograficznie czy kulturowo przedsiębiorstwa, ale również pozwala na wykorzystanie potencjału dostępnych informacji.

Ten wszechobecny już element cywilizacji daje wiele korzyści konsumentom, ponieważ wspiera procesy sprzedaży, redukuje błędy i skraca czas oczekiwania przy kasie. Daje również korzyści właścicielom firm, ponieważ pomaga zwiększyć sprzedaż dzięki lepszej obsłudze klienta, rotacji towarów i śledzeniu zapasów.

Obniżenie ryzyka błędów

Przykładowo we Francji, wykorzystanie kodów kreskowych umożliwia uzyskanie oszczędności w wysokości ok. 6,59% rocznych przychodów. Jest kilka innych ciekawych, mniej znanych faktów dotyczących kodów. Kod kreskowy GS1 nie zawiera w sobie ceny produktu. Kreski i spacje po prostu identyfikują produkt i dostarczają informacji o kraju pochodzenia, numerze partii, numerze seryjnym i dacie ważności. Badania pokazują, że człowiek piszący na komputerze robi jeden błąd na 300 wprowadzonych liter. Prawdopodobieństwo błędnego odczytania symbolu kodu kreskowego wynosi pomiędzy jeden na milion a jeden na 4 miliardy skanowań. Laser i skaner, który odczytuje kod kreskowy, potrafi odczytać od 40 do 200 kodów na sekundę.

GS1 – pierwszy globalny standard

Kod kreskowy GS1 był pierwszym rewolucyjnym krokiem wśród aktualnie wykorzystywanych globalnych standardów. Dziś na system standardów GS1 składają się również:

GS1 DataBar, to kolejna generacja kodu kreskowego GS1. Choć jest mniejszy od klasycznego kodu, może zawierać znacznie więcej informacji i można go umieścić na każdym pojedynczym produkcie, np. na jabłku.

Wykorzystując kod GS1 DataBar, sieć składająca się ze 100 sklepów może wygenerować oszczędności w wysokości ok. 2,33 miliona dolarów w przypadku zastosowania go na wyrobach mięsnych czy owocach i warzywach. W Polsce można go spotkać już w Biedronce.

Elektroniczny Kod Produktu (EPC – Electronic Product Code) dzięki wykorzystaniu tagów RFID pomaga zwiększyć przejrzystość i efektywność całego łańcucha dostaw i poprawić jakość przepływających informacji pomiędzy przedsiębiorcami i ich kluczowymi partnerami. Wspiera przedsiębiorców na całym świecie w zarządzaniu przesyłkami, zapasami oraz kapitałem, redukując podróbki, błędy medyczne. Jest również pomocny w zwalczaniu kradzieży poprzez tworzenie bardziej efektywnych i usprawnionych procesów w wielu sektorach. W Polsce pojawiają się pierwsze wdrożenia, głównie w branży odzieżowej.

Standardy GS1 eCom zapewniają jasne wytyczne do tworzenia elektronicznych dokumentów handlowych tak, aby były one bezproblemowo przesyłane pomiędzy partnerami, bez względu na język i systemy IT, którymi posługują się firmy. Elektroniczne dokumenty pozwoliły firmom zrezygnować z dokumentów papierowych, co zaowocowało skróceniem czasu dostawy średnio o 61 godzin, oszczędnościami od 12 do 18 dolarów na transakcji oraz 5-procentowym zmniejszeniem braków produktu. W Polsce elektroniczne zamówienia i faktury są powszechnie stosowane w branży FMCG od ponad 10 lat.

Globalna Sieć Synchronizacji Danych GS1, która zapewnia potężne środowisko dla ciągłej i bezpiecznej synchronizacji danych o produktach i pozwala firmom, które ze sobą współpracują, na stały dostęp do prawidłowych informacji w systemie.

Standardy GS1 pomagają poprawić bezpieczeństwo produktów, gdyż ułatwiają śledzenie żywności na skalę globalną bez względu na ilość przedsiębiorstw, dostawców czy na ilość granic, które przekracza produkt od powstania aż do samego konsumenta. Dzięki wspólnie stosowanym rozwiązaniom traceability ułatwiają firmom bardziej efektywne i szybsze wycofanie produktu z rynku.

Korzyści stosowania GS1

Standardy GS1 zaczynają odgrywać coraz większą rolę także w ochronie zdrowia. Organizacja GS1 tworzy platformę współpracy dla szpitali, firm farmaceutycznych, producentów wyrobów medycznych, firm transportowych i innych, którzy rozwijając standardy chcą poprawić bezpieczeństwo pacjenta poprzez zmniejszenie błędów medycznych oraz poprawę śledzenia ruchu i pochodzenia leków i wyrobów medycznych. Kod kreskowy GS1 występuje na wszystkich lekach zarejestrowanych w Polsce od 1999 roku.

Firmy z sektora TSL zyskują przewagę konkurencyjną dzięki stosowaniu standardów GS1 do monitorowania ruchu przesyłek. Osiągają wymierne korzyści poprawiając swoją wydajność, szybkość dokonywanych operacji i zarządzanie zapasami. Stosowanie standardów GS1 pomaga również ich klientom w szybszym włączeniu się do współpracy.

Konsumenci wymagają dzisiaj aktualnych informacji o produktach, skanując kody umieszczone na produktach będą otrzymać informacje spoza etykiety np. miejsce pochodzenia produktu, składniki, przepisy oraz etyczne aspekty procesu produkcyjnego.

GS1 chce w kolejnych dekadach budować świat, gdzie rzeczy i powiązane z nimi informacje przemieszczają się bardziej efektywnie i bezpieczniej z korzyścią dla przedsiębiorstw i polepszenia życia ludzi każdego dnia, na całym świecie.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy