Wyniki sprzedaży ciężarówek w 2014 roku
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego zebrał dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i podał wyniki dotyczące rejestracji pojazdów użytkowych powyżej 3.5 t w 2014 roku. To był słabszy rok dla producentów, ale po rekordach w końcówce 2013 roku sytuacja była do przewidzenia.
W całym 2014r. rejestracje nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5t wyniosły 19 183 szt. Różnica od rezultatu ubiegłorocznego w tym czasie wyniosła – 9,1%. W dół ciągnął segment samochodów ciężarowych, w którym zarejestrowano 17 711 pojazdów tj. o 2 004 szt. (- 10,2%) mniej niż w ub.r. Autobusy, mimo sporej straty w grudniu, utrzymały wzrost. W całym roku przybyło ich 1 472 (+ 6,4%; 89 szt.).
Rynek nowych pojazdów nasyca się samochodami spełniającymi normę Euro VI. W całym roku stanowiły one już ponad 81%. Pozytywnie wpływa na sprzedaż samochodów ciężarowych zwiększony zarobkowy transport samochodowy ładunków ( g. GUS + 11,4% do października br.). Pociąga on zwiększone zainteresowanie odświeżaniem lub rozbudową taboru. W końcówce roku nie było już takiego czynnika nakręcającego koniunkturę, jakim przed rokiem była nadchodząca wówczas zmiana normy Euro.
Popyt na samochody najcięższe w całym roku wyniósł 15 356 pojazdów (- 8,2% r/r). Ich udział w rynku wyniósł 87% i jest o 2 pkt proc. wyższy niż wypracowany przed rokiem. Liczba ciągników samochodowych (pow. 16t) zmniejszyła się o 9,6% w skali roku do poziomu 12 887 szt.
W ciągu dwunastu miesięcy 2014r. firmy zarejestrowały 15 846 pojazdów, czyli przypadło na nie 89,5% rynku. W leasingu lub poprzez firmy CFM odebrano prawie 74% wszystkich zarejestrowanych w tym czasie samochodów ciężarowych, czyli 13,05 tys. sztuk. Klienci indywidualni (w tym prowadzący działalność gospodarczą osób fizycznych) zarejestrowali od początku roku 1 865 tys. samochodów, o ponad 26% mniej niż w roku ubiegłym.
W rankingu marek w 2014 roku pierwszy jest Mercedes-Benz z udziałem sięgającym 18,7% i liczbą 3 315 zarejestrowanych pojazdów (+ 3,8% r/r). Mercedes jako jedyny zanotował wzrost rejestracji w porównaniu z rokiem ubiegłym. Drugi jest MAN (3 171; – 12,7% r/r). do lidera dzielą go 144 szt. Następny jest DAF (2 869 szt.), który odnotował najwyższą stratę w skali roku (- 28%) spośród czołowych marek. Czwarte jest Volvo (2 647; – 2,7% r/r). Scania zamyka pierwszą piątkę. Zarejestrowała od początku roku 2 436 szt. Nieznacznie, czyli 3,6% mniej niż przed rokiem.