Gra o każdą paczkę
Konsolidacja rynku kurierskiego będzie trwała nadal - przekonują operatorzy. Firmy nie oglądając się na aktualną koniunkturę, inwestują w innowacje, infrastrukturę oraz technologie potrafiące sprostać rosnącym oczekiwaniom klienta. Wyścig pomiędzy firmami trwa zarówno w...
W pierwszej połowie 2012 roku firmy kurierskie odnotowały dynamiczny wzrost sprzedaży usług zarówno jeśli chodzi o przesyłki krajowe, jak i międzynarodowe. Pozytywne wyniki są tym bardziej zadowalające, że przedsiębiorstwa osiągnęły je w momencie silnej konkurencyjnej walki cenowej. Sytuacja na rynku była więc egzaminem radzenia sobie firm w szczególnie niesprzyjającym okresie. UPS odnotował 4.3 procentowy wzrost w skali globalnej w I kwartale 2012, w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim dostarczając w ciągu trzech miesięcy ponad miliard przesyłek. Z kolei Siódemka S.A. zanotowała ponad 50 proc. wzrost sprzedaży. Okazało się, że rosnący handel jest nadal silnym bodźcem dla rynku kurierskiego.
Innowacyjność
Rynek KEP to nieustanny wzrost konkurencyjności oraz duża dynamika zmian w otoczeniu. Oba trendy wymagają od operatorów wysokiego stopnia adaptacyjności do potrzeb klienta. Szerokie portfolio usług ekspresowych, nowe narzędzia oraz wiele kanałów komunikacji mają zachęcać klientów do korzystania z ich usług. Niektóre zmienne, takie jak coraz krótszy czas doręczenia przesyłki znalazły się blisko granicy, poniżej której zejście stałoby się nieopłacalne lub wręcz niemożliwe. Dlatego bardziej skutecznym orężem w walce z konkurencją są innowacyjne – unikatowe i najlepiej trudne do powtórzenia pomysły. – O innowacyjności nie mówimy już tylko w ramach przewożenia i dostarczania przesyłek, ale przede wszystkim w kategorii rozwiązań dedykowanych klientowi. Mają one doprowadzić do zwiększenia jego konkurencyjności, a z drugiej strony obniżyć koszty prowadzenia działalności usług kurierskich – mówi Krzysztof Pawłowski, wiceprezes zarządu Siódemka S.A.
Przewaga z tego tytułu danej firmy kurierskiej nad konkurencją trwa dopóki, dopóty innowacyjność nie upowszechni się i nie ulegnie procesowi standaryzacji. – W tej branży codziennością jest szybkie tempo zmian. To, co w danym momencie jest innowacyjne, przygotowane pod kątem potrzeb np. jednego klienta, bardzo szybko staję się ofertą standardową. Ta przewaga nie trwa długo – wyjaśnia Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express (Poland). W takiej sytuacji, operator chcąc konkurować o jak najmocniejszą pozycję rynkową, musi osiągnąć status firmy innowacyjnej rozumianej jako organizacja, dla której nowoczesne rozwiązania stają się cognitio sine qua non jej działalności. – Technologia jest siłą napędową niemal wszystkich podejmowanych przez nas aktywności. UPS inwestuje w nią ponad miliard dolarów każdego roku – mówi Piotr Sitarek, dyrektor generalny UPS Polska.
Konsolidacja rynku
Bieżący rok na rynku usług kurierskich przebiega pod hasłem spektakularnych fuzji. Na rynku europejskim podpisano umowę o przejęciu przez UPS holenderskiego operatora TNT Express za kwotę 5,16 miliardów euro. Z kolei w kraju firma FedEx Corp. podpisała umowę nabycia firmy kurierskiej Opek, dzięki czemu uzyskała dostęp do ogólnokrajowej sieci spedycji lądowej, która przynosi roczne przychody szacowane na 70 mln USD i zapewnia obsługę 12,5 mln przesyłek rocznie. W Polsce obecni są już wszyscy najważniejsi globalni gracze. Operatorzy podkreślają jednak, że nie oznacza to bynajmniej końca konsolidacji sektora kurierskiego. W Polsce działa wiele niedużych, regionalnych firm świadczących swoje usługi w ramach np. jednego miasta. Istnieje zatem potencjał do nowych fuzji, będą to jednak z biznesowego punktu widzenia wydarzenia mniej spektakularne, niż umowy UPS z TNT Express, czy FedEx z Opek.
Niewykluczone jest również pojawianie się nowych regionalnych graczy – Na rynku krajowym, gdzie funkcjonowanie nie wiąże się z tak ogromnymi inwestycjami, które niezbędne są przy globalnej działalności, z powodzeniem operują firmy rodzime. W tym segmencie usług możemy równie dobrze obserwować dalszą konsolidację, jak również wchodzenie na rynek nowych podmiotów – stwierdza Rafał Dziura, dyrektor sprzedaży i marketingu w TNT Express Poland.
O sukcesie lub porażce nowych firm przesądzi skuteczność w poszukiwaniu specjalizacji usług – Małe podmioty mogą szukać niszy rynkowej, np. w ramach obsługi konkretnych sektorów, bądź rodzajów przesyłek, wyspecjalizowanych doręczeń, usług skierowanych do konkretnych odbiorców lub spełniających ściśle zdefiniowane kryteria, np. szybkość doręczenia lub konkretny rodzaj przesyłek – przewiduje Krzysztof Pawłowski z firmy Siódemka S.A.
Sieć zakupów
Coraz większe znaczenie w „kurierskim koszu” zajmuje, będący w fazie dynamicznego rozwoju, rynek B2C. Wpływ na to ma zauważalny w Polsce, jak i w całej Europie, wzrost e-handlu (w zeszłym roku Polacy zrobili 32 proc. więcej zakupów za pomocą Internetu niż w roku poprzednim). Zwiększa się również zasięg Internetu – mieszkańcy małych miejscowości, którzy nie mają dostępu do wielkich sieci handlowych, podczas dokonywania zakupów korzystają z narzędzi informatycznych. – Przewiduje się, że stopy wzrostu dla sprzedaży e-commerce w USA i Europie będą rosnąć o 13 proc. – 15 proc. rocznie w ciągu kolejnych pięciu lat podaje Forrester, Datamonitor, Euromonitor – informuje Piotr Sitarek z UPS Polska.
Nie bez znaczenia jest tutaj rosnąca rola Internetu stymulującego rozwój nowych narzędzi biznesowych, coraz częściej i z większym rozmachem wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa. Z każdym miesiącem większa ilość firm z sektora B2B kieruje swoje usługi i produkty do odbiorców indywidualnych. – Przykładem mogą być firmy z branży finansowej, telekomunikacyjnej, oferujące systemy sprzedaży ratalnej czy obsługę serwisową. Coraz częściej kontakt z klientem indywidualnym, na przykład zawieranie umów, odbywa się za pośrednictwem call center, czy stron internetowych, a dokument do podpisu dostarcza kurier – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express (Poland).
Powstaje coraz więcej platform współpracujących z operatorami kurierskimi. Na przykład serwis Allegro zintegrował swoje usługi z platformą Sendit.pl, dzięki czemu użytkownicy mogą wycenić przesyłkę kurierską, zapłacić za zamówienia oraz obserwować status przesyłki oraz historie dotychczasowych zamówień. – Usługi kurierskie będą dostępne dla naszych sprzedających w cenach do tej pory nieosiągalnych w przypadku indywidualnych umów, jakie mali i średni sprzedający zawierali z firmami przewozowymi – mówi Łukasz Nowak, dyrektor Działu Produktów Allegro. Obsługę przesyłek zapewnią na razie UPS oraz DPD, ale ta lista ma się stale rozwijać.
Liderzy nierzadko przenoszą doświadczenie zdobyte na rynku B2B na sektor B2C. – Mimo, że strategia biznesowa TNT Express zasadza się na obsłudze rynku instytucjonalnego, B2B, coraz częściej wchodzimy w obsługę rynku B2C – głównie świadcząc usługi na rzecz naszych klientów instytucjonalnych, dla których źródłem transakcji jest sieć – doręczając ich przesyłki osobom prywatnym – mówi Rafał Dziura z TNT Express.
Mimo że podejście do klienta indywidualnego różni się od obsługi klientów instytucjonalnych, to bezsprzecznie w obu przypadkach równorzędne znaczenie ma jakość oferowanej usługi – doręczenie paczki w terminie i idealnej stanie. Dlatego niezbędne są również narzędzia informatyczne – stosowanie oraz wykorzystywanie wielu kanałów informatycznych. Bardziej świadomy klient wymaga pełnej wiedzy o statusie zamówionej przez Internet przesyłki. Terminowość i jakość dostawy produktu nierzadko ma wpływ na ocenę, jaką wystawia sprzedawcy – kupujący. Niezależnie czy będzie to SMS, e-mail czy kontakt przez Facebooka, chodzi o maksymalnie efektywną i prostą komunikację oraz dostępność do informacji. Siódemka S.A. przygotowuje sieć do systematycznie zwiększającego się zapotrzebowania w tym segmencie. Obecnie sektor B2C stanowi w Siódemce około 40 proc. realizowanych przesyłek.
Infrastruktura i technologia
Mimo zadawalającego pierwszego półrocza firmy kurierskie nie spoczywają na laurach i uruchamiają nowe projekty, bądź udoskonalają narzędzia i technologie już istniejące. DHL Express właśnie ukończył szereg inwestycji w infrastrukturę logistyczną, a teraz koncentruje się na implementacji innowacyjnych technologii mających polepszyć obsługę klienta. – Tylko w pierwszych półroczu 2012 roku m.in. wprowadziliśmy do oferty DHL JUMBO BOX w ramach usług międzynarodowych, w ramach usług krajowych – eAwizo, a także uruchomiliśmy platformę do obsługi przesyłek DHL24 – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży DHL Express (Poland).
Z kolei Siódemka S.A. koncentruje się przede wszystkim na dalszym rozwoju programów magazynowo-sprzedażowych, czyli 7 Business Ship Control oraz rozwoju rodziny narzędzi dedykowanych klientom.
W warszawskim oddziale firmy K-EX, w lipcu zostanie uruchomiona nowa linia do sortowania przesyłek, a w trzecim kwartale br. w Poznaniu otwarta zostanie kolejna regionalna podsortownia paczek, która obsługiwać będzie oddziały z północy Polski. Pierwsza regionalna podsortownia – w Sosnowcu – wystartowała pod koniec 2011 r. W bieżącym roku K-EX zakupi ponad osiemset skanerów firmy Motorola. W nowe urządzenia zostaną wyposażeni kurierzy i magazynierzy – Duże i funkcjonalne magazyny są kluczowym elementem usług kurierskich, dlatego w nie inwestujemy – mówi dyrektor handlowy firmy K-EX, Mariusz Czepiec.
UPS w nadchodzących miesiącach rozpocznie rozszerzenie węzła lotniczego na lotnisku w Kolonii/Bonn, w Niemczech. Projekt rozbudowy ogłoszono we wrześniu 2011 r., a jego ukończenie jest przewidywane na koniec 2013 r. Skutkiem rozbudowy obiektu będzie obsługa większej ilości przesyłek frachtowych. – Podjęte działania zwiększą znacząco wydolność węzła w zakresie sortowania przesyłek z obecnych 110 tys. do 190 tys. paczek na godzinę. Przy szacowanym wkładzie finansowym w wysokości 200 milionów USD, będzie to największa w historii UPS inwestycja (poza USA) w rozbudowę infrastruktury– informuje Piotr Sitarek z UPS Polska.