Hybryda z Korei
Jedną z odpowiedzi Hyundaia na ekologiczne trendy jest model Santa Fe blue Hybrid. Koreańczycy opracowali własną koncepcję napędu hybrydowego.Samochód zachował dynamiczny wygląd standardowego modelu Santa Fe, ale całkowicie zmienił się pod maską. Inżynierowie Hyundaia
Samochód zachował dynamiczny wygląd standardowego modelu Santa Fe, ale całkowicie zmienił się pod maską. Inżynierowie Hyundaia opracowali własny system równoległego napędu hybrydowego, łączący mocny, ale ekonomiczny silnik Theta o pojemności 2.4 litra z 6-stopniową przekładnią automatyczną i silnikiem elektrycznym o mocy 30 kW, minimalizując w ten sposób zużycie paliwa i znacząco redukując emisję CO2. Silnik elektryczny służy także jako generator przetwarzający energię uzyskiwaną podczas hamowania na prąd ładujący akumulator. Opracowana przez firmę własna koncepcja hybrydowego napędu równoległego będzie stosowana we wszystkich następnych projektach aut hybrydowych Hyundaia.
Emisja 148 g/km
Opracowana w centrum badawczo-rozwojowym Namyang w Korei i zastosowana w modelu Santa Fe blue Hybrid, benzynowo-elektryczna technologia hybrydowa pozwala obniżyć emisję CO2 do zaledwie 148 g/km (w cyklu mieszanym) i uzyskać zużycie paliwa wynoszące 6,2 l/100km (w cyklu mieszanym). Szacowana prędkość maksymalna: 170 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h – 10,6 sekundy.
W celu minimalizacji zużycia paliwa, wszystkie elementy silnika Theta oraz układów przeniesienia napędu i chłodzenia poddano optymalizacji służącej redukcji tarcia i strat energii. Silnik dostosowano do smarowania olejem o niskiej lepkości, a oprogramowanie komputera sterującego pracą silnika wyłącza go po zatrzymaniu pojazdu, ograniczając chwilową emisję spalin do zera. Po naciśnięciu pedału przyspieszenia, system ISG (Integrated Starter Generator) automatycznie uruchamia silnik.
Zmniejszeniu zużycia paliwa posłużyła także modyfikacja oprogramowania
sterownika silnika, zarządzającego ciśnieniem wtrysku paliwa, wyprzedzeniem zapłonu i recyrkulacją spalin. Dodatkowo, zastosowano najnowszą wersję elektrycznego układu wspomagania kierownicy, co pozwoliło ograniczyć pobór energii, a kolejne oszczędności uzyskano stosując opony o obniżonych oporach toczenia.
Dach panoramiczny
Elektrycznym źródłem napędu Santa Fe blue Hybrid jest silnik o mocy 30 kW (205 Nm). Przełożenia trzech najwyższych biegów wydłużono, uzyskując niższe obroty silnika w czasie jazdy, co korzystnie wpłynęło na zużycie paliwa. Energia elektryczna przechowywana jest w akumulatorze litowo-polimerowym (5,3 Ah / 270 V), który w porównaniu z akumulatorami litowo-jonowymi, charakteryzuje się wyższą gęstością energetyczną i niższym kosztem produkcji. Akumulatory oznaczane jako Li-Poly, są odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne, mają też większą ilością cyklów rozładowania i ładowania, do czasu wystąpienia spadku pojemności energetycznej.
Santa Fe blue Hybrid wyposażono w trzyczęściowy dach panoramiczny. Ruchoma szklana część dachu posiada własności pozwalające na odfiltrowywanie promieniowania ultrafioletowego, co zmniejsza nagrzewanie wnętrza samochodu, bez ograniczania przezroczystości dachu dla światła widzialnego. Ochronę przed nadmiernym światłem stanowi osłona przeciwsłoneczna, której położenie można regulować niezależnie od pozycji ruchomego panelu dachowego. Modularny dach panoramiczny został opracowany przez firmę Magna Car Top System.
Najpierw w Korei
Hyundai planuje rozpoczęcie regularnej sprzedaży swojego pierwszego samochodu hybrydowego w lipcu 2009 roku. Hyundai Elantra LPI Hybrid będzie dostępny początkowo na rynku koreańskim pod nazwą modelową Avante – jako pierwsze na światowym rynku auto hybrydowe, zasilane płynną mieszaniną propanu i butanu (LPG), a także korzystający z akumulatorów litowo-polimerowych.
Początek w 1995 roku
Swoje pierwsze auto hybrydowe Hyundai opracował w 1995 roku pod nazwą Future Green Vehicle (zielony samochód przyszłości). W 1999 roku pokazano w Seulu model Elantra Hybrid Electric Vehicle (HEV), a w roku 2000 premierę miał Accent HEV, które posiadały stały, równoległy napęd elektryczny i system start-stop (ISG – Integrated Starter Generator). Pojazdy te nie trafiły jednak do produkcji seryjnej. W roku 2004 firma uruchomiła niskoseryjną produkcję pilotażową hybrydowego auta elektrycznego (HEV), dostarczając 50 egzemplarzy gazowo-elektrycznych hybrydowych Getzów (w Korei pod nazwą Click) agendom rządu koreańskiego, jako część floty samochodów demonstracyjnych. Model wyposażono w średnio rozbudowany napęd hybrydowy, z zastosowaniem silnika elektrycznego o mocy 12 kW i akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowe (NiMH).