Hybrydowy model handlu

Hybrydowy model handlu

W ciągu najbliższej dekady wydatki na logistykę miejską wzrosną ponad dwukrotnie osiągając globalnie wartość 5,980 bilionów USD, wynika z badań przeprowadzonych przez globalną firmę doradczą - Frost & Sullivan.Główny wpływ na prognozowany rozwój rynku mają cztery...

Główny wpływ na prognozowany rozwój rynku mają cztery megatrendy: urbanizacja, łączność i konwergencja, model brics & clicks (handel tradycyjny i przez Internet) oraz transport multimodalny (koleje o dużej prędkości). Przewiduje się, że większość kosztów będzie związana z transportem i dystrybucją. W przyszłości będziemy korzystać z bardziej inteligentnych modeli logistyki miejskiej – twierdzą analitycy Frost & Sullivan. Jednak nie ma jedynej właściwej strategii rozwoju tej logistyki, ponieważ każde miasto charakteryzuje inna struktura przestrzeni, infrastruktura oraz położenie. Każde miasto ma do wyboru dostosowane do swoich potrzeb możliwości korzystania z usług firm logistycznych w taki sposób, który pozwoli na zminimalizowanie ryzyka związanego z dystrybucją towarów.

Megamiasta

Do roku 2025 na świecie będzie 35 megamiast wymagających unikatowych rozwiązań logistycznych. Szacuje się, że na całym świecie 3 spośród 5 osób będą mieszkały w mieście, a liczba dostaw do miast będzie wynosiła co najmniej 500 milionów na dzień. Mieszkaniec miasta przyszłości będzie dysponował ponad pięcioma połączonymi urządzeniami, zapewniającymi możliwość łączenia się z dostawcami za pośrednictwem różnych kanałów, co z kolei umożliwi zamawianie towarów z dowolnego miejsca w dowolnym czasie. Logistyka musi funkcjonować sprawnie i na coraz większą skalę, aby możliwe było dokonywanie spontanicznych zamówień „w biegu”. Technologia z reaktywnej musi zmieniać się w coraz bardziej proaktywną, a łączność powinna być dostępna na każdym etapie procesu logistycznego w łańcuchu dostaw.

Do roku 2025 na świecie będzie 35 megamiast wymagających unikatowych rozwiązań logistycznych

Rosnąca dynamika sprzedaży detalicznej przez Internet wpłynie również na zmianę modelu tradycyjnej sprzedaży detalicznej. Większość sprzedawców detalicznych przyjmie w przyszłości hybrydowy model handlu bricks and clicks. Do 2025 r. niemal 20 procent sprzedaży detalicznej będzie się odbywać za pośrednictwem Internetu. Na wiodących rynkach odnotowujących wyższe wydatki per capita, takich jak USA czy Wielka Brytania, udział ten wyniesie 25 procent. Przewiduje się, że do 2025 r. łączna wartość sprzedaży detalicznej online będzie stanowiła 19 procent całkowitej sprzedaży detalicznej.

Logistyka w mieście

Zapotrzebowanie na dostęp do produktów zarówno w sklepie, jak i online, zmusza sprzedawców detalicznych do zaoferowania innowacyjnych i różnorodnych form dostarczania towarów. Transport multimodalny i możliwość szybkiej dostawy mają w tym zakresie duże znaczenie. Dostarczanie przesyłek do miast jutra będzie wymagało odpowiednio dostosowanych rozwiązań i unikatowych propozycji oferowanych każdej z metropolii. Konsolidacja, oferowanie pakietów usług, wyznaczanie tras i opracowywanie harmonogramów już dziś mają kluczowe znaczenie.

Przewiduje się, że do 2025 r. łączna wartość sprzedaży detalicznej online będzie stanowiła 19 procent całkowitej sprzedaży detalicznej

W przypadku produktów doręczanych tego samego lub następnego dnia szybką i opłacalną opcją może w przyszłości stać się dostawa z wykorzystaniem kolei o dużej prędkości. Do 2025 r. projekty kolei szybkobieżnej na świecie pochłoną ponad 800 miliardów USD. Niektóre z nich będą łączyły także kontynenty. Szybkobieżna kolej w istotnym stopniu odciążyłaby drogi i standardowe trakcji, co więcej, pozwoliłaby również na oferowanie ekskluzywnych usług szybkiej dostawy na rynku paczek, tak jak przewiduje to np. Eurocarex.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy