Iluzja innowacji, czyli jak biznes czaruje na technologii
95 proc. firm stawia wszystko na kartę cyfryzacji, wynika z badania HPE Aruba Networking. Technologie takie jak 5G, AI i IoT kuszą przedsiębiorców. Pytanie brzmi: czy jesteśmy gotowi na przyszłość, czy pędzimy ku iluzji postępu, skoro aż 66 proc. szefów IT obawia się, że ich przedsiębiorstwa nie sprostają nowym wymaganiom.
Cyfryzacja, słowo wytrych
Cyfryzacja nie jest już jedynie luksusem, to obowiązek. Taki wniosek nasuwa się po lekturze globalnego raportu HPE Aruba Networking. Aż 95 proc. firm biorących udział
w badaniu jest przekonanych, że technologia będzie kluczowa dla generowania przychodów w nadchodzących 12 miesiącach.
– Zastanawiam się, czy rzeczywiście pytani wierzą w moc technologii, czy może są pod wpływem technologicznego hype’u? – pyta Paweł Rutkowski, Director, Product Development & Research z BPSC i dodaje: – Ciekaw jestem, ile z tych firm faktycznie rozumie technologię, a ile po prostu podąża za rynkowym trendem, bojąc się zostać w tyle. W dobie, gdy każdy chce być “cyfrowy”, warto zastanowić się co to faktycznie znaczy. – podsumowuje Paweł Rutkowski.
Wielka iluzja innowacji
5G, AI i IoT to tercet technologii, które mają najwięcej zwolenników
i użytkowników. Pierwszej z wymienionych używa lub planuje wprowadzić aż 91 proc. badanych firm. Niewiele mniejszy odsetek (89 proc.) interesuje się rozwiązaniami z zakresu AI i uczenia maszynowego. Wykorzystaniem Internetu Rzeczy i inteligentnych czujników interesuje się lub już wykorzystuje aż 88 proc. ankietowanych.
Co zaskakujące mimo tak dużego potencjału mniej niż połowa (45 proc.) badanych postrzega swoje organizacje jako innowacyjne. A co bardziej niepokojące, jeszcze mniej opisuje ją jako bezpieczną (44 proc.). To prowadzi do refleksji – czy jesteśmy gotowi na cyfrową rewolucję?
– Innowacja nie polega jedynie na kupowaniu nowych technologii, ale na ich skutecznym wdrażaniu i wykorzystywaniu w codziennych procesach. Pytanie o gotowość na cyfrową rewolucję jest niezwykle istotne. E-transformacja wykracza poza aspekty czysto technologiczne, ale dotyka kultury organizacji, strategii i zdolności do dostosowywania się do zmieniającego się środowiska. – komentuje Paweł Rutkowski z BPSC.
Ryzyko w cieniu postępów
Mimo korzyści, jakie dają innowacje cyfrowe, niosą one też ryzyko dla biznesu. Technologia rozwija się w takim tempie, że firmy mają trudności z nadążaniem.
66 proc. szefów IT obawia się, że ich przedsiębiorstwa nie sprostają nowym wymaganiom. Ponad połowa (55 proc.) twierdzi zaś, że ich zespoły są już przeciążone.
– Technologia jest jak szybki pociąg; albo zdążysz do niego wskoczyć, albo zostajesz na peronie. Dla wielu firm trudność polega nie na kupieniu biletu, ale na utrzymaniu się na pokładzie. – kwituje ekspert z katowickiej spółki IT.