Infrastruktura i transport w punkcie zwrotnym – 10 globalnych trendów

Infrastruktura i transport w punkcie zwrotnym – 10 globalnych trendów

Globalne niedoinwestowanie, rosnące napięcia geopolityczne, presja transformacji energetycznej oraz szybki rozwój cyfryzacji – to jedne z głównych czynników, które kształtują przyszłość infrastruktury i transportu. Z raportu KPMG „Emerging Trends in Infrastructure and Transport 2025: The Great Reset” wynika, że sektor wchodzi w okres głębokiej transformacji, a 2025 rok jest momentem redefinicji priorytetów w finansowaniu, zarządzaniu i rozwoju infrastruktury.

Raport KPMG wskazuje dziesięć kluczowych trendów, które w najbliższych latach zdefiniują strategie rządów, inwestorów i operatorów – od nowych modeli finansowania i standaryzacji łańcuchów dostaw, przez cyfrowe bliźniaki w zarządzaniu aktywami, aż po pragmatyczne podejście do transformacji energetycznej.

Patrząc na globalne trendy, wyraźnie widać, że tradycyjne modele finansowania dużych projektów infrastrukturalnych stają się niewystarczające. Coraz większe znaczenie zyskują prywatni inwestorzy i fundusze instytucjonalne, które wnoszą nie tylko kapitał, lecz także doświadczenie w zarządzaniu złożonymi przedsięwzięciami. Zmienia to sposób, w jaki myśli się o planowaniu i realizacji inwestycji – nacisk kładziony jest na długoterminową efektywność i ograniczanie ryzyk. W Polsce podobne mechanizmy zaczynają odgrywać coraz większą rolę, szczególnie w sektorach energetyki odnawialnej czy transportu publicznego. Odpowiednie przygotowanie projektów, ich strukturyzacja finansowa oraz wycena aktywów, otwierają drogę zaangażowania zarówno administracji, jak i inwestorów instytucjonalnych – podkreśla Dorota Miziołek, Partner Associate, Zespół Finansowania i Infrastruktury w Dziale Deal Advisory, KPMG w Polsce.

Jednym z przełomowych trendów jest cyfryzacja procesów projektowania, zarządzania i utrzymania zasobów. Rozwój cyfrowych bliźniaków czy zaawansowanych systemów monitoringu pozwala przewidywać awarie, obniżać koszty utrzymania i zwiększać odporność całych systemów. To podejście zmienia zarządzanie infrastrukturą z reaktywnego na proaktywne i ma kluczowe znaczenie również w Polsce – m.in. przy modernizacji mostów, linii kolejowych czy sieci energetycznych.

Wielkoskalowe projekty infrastrukturalne charakteryzują się wysokim stopniem złożoności technicznej i organizacyjnej, co przekłada się na podwyższony poziom ryzyka. W obecnych warunkach gospodarczych kluczowe staje się nie tylko kontrolowanie budżetu i dostępności kadr, ale przede wszystkim utrzymanie ciągłości realizacji inwestycji w całym jej cyklu życia. Oznacza to konieczność wdrażania zintegrowanych systemów zarządzania ryzykiem – obejmujących monitoring postępu prac, zarządzanie kontraktami, bezpieczeństwo na placu budowy, stabilność łańcuchów dostaw oraz czynniki zewnętrzne, takie jak zmiany regulacyjne czy napięcia geopolityczne. Skuteczność realizacji zależy od zdolności do równoczesnego utrzymywania strategicznych założeń projektu i szybkiego reagowania na zdarzenia krytyczne. To właśnie takie podejście determinuje, czy inwestycja zostanie zrealizowana zgodnie z harmonogramem i zakładanym efektem, czy też napotka poważne ryzyka opóźnień i wzrostu kosztów – wskazuje Karolina Skalska-Józefowicz, Dyrektor, Szef Zespołu doradztwa w projektach inżynieryjnych w KPMG w Polsce.

Raport podkreśla, że największym wyzwaniem pozostaje brak ujednoliconych standardów w łańcuchach dostaw, presja kosztowa i ryzyko geopolityczne, które podnoszą poziom niepewności inwestycyjnej. Jednocześnie jednak transformacja sektora otwiera nowe możliwości – od innowacyjnych modeli finansowania po wdrażanie inteligentnych technologii i rozwój gospodarki niskoemisyjnej.

Raport jest dostępny na stronie: Infrastruktura i transport w punkcie zwrotnym – KPMG Poland

Poleć ten artykuł:

Polecamy