Interesujące testy na A9

Interesujące testy na A9

DB Schenker wraz ze swoimi partnerami MAN Truck & Bus i Hochschule Fresenius University of Applied Sciences przekazał do praktycznego wykorzystania dwa połączone cyfrowo pojazdy ciężarowe.

W obecności Andreasa Scheuera, Federalnego Ministra Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, ciężarówki wyruszyły z oddziału DB Schenker w Neufahrn koło Monachium przez testową trasę A9 do Norymbergi. Rząd federalny dofinansował projekt pilotażowy kwotą około 2 mln euro.

– Jest to wizjonerski projekt badawczy dla naszego cyfrowego centrum testowego – autostrady A9. Projekt wyznacza kierunek rozwoju zautomatyzowanego i połączonego w sieć drogowego transportu towarowego. Testujemy inteligentną interakcję człowieka, maszyny i materiałów. Daje to szansę, że procesy logistyczne – od magazynu do klienta – staną się bezpieczniejsze, bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska. Kierowcy ciężarówek będą specjalistami w zakresie nowoczesnej logistyki w cyfrowych samochodach ciężarowych – powiedział minister Andreas Scheuer.

Trasa miala długość 145 kilometrów. To początek regularnych testów zintegrowanych konwojów. Do początku sierpnia próby prowadzone będą bez ładunku. Później zintegrowane konwoje zaczną wykonywać maksymalnie trzy regularne przejazdy dziennie z ładunkiem, na przykład częściami do maszyn, napojami lub papierem.

– To pierwsze zastosowanie zintegrowanych konwojów ciężarówek w Niemczech wyznaczy nowe standardy na rynku logistycznym, na których zyskają przede wszystkim nasi klienci”, powiedział Alexander Doll, DB Board Member for Freight Transport and Logistics.

– Nie chodzi tylko o wykorzystanie technologii. Chodzi o skuteczne zintegrowanie jej z całym łańcuchem logistycznym. Wnioski ze wspólnego projektu są ważnym krokiem w rozwoju branży. Dzięki temu MAN będzie odgrywać wiodącą rolę w automatyzacji i digitalizacji pojazdów użytkowych, powiedział Joachim Drees, CEO of MAN Truck & Bus AG.

Podczas innowacyjnych testów platooning do zastosowań logistycznych będzie dalej optymalizowany, na przykład pod względem bezpieczeństwa systemu, zużycia paliwa i lepszego wykorzystania przestrzeni na autostradach. Partnerzy projektu mają również nadzieję uzyskać informację zwrotną na temat społecznej akceptacji dla sieciowego stylu jazdy, a także odnośnie spełnienia wymogów polityki transportowej i warunków infrastrukturalnych.

Od momentu rozpoczęcia współpracy w maju 2017 roku i oficjalnego przekazania pojazdów testowych przez MAN w lutym tego roku, kierowcy ciężarówek byli przygotowywani do roli w projekcie poprzez intensywne szkolenia. Psychospołeczny i neurofizjologiczny wpływ nowej technologii na kierowców zintegrowanych konwojów zostanie zbadany przez Hochschule Fresenius. Umożliwi to uwzględnienie ważnych doświadczeń kierowców ciężarówek i dalszy rozwój ich profilu zawodowego. – To oczywiste, że cyfryzacja systemu mobilności i transportu stawia przed pracownikami branży zupełnie nowe wymagania – powiedział prof. dr Christian Haas, Director of the Institute for Complex Health Research w Hochschule Fresenius. – Mamy nadzieję, że wyniki naszych badań przyczynią się również do lepszego zrozumienia i zaprojektowania innych cyfrowych interfejsów człowiek-maszyna.

„Platooning”, czyli zintegrowane konwoje, to system w którym co najmniej dwa pojazdy ciężarowe poruszają się po drogach w konwoju, wspieranym przez techniczne systemy wspomagania jazdy i sterowania. Auta połączone ze sobą za pomocą elektronicznego „dyszla”, który wykorzystuje łączność między pojazdami. Ciężarówka z przodu ustawia prędkość i kierunek, a pozostałe podążają za nią.

Poleć ten artykuł:

Polecamy