Inwestycja z potencjałem

Inwestycja z potencjałem

W połowie lipca 2014 miała miejsce oficjalna inauguracja działalności nowego zakładu produkcji katalizatorów spalin, należącego do firmy BASF. Niemiecki koncern zadecydował, że w Środzie Śląskiej stanie największy tego typu zakład w Europie, co umocniło Polskę na mapie...

Zakład posiada powierzchnię 40 tys. m² i jest to największy w Europie obiekt BASF przeznaczony do produkcji katalizatorów spalin. Eksploatację próbną podjęto w kwietniu 2014 r., zaś jeszcze w pierwszej połowie roku ruszyły dwie linie produkcyjne. Na uroczystość otwarcia przybyli liczni przedstawiciele władz państwowych i lokalnych, w tym wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister pracy i polityki społecznej Jacek Męcina oraz członek zarządu BASF, dr Hans-Ulrich Engel.

Zalety Polski

Wróćmy jednak do etapu lokowania inwestycji. Wojciech Krzywicki Communications and Government Relations Manager BASF Polska, wyjaśnia jak wybierano miejsce budowy fabryki – Plany budowy fabryki w Środzie Śląskiej zostały ogłoszone w 2012 roku. Zanim to nastąpiło, przez dłuższy czas analizowaliśmy różne lokalizacje tej kluczowej placówki. Zakład jest największą fabryką BASF w Europie specjalizującą się w produkcji katalizatorów samochodowych, dlatego też jej pozycja w Dziale Katalizatorów firmy BASF jest tak znacząca.

 

– Z punktu widzenia dostawcy produktów dla przemysłu motoryzacyjnego ważne jest, aby być jak najbliżej rynku. Producenci oryginalnego sprzętu (OEM), pozostali dostawcy produktów dla przemysłu motoryzacyjnego i producenci obudów katalizatorowych, z którymi współpracujemy, również przemieszczają się w stronę Europy Wschodniej. Polska należy do krajów Unii Europejskiej i znajduje się w doskonałej pozycji pomiędzy producentami obudów katalizatorowych i dostawcami (w szczególności producentami podłoży). Ponadto rynki cały czas kierują się na wschód, gdzie w nadchodzących latach przewiduje się szybszy wzrost gospodarczy niż w Europie Zachodniej.

Producenci oryginalnego sprzętu (OEM), pozostali dostawcy produktów dla przemysłu motoryzacyjnego i producenci obudów katalizatorowych również przemieszczają się w stronę Europy Wschodniej

– Za Polską przemawia również łatwa i korzystna pod względem kosztów logistyka pomiędzy wszystkimi naszymi klientami w regionie. Polska posiada również ogromny potencjał wykwalifikowanych pracowników, zdolnych inżynierów, światowej klasy uniwersytetów oraz jest ściśle związana z przemysłem motoryzacyjnym. Środa Śląska jest położona niedaleko autostrady A4, co ułatwia połączenie z Niemcami oraz innymi krajami Europy Wschodniej. Łatwo stąd dotrzeć również do krajów położonych dalej na wschód, do rynków rozwijających się w dziedzinie motoryzacji. Od strony logistycznej, Środa Śląska jest wspaniałym punktem, otoczonym dobrą infrastrukturą drogową.

Dopiero początek

Testy produkcyjne, zapoczątkowane wiosną, potwierdziły gotowość fabryki do pracy – Procedury rozruchowe przebiegły zgodnie z harmonogramem, pierwsze partie produktów komercyjnych upuściły średzką fabrykę już w II kwartale 2014 roku – zdradza Wojciech Krzywicki. – Oczywiście nasze produkcyjne know-how stosowane w globalnej sieci produkcyjnej, wykorzystane zostało również przy projektowaniu fabryki w Środzie Śląskiej. W krajach należących do regionu Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki (EMEA) funkcjonują już dwie fabryki katalizatorów – w Nienburgu (Niemcy) i Port Elizabeth (RPA).

 

Od lipca trwa już planowa produkcja, ale nie oznacza to, że zakład działa pełną parą. Póki co fabryka osiągnęła tylko ułamek planowanych zdolności produkcyjnych – W 2014 roku rozpoczęliśmy działalność od dwóch linii produkcyjnych – wyjaśnia Krzywicki. – Pełna zdolność produkcyjna zostanie osiągnięta w 2016 roku, gdy funkcjonować będzie wszystkie dziewięć linii produkcyjnych. Będziemy mieli też odpowiednią ilość miejsca na dalszą rozbudowę fabryki.

 

Początkowa inwestycja wyniosła 90 milionów euro, na tym etapie zakład zatrudnia ponad 100 osób Wskutek planowej rozbudowy ogólna suma inwestycji wzrośnie do ok. 150 mln euro. Kiedy do 2016 r. uruchomionych zostanie dziewięć planowanych linii produkcyjnych katalizatorów spalin do samochodów osobowych i ciężarowych, BASF planuje zatrudnić w oddziale w Środzie Śląskiej ok. 400 osób.

Co powstaje w Polsce?

BASF współpracuje z największymi producentami samochodów osobowych i dostawczych na całym świecie. Katalizatory spalin produkowane w Środzie Śląskiej stosowane są przez producentów samochodów osobowych z silnikiem benzynowym, a także samochodów osobowych i ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym, w celu spełnienia wymagań surowszych norm emisji spalin Euro 6.

Produkcyjne know-how stosowane w globalnej sieci produkcyjnej, wykorzystane zostało również przy projektowaniu fabryki w Środzie Śląskiej

– W Polsce nasze linie produkcyjne będą produkowały katalizatory zarówno do samochodów osobowych jak i dostawczych – wylicza Wojciech Krzywicki. – W zakładzie znajdować się będzie również laboratorium oraz linia produkcyjna dla produktów BASF Premair – markowych katalizatorów rozpadu ozonu dla przemysłu motoryzacyjnego.

 

– Nowa fabryka posiadać będzie linie produkcyjne do produkcji: katalizatorów wykorzystujących technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), katalizatorów utleniających dla silników diesla (DOC), katalizatorów trójfunkcyjnych (TWC), pochłaniaczy tlenków azotu z mieszanki ubogiej (Lean NOx trap), katalizatorów wykorzystujących technologię selektywnej redukcji katalitycznej SCR z filtrem (SCRoF) oraz katalizatorów rozpadu ozonu dla przemysłu motoryzacyjnego – BASF Premair.

 

– Działalność związana z produkcją katalizatorów rozwija się dzięki innowacjom – dodaje.- Musimy oferować naszym klientom innowacyjne produkty, ale również pamiętać o nieustannym ulepszaniu naszych procesów produkcyjnych. Każdy zakład produkcyjny firmy BASF spełnia też oczywiście wszystkie wymagania dotyczące emisji i ochrony środowiska. Placówka w Środzie Śląskiej również wyposażona jest w najnowocześniejsze technologie.

Czy będą dalsze inwestycje?

Inwestycja koncernu w Polsce ma zatem charakter długotrwały i rozbudowa fabryki będzie kontynuowana przez kolejne dwa lata. Czy są szanse na powstanie w naszym kraju kolejnych zakładów? To oczywiście zależy od rynku, a wpływ na jego rozwój mają przede wszystkim przepisy dotyczące ochrony środowiska.

 

– Zaostrzenie przepisów dotyczących emisji będzie główną siłą napędzającą rozwój rynku katalizatorów – potwierdza Wojciech Krzywicki. – Nasza inwestycja w Środzie Śląskiej zapewni nam zdolności produkcyjne, które pozwolą na zaspokojenie potrzeb klientów w sposób możliwie najbardziej efektywny. Dzięki fabryce w Środzie Śląskiej nasze zdolności produkcyjne w Europie podwoją się, a zatem będziemy dobrze przygotowani do przewidywanych wzrostów w tym obszarze.

 

Po uruchomieniu fabryki w Środzie Śląskiej, w Polsce działają w sumie trzy zakłady produkcyjne niemieckiego potentata z branży chemicznej . W Myślenicach w pobliżu Krakowa produkowane są domieszki do betonu. W Śremie w pobliżu Poznania wytwarzane są systemy poliuretanowe. Tam też znajduje się centrala dystrybucyjno-logistyczna działu chemii budowlanej.

Poleć ten artykuł:

Polecamy