Jak usprawnić logistykę w branży cateringowej?

Jak usprawnić logistykę w branży cateringowej?

Wartość polskiego rynku diet pudełkowych szacuje się na ponad 1 mld złotych. W 2019 roku na terenie ponad 500 polskich miast działało ok. 350 firm cateringowych.

Na dynamiczny rozwój branży mają wpływ 2 główne czynniki: 

  • coraz szybsze tempo życia oraz 
  • rosnąca świadomość potrzeby regularnego, zbilansowanego odżywiania.

Marzec 2020 roku był ciężkim czasem dla branży. Strach związany z pandemią COVID-19 i konieczność pozostania w domu spowodowały, że wielu klientów cateringu dietetycznego zrezygnowało z zamówionych posiłków. Firmy cateringowe szybko dostosowały się do zmieniającego się otoczenia i zaczęły nadrabiać straty już w maju, jednak druga fala pandemii pokazuje, że przed branżą stoją kolejne wyzwania. 

Czy technologia jest kluczem do optymalizacji kosztów i usprawnienia dostaw dla firm cateringowych?

Pandemia COVID-19 wymusiła na firmach cateringowych nowe podejście do prowadzenia biznesu. Istotnymi stały się elastyczność i odpowiedź na nowe, indywidualne potrzeby klientów oraz budowanie silnych relacji z klientem. Managerowie firm cateringowych podkreślają, że słabym ogniwem prowadzenia ich biznesu jest logistyka i to właśnie w tym obszarze upatrują potrzebę zmian i automatyzacji. Wiele firm cateringowych postanowiło skoncentrować się na optymalizacji kosztów i szukaniu odpowiednich rozwiązań IT usprawniających logistykę ostatniej mili.

System do planowania dostaw

Planowanie efektywnych tras i terminowe dostarczenie posiłku są istotą branży. Firmy cateringowe, chcąc sprostać nowym wyzwaniom częściej i odważniej sięgają po systemy do planowania i optymalizacji tras. Jednym z takich rozwiązaniem jest Routimo. System Routimo pozwala na usprawnienie procesów logistycznych poprzez:

  1. efektywne wykorzystanie zasobów flotowych i redukcję kosztów paliwa nawet o 30%,
  2. zmniejszenie czasu potrzebnego na zaplanowanie tras aż do o 80%,
  3. monitoring floty i statusu realizacji działań w terenie.

Routimo składa się z aplikacji webowej dla koordynatora i aplikacji mobilnej dla kierowców.

Czy okres pandemii to dobry czas na wprowadzenie zmian?

Cyfryzacja i rozwój nowych technologii jest w transporcie procesem ciągłym, który postępuje od wielu lat. Pewnym jest, że dla wielu organizacji, w tym branży diet pudełkowych, trwająca epidemia jest bodźcem do automatyzacji procesów. Wynika to zarówno ze zmian społecznych i gospodarczych. Zapotrzebowanie na urządzenia do planowania i monitorowania tras pojazdów rośnie z roku na rok w Unii Europejskiej i pandemia tego nie jest w stanie zatrzymać. Wiele firm cateringowych w Polsce ma ciągle jednak dużo do zrobienia w obszarze digitalizacji procesu dostaw. Kryzys jest stymulatorem do zmian i dopasowania strategii przedsiębiorstw do nowych wymogów rynku. Przy wdrażaniu nowych technologii kluczowe jest, aby minimalizować ryzyko związane z digitalizacją procesów, zwłaszcza w przypadku tak krytycznych obszarów działania firmy jak logistyka. System do planowania i optymalizacji tras Routimo, jest dostępny w modelu SaaS (Software as a Service). Dzięki temu pracę z systemem można rozpocząć bez znaczących nakładów inwestycyjnych i tylko dla takiej liczby pojazdów, jaką chcemy poddać automatyzacji i optymalizacji. W miarę jak zobaczymy, że optymalizacja planowania tras przynosi nam wymierne korzyści biznesowe, możemy dodać kolejne pojazdy we flocie. Dzięki takiemu podejściu proces dostaw może być lepiej zarządzany i zorganizowany, a zasoby firmy efektywniej wykorzystane, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka związanego z wdrożenie nowego systemu.

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy