Jak zadbać o lampy w aucie, by czuć się bezpieczniej na drodze
Stan oświetlenia pojazdów budzi wiele zastrzeżeń. W nocy dochodzi do kilkakrotnie większej liczby wypadków w przeliczeniu na jeden pojazd w ruchu niż za dnia, a wypadki te są znacznie poważniejsze w skutkach. Większość współczesnych samochodów oferuje dobre oświetlenie za...
RADY DLA KIEROWCÓW DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ
1. Lampy powinny być sprawne i czyste.
Wszystkie lampy oczyszczamy zawsze, kiedy się zabrudzą. Jeśli szyba przednia samochodu poza obszarem oczyszczanym wycieraczkami jest brudna to światła na pewno też. Najlepiej myć je czystą szmatką lub gąbką z dużą ilością wody lub odpowiedniego płynu, aby nie porysować kloszy. Jeśli lampy są zakurzone w środku, a można je rozkręcić to też należy je oczyścić. Jeśli oczyszczenie jest niemożliwe lampy należy wymienić.
2. Wszystkie żarówki powinny się świecić. Warto je wymieniać parami. W samochodzie powinien być stale komplet żarówek zapasowych. Żarówki powinny być zgodne ze specyfikacją producenta samochodu i posiadać homologację. Użytkownik samochodu powinien potrafić wymienić żarówki za pomocą fabrycznego zestawu narzędzi samochodu, a informacja jak to zrobić powinna być zawarta w instrukcji obsługi pojazdu.
Zwróćmy uwagę na każdą lampę, a także na podświetlenia wskaźników kontrolek itp. Jeżeli mamy lampy z diodami LED, uszkodzenie choćby jednej diody oznacza awarię i taką lampę należy wymienić. Żarówki warto wymieniać parami. Jeśli spaliła się jedna warto wymienić drugą, gdyż prawdopodobnie wkrótce też się przepali. Zwykła żarówka po długim okresie świecenia ciemnieje i świeci znacznie słabiej, więc światła mogą się różnić między sobą. Samodzielna wymiana żarówek powinna być możliwa dla użytkownika i opisana w instrukcji obsługi pojazdu. Warto zapoznać się wcześniej ze sposobem wymiany żarówek i przećwiczyć te czynności, a w razie trudności skonsultować się z serwisem. Przy zakupie samochodu warto poprosić sprzedającego by pokazał nam sposób wymiany żarówek. Niektóre żarówki dostępne na rynkusą niskiej jakości.
Ksenony i tańsze LED-y z upływem czasu świecą coraz słabiej, ale się nie przepalają. Trzeba je sprawdzać i okresowo wymieniać. Weryfikacja jakości żarówek we własnym zakresie jest praktycznie niemożliwe. Pomocna może być potwierdzona informacja o producencie żarówki (nie dostawcy). Najwięcej problemów bywa z bardzo tanimi żarówkami i różnymi „wynalazkami” z egzotycznymi opisami na opakowaniu i mnóstwem zachęcających haseł. Zakładanie nielegalnych „zamienników” żarówek halogenowych np. ksenonowych nie poprawia widoczności na drodze. Efektem jest złudne poczucie kierowcy, że ma lepsze światła. Poza tym „zamienniki” znacznie silniej oślepiają innych kierowców. Montowanie ich w reflektorach to poważne zagrożenie bezpieczeństwa. Podobnie niewłaściwe jest stosowanie LED-owych „zamienników” żarówek. Natomiast homologowane lampy wyposażone fabrycznie w diody LED mogą być bezpiecznie użytkowane.
3. Światła reflektorów powinny być prawidłowo ustawione – zawsze po wymianie żarówki – i sprawdzone raz w roku.
Bardzo ważną sprawą jest ustawienie świateł. Należy to zrobić w warsztacie po każdej wymianie żarówki reflektora, po każdej naprawie mechanicznej mogącej mieć wpływ na ustawienie (zawieszenie, naprawy blacharskie po kolizjach) oraz okresowo sprawdzać. Jeżeli świateł nie można prawidłowo ustawić, bo uszkodzone są pokrętła regulacyjne, to należy je naprawić lub wymienić.
4. Należy ustawiać korektor poziomowania odpowiednio do obciążenia pojazdu (nie dotyczy ksenonów).
Ważne jest poprawne używanie tzw. korektora ustawienia. Warto sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu lub spytać w serwisie jak należy ustawiać korektor w zależności od tego ile osób siedzi na siedzeniach z tyłu lub z przodu oraz od ilości bagażu. Problem ten nie dotyczy samochodów fabrycznie wyposażonych w „ksenony”, które mają automatyczne urządzenie poziomujące oraz pojazdów z automatycznym zawieszeniem.. Przy okazji ustawiania świateł poprośmy diagnostę, aby sprawdził czy korektor w ogóle działa i czy działa prawidłowo.
5. Zasięg widoczności w nocy może być znacznie ograniczony – nawet do 20m. Należy zawsze dostosować prędkość do swojego zasięgu widzenia. Nie należy sugerować się zachowaniem innych kierowców.
Nawet przy prawidłowo ustawionych światłach zasięg widoczności w światłach mijania jest ograniczony. Bezpieczna prędkość, może wówczas wynosić zaledwie 30-40 km/h. Może być większa, ale nie jest gwarantowana. Dlatego w nocy, używając świateł mijania, można wyprzedzać tylko wtedy, gdy widzimy wystarczająco daleko. Jadąc za innym pojazdem nieznacznie wolniej stracimy niewiele czasu, ale nie narazimy siebie i innych na ryzyko poważnego wypadku. Nie można sugerować się zachowaniem innych kierowców. Mogą mieć lepsze światła, lepszy wzrok albo mogą nie mieć wyobraźni.
6. Nie wolno instalować i włączać podczas jazdy żadnych dodatkowych świateł widocznych z zewnątrz pojazdu oprócz wyposażenia fabrycznym pojazdu. Wyjątek stanowią niektóre światła ściśle określone przepisami.
Zestaw świateł samochodów i ich barw jest ściśle określony przepisami. Niektóre światła mogą być instalowane dodatkowo, ale muszą mięć homologację (np. światła do jazdy dziennej, światła przeciwmgłowe przednie, dodatkowe odblaski). Działanie dodatkowych świateł trzeba zweryfikować w stacji kontroli pojazdów.
7. Gdy widzisz wadę świateł innego pojazdu (oślepianie, spaloną żarówkę, zbyt słabe lub nieprawidłowe światła) zasygnalizuj to dwoma krótkimi mignięciami.
Pomagajmy sobie wzajemnie! Jeżeli widzimy pojazd z problemem świateł sygnalizujmy to dwukrotnie krótko migając światłami. Reagujmy także, gdy inni nam sygnalizują problem. Bądźmy życzliwi dla innych kierowców w każdych okolicznościach!
Fot. Citroën