Jak zmodernizować flotę w zakładzie produkcji maszyn?

Jak zmodernizować flotę w zakładzie produkcji maszyn?

Firma SaMASZ zmodernizowała flotę transportu wewnętrznego, przechodząc na technologię litowo-jonową, wynajem długoterminowy z pełną obsługą serwisową oraz wdrażając komputerowy system zarządzania flotą.

SaMASZ, wiodący polski producent maszyn rolniczych i komunalnych, działa na rynku nieprzerwanie od 1984 roku. Jako rodzinna firma z wieloletnią tradycją oferuje ponad 400 typów urządzeń – w tym kosiarki dyskowe, przetrząsacze, zgrabiarki, ramiona wysięgnikowe, głowice robocze, kosiarki bijakowe, posypywarki oraz pługi do odśnieżania. Produkty marki trafiają do ponad 70 krajów na całym świecie, ciesząc się uznaniem za wysoką jakość i trwałość. Od 2018 roku główna siedziba firmy mieści się w nowoczesnym, zatrudniającym w szczycie sezonu ponad 950 osób zakładzie produkcyjnym w Zabłudowie o powierzchni 4 ha. Zajmująca ¾ tego metrażu główna hala podzielona jest na 17 naw produkcyjnych. SaMasz korzysta obecnie z 11 robotów przemysłowych, z czego 9 wspiera procesy spawalnicze, a 2 są wykorzystywane przy tłoczeniu i gięciu elementów. Nowoczesne rozwiązania są stosowane nie tylko na produkcji, ale także w transporcie wewnętrznym.

Wyzwanie

Proces wytwarzania maszyn w zakładzie SaMASZ zaczyna się od wprowadzenia na linię produkcyjną surowej blachy. Następne kroki obejmują: wycinanie laserowe, gięcie, tłoczenie, skrawanie, spawanie, malowanie, montaż. Ostatnim etapem jest odbiór końcowy maszyny wraz z kontrolą jakości i agregacją do ciągnika. Każdy proces kończy się wprowadzeniem danych z odbioru do systemów informatycznych. Do obsługi funkcjonujących w zakładzie procesów niezbędna jest niezawodna flota kilkudziesięciu zróżnicowanych wózków widłowych. W 2024 r. ogłoszono przetarg na jej modernizację. Pozyskanie pojazdów miało przyjąć formę wynajmu długoterminowego z pełną obsługą serwisową. – Ze względu na skalę działalności i złożoność operacji logistycznych, zdecydowaliśmy się na modernizację floty wózków widłowych. Wdrożyliśmy także nowoczesny system zarządzania logistyką wewnątrzzakładowąmówi Łukasz Matulewicz, Kierownik Działu Logistyki SaMASZ. – Naszym partnerem w usprawnianiu przepływu materiałów i komponentów w całym procesie produkcyjnym od kilku lat jest firma STILL – dodaje.

Rozwiązanie: innowacyjne wózki Li-Ion i kompleksowy serwis

W ramach modernizacji transportu wewnętrznego SaMASZ zdecydowano się na wynajem długoterminowy 30 nowoczesnych wózków techniki magazynowej z akumulatorami w technologii Li-Ion. Kryterium, które okazało się kluczowe w doborze dostawcy, była jakość proponowanej obsługi posprzedażowej. – W ramach naszej oferty przedstawiliśmy dopasowany do potrzeb klienta zestaw wózków: unoszących (EXH), podnośnikowych dwupaletowych (EXD), kompletacyjnych (PXV) i wysokiego składowania (FM-X), zdolnych optymalnie wykonywać zadania wewnątrz magazynu. Za rozładunek i załadunek ciężarówek na zewnątrz hal odpowiadają czołowe wózki z przeciwwagą o udźwigu nominalnym na poziomie 5 i 8 ton: RX 60-50 i RX 60-80/900. By zwiększyć dostępność wózków w trakcie zmiany, wszystkie pojazdy zostały wyposażone w wydajne akumulatory litowo-jonowe – relacjonuje Paweł Szulc, Doradca Handlowy ds. Klientów Strategicznych STILL Polska. – Ważnym elementem umowy była kompleksowa obsługa serwisowa oraz system zarządzania flotą – dodaje.Technicy serwisu STILL są u nas właściwie co tydzień. Na bieżąco rozwiązują nasze problemy i proponują usprawnienia – komentuje Kierownik Działu Logistyki SaMASZ. – Działania serwisowe są zaplanowane i widoczne w systemie zarządzania flotą. To rozwiązanie pozwala uniknąć poważniejszych awarii – podsumowuje Łukasz Matulewicz.

Efekt

Technologia Li-Ion, adekwatny dobór nowoczesnych rozwiązań do potrzeb klienta oraz gwarantująca ich bezproblemowe funkcjonowanie obsługa serwisowa zadecydowały o pozytywnej ocenie wdrożenia. – Nieustannie poszukujemy innowacji, zarówno w naszych własnych produktach, jak i w organizacji pracy naszego zakładu. Przejście na bezobsługowe baterie litowo-jonowe pozwoliło nam oszczędzić czas i przestrzeń. W miejscu, gdzie wcześniej była akumulatorownia, urządziliśmy mały magazyn operacyjny – mówi Paweł Modzelewski, Dyrektor Działu Zakupów SaMASZ. – Operatorzy chwalą wygodę użytkowania wózków. Nasi menadżerowie cenią sobie za to system zarządzania flotą i współpracę z technikami serwisu. Na tej podstawie możemy polecić STILL jako kompleksowego dostawcę rozwiązań transportu wewnętrznego – podsumowuje. W zakładzie SaMASZ funkcjonuje obecnie kilkadziesiąt wózków widłowych STILL udostępnionych na zasadzie wynajmu długoterminowego z pełną obsługą serwisową. Przykład firmy pokazuje, jak osiągać przewagę konkurencyjną, łącząc innowacyjne rozwiązania w zakresie produkcji oraz nowoczesne pojazdy intralogistyczne i wysokiej jakości usługi serwisowe.

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Polecamy