Jak znaleźć lepszą trasę?!
Nawigacja ułatwia planowanie najciekawszych podróży samochodem, ale tylko jeśli wiemy jak ją prawidłowo użytkować. Jedną z najciekawszych opcji jest wyznaczanie tras z uwzględnieniem dróg alternatywnych.Nie zawsze przejazd do miejsca docelowego musi odbywać się jak...
Nie zawsze przejazd do miejsca docelowego musi odbywać się jak najkrótszą drogą czy w jak najkrótszym czasie. Drogę można także wytyczać w zupełnie inny sposób – mniej znanymi szlakami, które bywają równie atrakcyjne co te, którymi podróżujemy na co dzień. Wystarczy skorzystać z funkcji tras alternatywnych.
Mogą się one przydać szczególnie w trakcie wakacyjnych wyjazdów. Łatwo bowiem porównać na mapie kilka planów podróży, które warto uwzględnić podczas unikania najbardziej obciążonych dróg. Przy okazji kierowca może zdecydować o unikaniu dróg gruntowych (by nie nadwyrężać zawieszenia) czy tras, które wymagają znacznej liczby manewrów (ważne chociażby w przypadku poruszania się z przyczepą kempingową).
– Trasy alternatywne to przydatna funkcja wprowadzana nawet w fabrycznych systemach oferowanych w samochodach. My poszliśmy nieco dalej i obecnie rozwiązanie jest jeszcze lepiej dopasowane do oczekiwań kierowców – mówi Marek Krygier, CEE Manager marki Becker.
Trasy do wyboru
Zwykle do wyboru jest kilka rodzajów tras:
– szybka/najszybsza: priorytetem jest czas podróży, a nie długość pokonywanych odcinków, w efekcie czego nawigacja szuka dróg o najwyższej dopuszczalnej prędkości;
– łatwa: z małą liczbą zakrętów, skrzyżowań oraz innych sytuacji związanych ze koniecznością zmiany ruchu;
– ekonomiczna: najważniejsze jest w tym przypadku zużycie paliwa, przy czym bardziej zaawansowane systemy (np. Becker) bazują na wcześniej ustalonych parametrach pojazdu (rodzaj silnika, spalanie zadeklarowane przez kierowcę);
– krótka: liczy się długość i nic więcej, przy wyborze tej trasy kierowca musi być przygotowany na korzystanie np. z dróg gruntowych czy przejazdów przez duże parkingi.
Nawigacje mogą umożliwiać ponadto wskazanie tzw. kryteriów omijania, czyli pozwolić np. na uniknięcie przejazdów drogami płatnymi lub przeprawami promowymi, a poprowadzić za to przez strefy ochrony środowiska i długie tunele.
– Dowodem na to, że trasy różnią się między sobą, są nie tylko ich długość czy szacowany czas podróży, ale także na przykład różnica w wysokości, na jakiej prowadzą. Dane takie są dostępne w nawigacjach Becker i przydają się, by uniknąć stromych podjazdów i zjazdów trakcie podróży kamperem, autem z przyczepką czy samochodem ciężarowym – wyjaśnia Marek Krygier.
Jak korzystać?
Jeśli nawigacja umożliwia wytyczenie dodatkowych tras, to opcja powinna być dostępna w menu widocznym po wyznaczeniu pierwszego planu podróży. Wybieramy zatem cel i czekamy, aż pojawi się pierwsza trasa do obranego miejsca docelowego.
Wystarczy kliknąć w opcję „trasy alternatywne”, by program rozpoczął poszukiwanie i kalkulację najkorzystniejszych wariantów. Czas oczekiwania zwykle wydłuża się, gdyż aplikacja musi uwzględnić jak najwięcej dróg na danym obszarze. Wpływ na wydłużenie czasu ma także to, że nawigator oblicza trasę tak, by jej przebieg znacząco różnił się od pozostałych.
Przebieg wszystkich wyznaczonych planów podróży można łatwo przejrzeć na mapie. By łatwiej odróżnić poszczególne trasy, zaznaczane są one różnymi kolorami. Zwykle w menu dostępna jest opcja zmiany skali mapy, więc jeśli kierowca ma wystarczająco dużo czasu, to może sprawdzić manewr po manewrze. W podsumowaniu każdego planu znajduje się informacja o rodzaju, długości i szacowanym czasie podróży.
Po wybraniu najbardziej interesującego wariantu podróży, nawigacja rozpocznie prowadzenie do celu. Pozostałe trasy powinny zostać wymazane z pamięci. Ponowne kliknięcie w opcje tras alternatywnych oznacza, że nawigacja znów rozpocznie kalkulację od nowa.
Funckaj równie przydaje się w przypadku wystapienia korka drogowego. Wtedy “zatrudniamy” naszą nawigację, która być może znajdzie objazd danego odcinka, bo pamiętajmy, że opcje monitoringu ruchu drogowego nie zawsze idealnie działają.