Jaki kolor samochodu wybierają Hiszpanie, Chińczycy, Algierczycy
W Turkmenistanie nie zobaczysz czarnych samochodów, a w Indiach niemal co trzeci pojazd pokryty jest srebrnym lakierem. Jeśli jednak spojrzeć na światowe tendencje, jeden kolor okazuje się szczególnie dominujący. Co determinuje wybór danej barwy samochodu przez kierowców z całego świata?
Biel króluje na drogach
Według danych Axalta Coating Systems najpopularniejszym kolorem samochodów na świecie jest biel. Aż 39% zmotoryzowanych decyduje się właśnie na barwę pojazdu, która już siódmy rok z rzędu znajduje się na szczycie listy najczęstszych kolorystycznych wyborów. Popularność bieli nie jest jednak wszędzie taka sama. Przykładowo w Azji kolor ten jest nadzwyczaj popularny – w Chinach 6 na 10 sprzedawanych samochodów to właśnie białe pojazdy. Z kolei w Europie i Stanach Zjednoczonych przewaga białych samochodów jest już mniejsza – według danych Axalty wynosi 25%.
W przypadku SEAT-a na niemal wszystkich kluczowych rynkach kolor biały jest zdecydowanie tym najczęściej wybieranym. Jedynie Holandia jest odstępstwem od tej reguły – w tym kraju najbardziej popularne są szare oraz czarne pojazdy. Udział białych samochodów na głównych rynkach SEAT-a najwyraźniej widać w Hiszpanii, gdzie w ogólnych zestawieniach sprzedażowych prawie połowę pojazdów (45%) stanowią białe czterokołowce.
– Ta estetyczna i elegancka barwa swoją popularność zawdzięcza funkcjonalności. W ciepłych krajach, jak te śródziemnomorskie, dobrze jest poruszać się białym pojazdem, który odbija promienie słoneczne – wyjaśnia Jordi Font z działu kolorystyki i wykończenia SEAT-a.
Czarny i szary na podium
Drugim najpopularniejszym kolorem samochodu na świecie jest czarny (z 16% udziału w całościowej sprzedaży). Jednak różnice między krajami znowu okazują się dość znaczące – 22% wszystkich samochodów w Japonii to pojazdy czarne, podczas gdy w Indiach trudno spotkać samochód w tym kolorze. Ma na to wpływ powszechne przeświadczenie o dużej absorbcji promieni słonecznych przez ciemne przedmioty. Czarne modele SEAT-a są szczególnie popularne w Algierii i Holandii, z kolei w Meksyku znajdują się na 6. miejscu. Co ciekawe, posiadanie czarnego samochodu w Turkmenistanie zostało oficjalnie zabronione w stolicy kraju, ponieważ według lokalnych przesądów kolor ten przynosi pecha.
W skali świata szarość wybiera 11% klientów, a co ciekawe, tyle samo osób stawia na pojazdy ze srebrnym lakierem. Srebro jest szczególnie popularne w Indiach, gdzie aż 30% sprzedanych samochodów dostarczono właśnie w tym kolorze. Dla porównania w Chinach tylko 6% kierowców jeździ srebrnymi samochodami. W przypadku SEAT-a szary jest drugim pod względem popularności kolorem w takich krajach, jak Niemcy, Hiszpania, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Austria i Szwajcaria.
– Wybór koloru samochodu w danym regionie zależy od bardzo różnych czynników. Wpływ na nasze preferencje może mieć lokalny klimat, przesądy związane z barwami czy kwestia statusu społecznego. W krajach, gdzie samochód jest postrzegany jako potwierdzenie zasobności, kierowcy decydują się na bardziej eleganckie odcienie. Z tych względów przygotowujemy wyszukane i bardzo zróżnicowane wersje kolorystyczne pojazdów, aby klienci mogli wybrać ten najlepiej do nich pasujący – mówi Jordi.
Żywsze barwy, większa rozbieżność
W dalszej części kolorystycznego rankingu unikalność gustów każdego regionu jest jeszcze bardziej widoczna. Na przykład w Europie i Stanach Zjednoczonych niebieskie samochody zajmuje wysoką pozycję z 10-procentowym udziałem w sprzedaży, podczas gdy w Chinach pojazdy w tym kolorze są praktycznie niespotykane.
Mieszkańcy krajów śródziemnomorskich preferują samochody w bardziej wyrazistych odcieniach. Wśród hiszpańskich klientów SEAT-a czerwony jest trzecim najpopularniejszym kolorem, w we Włoszech znajduje się na podobnie wysokiej, czwartej pozycji. Z kolei w Szwajcarii, kierowcy nieco rzadziej decydują się na czerwony kolor samochodu, który w ogólnym zestawieniu plasuje się dopiero na szóstym miejscu.
Kolory dla segmentów
Geografia nie jest jedynym czynnikiem mającym wpływ na wybór koloru samochodu. Dużo zależy również od rodzaju kupowanego auta. –Modele sportowe często spotyka się w bardzo żywych, rzucających się w oczy kolorach, z kolei SUV-y najczęściej występują w bardziej ziemistych i naturalnych odcieniach. Duża część samochodów kompaktowych wyróżnia się na drodze jasną, pastelową tonacją, której nie dostrzeżemy w przypadku dużych pojazdów– mówi Jordi. Dla sprecyzowania – 34% luksusowych SUV-ów w Europie to samochody czarne, podczas gdy liczba pojazdów o tym kolorze spada o połowę w przypadku samochodów kompaktowych. Z drugiej strony tylko 3% właścicieli luksusowych SUV-ów wybiera kolor czerwony, który cieszy się popularnością na poziomie 10% w przypadku kompaktów.
– Nie można zapominać, że wybór barwy samochodu jest niezwykle osobisty i wyraża to, jak ludzie chcą być postrzegani. Model Arona jest dostępny w 68 różnych kombinacjach kolorystycznych i myślę, że jest to dopiero początek personalizacji, która w przyszłości rozpowszechni się, zapewniając przy tym jeszcze większy wybór – podsumowuje Jordi.