Jedna karta, wszystkie usługi
Uniwersalizm i wszechstronność to główne atuty, jakimi emitenci kart paliwowych chcą przyciągnąć do siebie klientów. O ile firmy oferujące karty zaznaczają, że rynek odradza się po kryzysie z ubiegłych lat, to jednak widmo spięć między Rosją a zachodnią częścią Europy może odbić...
Jedną z odsłon konfliktu na Ukrainie są potyczki handlowe na linii Rosja a poszczególne kraje Europy, w tym z Polski. Embargo na mięso, owoce, a być może i inne produkty uderzy nie tylko w firmy eksportujące towary na tamten rynek i przewoźników, ale także rynek usług paliwowych. Dodatkowo, niestabilna sytuacja na Ukrainie oraz strach przed rozwiązaniem zbrojnym powoduje, że wschodni kierunek przewozowy jest niezbyt bezpieczny.
Dostrzegają to także emitenci kart paliwowych, którzy stawiają ostrożne prognozy dla tego sektora usług na najbliższy rok.
– Sytuacja polityczna wskazuje, ze wymiana towarów między wschodem a zachodem może się zmniejszyć, tym samym zmniejszając obroty paliwa sprzedawane przez karty wyspecjalizowane do kierunku wschód-zachód – szacuje Inga Mackevica, członek zarządu Aris.
Mali też chcą karty
Mimo to firmy oferujące karty paliwowe pozytywnie oceniają potencjał rozwoju tego rynku, który systematycznie popularyzuje się z każdym rokiem.
– Oceniając zagospodarowanie polskiego rynku w porównaniu do innych krajów, należy mieć świadomość jego ogromnej dynamiki, wciąż pojawiających się nowych przewoźników, a także fakt, że firma posiadająca flotę samochodów rzadko ogranicza się do jednego emitenta kart paliwowych – mówi Bartłomiej Jórczak, dyrektor ds. rozwoju UTA Polska. – Oczywiście, UTA dokłada wszelkich starań, aby dzięki kompleksowej obsłudze, także dzięki poprawieniu bieżącej płynności finansowej poprzez zwrot VAT z zagranicy w trybie tzw. „fakturowania netto”, stać się głównym dostawcą szerokiej gamy narzędzi dostępnych w jednej tylko karcie paliwowej UTA. Obecnie dążymy do zapewnienia jak najszerszej sieci akceptacji obejmującej punkty pozapaliwowe w Polsce, aby ich dostępność była równie szeroka jak stacji paliw z akceptacją kart UTA.
Rynek bezgotówkowego systemu rozliczeń, dotknięty przez kryzys gospodarczy, powoli stabilizuje się, a ubiegły rok firmy zaliczają raczej do udanych.
– Lata 2012 i 2013 zmusiły nas do lepszego dostosowania do dynamicznie zmieniającego się rynku transportowego – wyjaśnia Ewa Galanty, Marketing Manager euroShell card na Polskę, Ukrainę oraz kraje nadbałtyckie w firmie Shell Polska. – Obserwujemy niesłabnące zainteresowanie kartami paliwowo-serwisowymi, widzimy również efekty naszych działań w upowszechnianiu wiedzy wśród przewoźników na temat korzyści wynikających z ich użytkowania.
Popularność kart rośnie, a wraz nią ilość ich użytkowników. Firma Moya pozyskała 200 nowych firm transportowych, a E100 odnotowała ponad trzykrotny wzrost klientów. Jednak wśród dużych operatorów widać też już oznaki nasycenia rynku. Za to zapotrzebowanie na karty paliwowe stabilnie rośnie w grupie firm małych i średnich.
– Mniejszych przewoźników przekonało do kart kilka czynników. Przede wszystkim okres spowolnienia gospodarczego wymusił bardziej efektywne zarządzanie kosztami paliwa, a podwyżki cen surowca przyspieszyły poszukiwanie rozwiązań typu karty paliwowe – tłumaczy Mariusz Derdziak, ekspert DKV Euro Service Polska. – Po drugie, dzisiaj karta paliwowa to już nie tylko możliwość zakupu samego paliwa, ale przede wszystkim możliwość rozliczania myta w całej Europie oraz szereg usług dodatkowych, takich jak myjnie i warsztaty naprawcze, zwrot zagranicznego VAT czy dostęp do rozbudowanych narzędzi online. Po trzecie, dobry efekt przyniosła edukacja przewoźników w temacie zarządzania kosztami tankowań. Od kilku lat bierzemy udział w cyklicznych spotkaniach oraz konferencjach organizowanych zarówno przez regionalne stowarzyszenia transportowe, jak i wydawców prasy branżowej.
Mniejszych przewoźników przekonało do kart kilka czynników. Przede wszystkim okres spowolnienia gospodarczego wymusił bardziej efektywne zarządzanie kosztami paliwa, a podwyżki cen surowca przyspieszyły poszukiwanie rozwiązań typu karty paliwowe ~ Mariusz Derdziak, ekspert DKV Euro Service Polska
Co nowego?
Rynek bezgotówkowego rozliczania się cały czas dostosowuje się do potrzeb klientów. I w tym roku nie zabrakło nowości. Od początku 2014 roku klienci flotowi programu MOYA Firma mogą już korzystać z programu e-faktur, który w znacznym stopniu usprawnił obieg dokumentów. Dodatkowo zmianie uległ program e-commerce, za pomocą którego partnerzy flotowi mogą kontrolować wszystkie transakcje dokonywane przez swoich kierowców przy użyciu kart flotowych.
– Na ten rok zaplanowaliśmy jeszcze zwiększenie ilości asortymentu (produkty i usługi), który będzie można nabyć na stacjach MOYA, płacąc przy użyciu kart flotowych MOYA Firma, wdrożenie możliwości tankowania paliw przy użyciu kart flotowych MOYA Firma w innych krajach Unii Europejskiej – wyjaśnia Sławomir Prusinowski, dyrektor Działu Flotowego w sieci MOYA. – W najbliższym czasie nasi klienci flotowi będą mogli również skorzystać z usługi odzyskiwania podatku VAT oraz akcyzy zapłaconych w cenie paliwa w krajach UE.
Z kolei UTA wraz z kolejnymi nowymi płatnymi drogami, oferuje możliwość ich opłacania przy użyciu kart UTA, zarówno w Polsce jak i w całej Europie. Przykładem może być Wielka Brytania, gdzie za pomocą karty UTA można regulować nową opłatę drogową, która została wprowadzona z dniem 1 kwietnia 2014 r. Opłata za przejazd w formie winiety musi zostać uiszczona przed wjazdem do Wielkiej Brytanii. Do tego celu służy specjalny portal internetowy operatora myta, gdzie przy użyciu karty UTA Full Service Card można opłacić wszystkie rodzaje winiet.
– Jeśli chodzi o Polskę, obecnie kartą UTA można rozliczyć zarówno autostrady prywatne, np. A2 i A4, jak i viaTOLL – objaśnia Bartłomiej Jórczak. – W tej chwili pracujemy nad uruchomieniem akceptacji naszych kart na autostradzie A1.
Dodatkowo w tym roku UTA wypłaciła niektórym swoim klientom premie sięgające nawet 1963 euro (rok powstania UTA). Premię można było otrzymać biorąc udział w promocji zorganizowanej dla klientów z okazji 50 rocznicy istnienia, którą UTA obchodziła w ubiegłym roku.
UTA pracuje też nad tym, aby z czasem rozszerzyć obszar działania UTA Multibox®, tak aby za jakiś czas stosowany był on do rejestracji myta także w innych krajach, np. w Polsce, Szwajcarii, Czechach, czy w Niemczech. Firma opracowuje również aplikację na telefon, która pozwoli m.in. w każdym miejscu i o każdej porze wyszukać najbliższą stację. Ponadto, trwają testy nowej karty UTA Full Select, która umożliwia dostosowywanie swoich funkcjonalności do indywidualnych potrzeb klienta. Pozwala użytkownikowi decydować zarówno o tym, jakie produkty będzie można zakupić za jej pomocą, jak też ustalać wszelkie limity związane z ilością, kwotą, czasem, czy miejscem tankowań.
Natomiast najnowszą usługą w ofercie kart paliwowych Statoil jest zintegrowana płatność za wybrane odcinki dróg i autostrad dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Statoil Fuel & Retail dostarcza swoim klientom urządzenia pokładowe umożliwiające automatyczną regulację opłat drogowych: TIS-PL działające we Francji, Hiszpanii, Portugalii i Belgii oraz urządzenie AutoPass działające w Danii, Norwegii oraz Szwecji.
Z kolei BP na potrzeby rosnącego rynku transportu ciężkiego promuje odrębną wersję oprogramowania BP Fleet Expert specjalnie dla sektora truck & bus. Wprowadzona została nowa oferta dla samochodów ciężarowych i autobusów, która obejmuje zarówno Polskę, jak i pozostałe kraje europejskie. Składa się na nią m.in.: dobrana do potrzeb logistycznych klienta, specjalna sieć stacji, bezpośrednia opieka specjalistów ds. rynków zagranicznych, nowa oferta zwrotu podatku VAT, która w bardzo łatwy sposób poprawia płynność finansową firmy. W ramach oferty flotowej BP proponuje również kompleksowy zestaw rozwiązań, dzięki którym firma może otrzymać zwrot podatku VAT od wszystkich transakcji – dokonanych zarówno przy użyciu karty BP PLUS, jak i kart innych emitentów – zrealizowanych na terenie Europy, czyli zarówno opłat za paliwo, tunele, jak i opłat drogowych.
AS24 od kwietnia 2013 roku oferuje karty pre-paid, które są rozwiązaniem dla mniejszych klientów, posiadających jeden lub dwa pojazdy, dla których do tej pory problemem było przedstawienie jakiejkolwiek formy zabezpieczenia wierzytelności. Firma wprowadziła również możliwość opłacania autostrad za pomocą karty AS24-EUROTRAFIC w Anglii i Słowenii oraz możliwość wykupu online eurowiniety w krajach Beneluksu.
Firma Shell natomiast rozwija aplikację Shell Card Online pozwalającą zarządzać kartami paliwowymi. Również rozwój usług online jest głównym kierunkiem działań emitenta kart DKV w 2014 roku. Dzięki nim klienci otrzymają do ręki narzędzia, które w łatwy i intuicyjny sposób pozwolą im samodzielnie dobierać rozwiązania, porównywać koszty i przy pomocy kilku kliknięć zamawiać interesujące ich usługi.
– Stawiamy na aplikacje, które ułatwią klientowi samodzielną obróbkę każdego typu danych. Już wkrótce uruchomiona zostanie kolejna usługa – moduł geolokalizacji, dzięki której kierowcy będą mogli w czasie rzeczywistym śledzić położenie pojazdu wyposażonego w nowe urządzenie pokładowe DKV – mówi Mariusz Derdziak. – Ponadto, na etapie testów jest już nowa aplikacja na telefony komórkowe, która umożliwia wyszukiwanie pobliskich stacji, porównywanie cen paliw oraz zapisywanie ulubionych punktów.
Z kolei w Europie Zachodniej dla klientów E100 od niedawna wprowadzony został dodatkowy środek zabezpieczenia transakcji dokonywanych na kartę. Mianowicie, w przypadku przeprowadzania transakcji na którejś z europejskich automatycznych stacji paliw nasz klient otrzymuje specjalne sms-owe powiadomienie. Także firma Eurowag stawia na internetowe rozwiązania.
– Za pośrednictwem kart paliwowych Eurowag można płacić nie tylko za paliwa, ale także za opłaty drogowe, a dodatkowo ich posiadacze mogą oczywiście korzystać z całej gamy usług towarzyszących, nie tylko na terenie Republiki Czeskiej, ale praktycznie w całej Europie – objaśnia Martin Vohánka, dyrektor generalny spółki. – Przyjemnym dodatkiem do naszych kart, który z pewnością docenia każdy, kto jest ich posiadaczem, jest w porównaniu do pozostałych tego typu aplikacji najlepiej dopracowana aplikacja internetowa wykorzystywana nie tylko do zarządzania kontem, zarządzania kartami, raportowania, ale służy także jako przejrzysty system monitoringu refundacji zagranicznego podatku VAT i akcyzy.
Natomiast Lotos w 2014 roku zamierza dzięki wychodzić naprzeciw potrzebom różnych grup docelowych.
– Poprzez odpowiedni dobór parametrów samej oferty, jak i funkcjonalności kart LOTOS Biznes, będziemy uwzględniać specyfikę branż i grup zawodowych – mówi Magdalena Wyszomirska, szef regionu, Dział Klientów Flotowych Lotos Paliwa. – Wiele uwagi zamierzamy poświęcić rozwojowi oferty dla małych i średnich firm, wprowadzając między innymi ofertę kart bezgotówkowych dla tego sektora. W ubiegłym roku odnotowaliśmy pierwsze sukcesy ofert dedykowanych – nasze żółte karty znajdują się w portfelach coraz większej liczby taksówkarzy w całej Polsce.
Kuszący rabat
W tym roku można też spodziewać się zmian w polityce rabatowej i w zasadach korzystania z karty. I tak, Aris oferuje znowu możliwość otrzymania kredytu kupieckiego poprzez ubezpieczenie. Zmian można spodziewać się również w ofercie rabatowej firmy Lotos.
– Proponujemy rozwiązania rabatowe dostosowywane do potrzeb naszych klientów, zarówno spoglądając globalnie, w ujęciu branżowym, jak i poświęcając uwagę każdemu klientowi z osobna i proponując mu rozwiązania rabatowe optymalizujące koszty działalności – wyjaśnia Magdalena Wyszomirska. – Mamy świadomość, że dla wielu branż zakup paliwa jest jedną z głównych pozycji kosztowych i staramy się kreować rozwiązania pomagające naszym klientom rozwijać swój biznes w sposób zrównoważony i efektywny. Program flotowy LOTOS Biznes to odpowiedź na potrzeby każdej firmy i różnych grup zawodowych, dla których oferujemy dedykowane produkty. Nawet małe firmy zużywające min. 100 litrów paliwa miesięcznie mogą skorzystać z nowoczesnych rozwiązań flotowych, w ramach prostej i przejrzystej umowy gotówkowej. Z kolei firma E100 ma obecnie w ofercie propozycję zniżki, w ramach której klient może wybrać jeden kraj na terenie UE, w którym otrzyma siedem eurocentów zniżki oraz 0 proc. prowizji za usługę płatności za drogi (w przypadku tankowania powyżej 5000 litrów paliwa miesięcznie). Dodatkowo wystawiona mu będzie za to faktura netto (bez VAT).
KOMENTARZE
Dla małych i dużych firm
Sławomir Prusinowski, dyrektor Działu Flotowego w sieci MOYA: Program kart flotowych MOYA Firma to skuteczny sposób na zarządzania taborem transportowym zarówno w małych, jak i dużych firmach. Nasza oferta kierowana jest do wszystkich firm posiadających transport i nie ma tu ograniczeń związanych ani z ilością wyrabianych kart, ani ilością tankowanego paliwa.
Usługi dla międzynarodowych przewoźników
Jacek Gaczor, kierownik sprzedaży Statoil Fuel & Retail Polska: Nowością w ofercie kart paliwowych Statoil jest usługa ROUTEX-4-TRUCKS skierowana specjalnie dla firm transportowych i spedycyjnych. ROUTEX-4-TRUCKS to min. strona www.statoileurotruck.com oraz sieć stacji, która wyróżnia się konkurencyjną ofertą usług i wyposażenia dostosowanego do wymagań międzynarodowych przewoźników drogowych i obsługi pojazdów do przewozu ładunków ciężkich. Na sieć składa się ponad 1000 stacji.
Liczy się integralność
Ewa Galanty, Marketing Manager euroShell card na Polskę, Ukrainę oraz kraje nadbałtyckie w firmie Shell Polska: Obserwujemy niesłabnące zainteresowanie kartami paliwowo-serwisowymi. Widoczne są również efekty rozwoju produktów online i zainteresowanie korzyściami wynikającymi z ich użytkowania. To co wyróżnia ofertę euroShell to jej integralność. Kompleksowa oferta obejmuje ułatwione płatności za paliwo, opłaty drogowe oraz zunifikowaną sieć własnych stacji.
Kompleksowe usługi
Piotr Sokołowski, dyrektor Działu Kart BP Europa SE, Oddział w Polsce: Najnowszym rozwiązaniem w ofercie kart BP PLUS jest system BP FleetMove, który oprócz funkcji już dostępnych na rynku, czyli nawigacja, możliwość śledzenia pojazdu, monitorowania przez dyspozytora, kontrola czasu pracy kierowcy czy oceny jego stylu jazdy, proponuje również: rekomendowanie stacji paliw, prognozowanie czasu i miejsca tankowania, korygowanie stylu jazdy kierowcy w czasie rzeczywistym i bezpieczne tankowanie.
Oszczędność czasu i wygoda
Bartłomiej Jórczak, dyrektor ds. rozwoju UTA Polska: Jako pierwsi umożliwiliśmy naszym klientom regulowanie opłat w kilku systemach autostradowych przy użyciu tylko jednego urządzenia – UTA MultiBox®. Za pomocą tylko jednego urządzenia można regulować myto w pięciu systemach w czterech krajach. To nie tylko wygoda i oszczędność czasu, ale też atrakcyjne rabaty. Użytkownicy mają też już możliwość zdalnej zmiany danych pojazdu, w tym numeru rejestracyjnego, bez konieczności fizycznej wymiany urządzenia. Natomiast pojazdy do 3,5 t mogą korzystać z urządzenia Liber-t, które pozwala na automatyczny pobór opłat bez potrzeby zatrzymywania pojazdu.
Fakturowanie netto bez ograniczeń
Mariusz Derdziak, ekspert DKV Euro Service Polska: DKV Euro Service, jako jedyny emitent kart paliwowych, oferuje dostęp do trybu fakturowania netto bez ograniczeń, dla wszystkich swoich klientów. Polega to na tym, że kierowca, który płaci na stacji przy pomocy karty DKV, obciążany jest jedynie kwotą netto. Podatek VAT odliczany jest automatycznie od sumy na fakturze. Co więcej, stawkę netto można płacić też za oleje, smary, akcesoria samochodowe, czy przejazdy autostradami, tunelami, mostami i przeprawy promowe.