Jednolite standardy komunikacji
Leder und Schuh, jedna z największych firm obuwniczych, stworzyła globalny łańcuch dostaw w oparciu o platformę logistyczną AX4. Dzięki temu rozwiązaniu wykorzystującemu architekturę chmury wszyscy partnerzy logistyczni zostali połączeni w jednym systemie, który umożliwia...
Leder und Schuh jest dynamicznie rozwijającą się firmą z ponad 100-letnią tradycją w produkcji obuwia. Prowadzi ona międzynarodową działalność obejmującą 11 krajów, w których sprzedawane są produkty firmy. Zarządza wieloma znanymi markami, takimi jak: Corti, Dominici, Humanic, Jello, Stiefelkönig czy Shoe 4 You. Głównym celem firmy jest inspirowanie klientów na pierwszym miejscu producent stawia zadowolenie klientów.
Wyzwanie
Leder und Schuh współpracuje z 500 dostawcami, 10 operatorami logistycznymi, 300 salonami i 8 europejskimi centrami dystrybucyjnymi. Integracja tych wszystkich podmiotów powinna być prosta i szybka do przeprowadzenia. Rozwiązanie powinno zakładać prostotę od strony informatycznej oraz obsługiwać różne wersje językowe. Ponieważ firma Leder und Schuh wykorzystuje system SAP do zarządzania procesami biznesowymi, konieczne było także połączenie tego systemu z platformą logistyczną AX4. Jednocześnie ważne było spełnienie specyficznych wymagań przemysłu odzieżowego, a także zgodność z regułami Incoterms oraz scenariuszami łańcucha dostaw.
Specyficzne wymagania przemysłu odzieżowego obejmowały odzwierciedlenie aktualnego położenia transportu z dokładnością do ilości rozmiarów poszczególnego asortymentu oraz serii produkcyjnej. Dodatkowo rozwiązanie wspiera proces kontroli jakości oraz przeprowadzania testów chemicznych (zgodność z normami UE) poprzez integrację w procesie laboratoriów, do których są wysyłane dokumenty oraz próbki towarów.
Reguły Incoterms są różne dla różnych dostawców i przewoźników, na ich podstawie dodatkowo obliczane są czasy dostaw i także monitorowany jest cały proces dostaw. Klient zdefiniował kilka scenariuszy związanych z wykorzystaniem portów przeładunkowych oraz magazynu dekonsolidacyjnego – wybór konkretnego scenariusze jest sugerowany przez platformę, jednak operator logistyczny może go zmienić.
Rozwiązanie
Najlepszym rozwiązaniem dla zróżnicowanych wymagań Leder und Schuh okazała się bazująca na architekturze chmury platforma logistyczna AX4, która pozwala na integrację wszystkich partnerów oraz na szybką dostępność informacji. Leder und Schuh przesyła dane zamówień z systemu SAP bezpośrednio do platformy AX4. Stąd zamówienia są przekazywane do dostawców, którzy na platformie potwierdzają ich przyjęcie do realizacji. Zarówno Leder und Schuh, jak i operator logistyczny, który przewiezie zamówione towary, otrzymują informację o potwierdzonym zamówieniu. W ten sposób operatorzy logistyczni otrzymują informacje o konieczności wykonania transportu bardzo wcześnie w całym procesie i mogą lepiej zaplanować odbiór towarów i wykorzystać efekt synergii podczas ładowania kontenerów (tzw. buyers consolidation). Przed wdrożeniem platformy niezbędny był transport drobnicowy (LCL), obecnie zastąpiony on został przez transport pełnokontenerowy (FCL). Ciągła aktualizacja danych na temat przewozów na podstawie faktycznej drogi, którą przesyłka wykonuje, zapewnia wysoką jakość informacji. W trakcie transportu zaangażowani operatorzy logistyczni przesyłają dane trackingowe do Leder und Schuh, dane te używane są na platformie AX4 do zautomatyzowanego monitorowania zdefiniowanej trasy.
Wdrożenie
Przed przystąpieniem do właściwej fazy wdrożenia przeprowadzono serię warsztatów, w wyniku których powstała koncepcja zawierająca zarówno wykorzystanie istniejących komponentów, jak i implementację nowych elementów. Właściwa faza wdrożenia trwała 12 miesięcy, natomiast już od drugiego kwartału możliwa była komunikacja zamówień między Leder und Schuh, a dostawcami. W kolejnych kwartałach konfigurowana i uruchamiana była pozostała część funkcjonalności, tj. procesy związane z dokumentami dostaw, zleceniami transportowymi, a także ich konsolidacją w manifesty. Ostatnim etapem było odzwierciedlenie na platformie przebiegu procesów transportowych oraz uruchomienie powiadomień związanych z występującymi w procesie zdarzeniami.
Przed wdrożeniem platformy niezbędny był transport drobnicowy (LCL), obecnie zastąpiony on został przez transport pełnokontenerowy (FCL)
Gdy już Leder und Schuh korzystał produkcyjnie z rozwiązania ,w ramach dalszej współpracy dodane zostały kolejne funkcjonalności związane z rozliczeniami (faktury transportowe), a także połączeniem z laboratoriami (testy chemiczne). Najistotniejsza rzecz dotyczyła zmiany modelu łańcucha dostaw, w którym pominięto centrum dekonsolidacyjne. W tym przypadku niezbędna okazała się właściwość platformy polegająca na elastycznym dostosowaniu się do zmieniających się procesów logistycznych.
O sukcesie tego typu projektów decyduje kilka czynników: elastyczność, prosta integracja oraz szybkość. – Naszym celem było pokazanie ogromnego potencjału rozwiązań logistycznych z wykorzystaniem chmury. Na przykładzie wdrożenia w Leder und Schuh można dostrzec znaczną poprawę komunikacji w całym łańcuchu dostaw – mówi Daniel Kucner, Head of International Business Development w AXIT.
Rezultaty
Dzięki platformie AX4 firma Leder und Schuh może szybciej realizować dostawy do sklepów, sprawniej przeprowadzać dostawy z Azji, wykonywać analizy kosztów aż do poziomu produktu. Każda z tych czynności obecnie wykonywana jest bardziej efektywnie, zwiększyła się również jakość dostaw oraz wydajność procesów logistycznych. Z platformą AX4 możliwe stało się śledzenie ruchu towarów w czasie rzeczywistym oraz pozyskano wiedzę, gdzie w danej chwili się znajdują. Zapełnienie kontenerów w transporcie zostało zwiększone o ponad 15%. Natomiast transport drobnicowy (LCL) został niemal zupełnie wyeliminowany, co pozwoliło firmie na zredukowanie zbędnych kosztów. – Internetowa platforma logistyczna była przełomem i pozwoliła wprowadzić w naszej sieci jednolite standardy komunikacji – podsumowuje krótko Maximilian Kummerer, dyrektor kierowania łańcuchem dostaw w Leder und Schuh. W konsekwencji nowe rozwiązanie zostało szybko przyjęte przez wszystkich zaangażowanych w projekt: dostawców, operatorów logistycznych oraz departamenty samego Leder und Schuh.