Kierunki (do) rozwoju
Wzrost gospodarczy w wielu miejscach na świecie ulega obecnie stagnacji lub nawet spadkowi, ale w regionie Azji i Pacyfiku jest zaskakująco silny. Firma DACHSER znacznie rozwija tam swoją sieć, by zapewnić klientom z całego świata szerokie możliwości działania.Niezależnie od punktu widzenia, w sferze gospodarki wciąż pojawiają się dobre wieści. Wiosną tego roku nadeszły one z Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) i Azjatyckiego Banku Rozwoju (ADB). Ekonomiści z tych organizacji przewidują solidny wzrost na poziomie 4,6 do 4,8 procent dla regionu Azji i Pacyfiku w 2023 roku – co oznacza, że będzie on odpowiadał za około 70% globalnego wzrostu gospodarczego. Wynika to głównie z dynamicznego rozwoju Indii oraz zakończenia przez Chiny polityki „zero COVID”, która ożywiła gospodarkę tego kraju. Według Asian Development Outlook „wzrost w Chińskiej Republice Ludowej osiągnie 5% w 2023 roku, w porównaniu z 3% w 2022 roku”. Sytuacja wygląda jeszcze lepiej dla wschodzących Indii, gdzie ADB prognozuje 6,3% wzrostu w 2023 roku. Międzynarodowy Fundusz Walutowy uważa Azję i Pacyfik za „wciąż najbardziej dynamiczny region świata” przewidując, że w 2050 roku będzie on odpowiadał za około połowę światowego PKB. MFW twierdzi, że jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest Regionalne Kompleksowe Partnerstwo Gospodarcze (RCEP). To najszersza na świecie umowa o wolnym handlu, która została podpisana 15 listopada 2020 roku podczas 37. szczytu ASEAN przez 10 krajów członkowskich: Brunei Darussalam, Kambodżę, Indonezję, Laos, Malezję, Myanmar, Filipiny, Singapur, Tajlandię i Wietnam. Partnerami ASEAN są również Chiny, Japonia, Korea Południowa, Australia i Nowa Zelandia. Indie, zaangażowane w początkowe negocjacje, również uczestniczyły w tym dialogu, ale wycofały się z niego pod koniec 2019 roku. Głównym powodem były obawy, że zniesienie ceł określonych w RCEP spowoduje zalanie rynku chińskimi towarami.Dynamika tego złożonego, ale atrakcyjnego otoczenia rynkowego, od dawna znajduje odzwierciedlenie w logistyce. Jednostka biznesowa DACHSER Air & Sea Logistics Asia Pacific (APAC) jest aktywna w tym regionie od wielu lat. W 2022 roku zatrudniała ponad 1500 osób w 45 lokalizacjach w 9 krajach.
Blisko klientów i rynków
Bazą operacyjną dla wszystkich działań DACHSER APAC i ich integracji z globalną siecią DACHSER jest biuro zlokalizowane w Hongkongu. „Jesteśmy blisko klientów i rynków” – mówi Edoardo Podestà, COO Air & Sea Logistics i Managing Director Air & Sea Logistics APAC w DACHSER. Dodaje, że było to szczególnie ważne podczas pandemii, kiedy łańcuchy dostaw zostały poważnie zakłócone, zdolności transportowe były bardzo ograniczone, a porty, które są niezbędne dla globalnego handlu zostały czasowo zamknięte. W rezultacie stawki frachtowe poszybowały w górę jak jeszcze nigdy dotąd. Przesyłki morskie i lotnicze stały się jednocześnie rzadkie i drogie. Jednak na początku 2023 roku Chiny zakończyły swoją politykę „zero COVID” i tym samym wyznaczyły kierunek do odbudowy. „Po ponownym uruchomieniu globalnej gospodarki włożyliśmy wiele wysiłku w renegocjację umów z liniami żeglugowymi, lotniczymi i czarterowymi, a także w pełne przywrócenie działania łańcuchów dostaw” – mówi Edoardo Podestà.„Teraz możemy ponownie skupić się na rozwoju, koncentrując się na niezawodności naszych usług i zapewnieniu jak najwyższej jakości” – dodaje.U podstaw tych wysiłków leży systematyczna rozbudowa sieci logistycznej DACHSER Air & Sea Logistics w regionie Azji i Pacyfiku. Na przykład w marcu tego roku firma otworzyła biura sprzedaży w Chiang Mai w Tajlandii i Da Nang w Wietnamie, aby sprostać rosnącemu popytowi – szczególnie ze strony klientów z sektora elektronicznego, modowego i sportowego. W maju DACHSER uruchomił spółkę joint venture z japońskim dostawcą usług logistycznych Nishi-Nippon Railroad Co. Ltd. Pierwsze biuro „DACHSER Japan K.K.” zostanie otwarte w Tokio pod koniec 2023 roku. Japońska lokalizacja będzie oferować fracht lotniczy i morski z bliskimi połączeniami z europejską siecią transportu drogowego DACHSER. Oczekuje się, że przyniesie to korzyści klientom z branży motoryzacyjnej i elektronicznej. Firma widzi również duży potencjał dla produktów farmaceutycznych i medycznych.
Spoglądając w kierunku Australii i Nowej Zelandii
DACHSER osiągnął kolejny ważny kamień milowy w Australii. Dzięki niedawnemu przejęciu ACA International – spedytora lotniczego i morskiego z siedzibą w Melbourne – firma uzupełniła swoją własną sieć frachtu lotniczego i morskiego w tym regionie. Australia i Nowa Zelandia są atrakcyjnymi punktami na mapie logistycznej ze względu na ich silne gospodarki i bliskie powiązania z Azją, Europą i Ameryką Północną. Założona w 1982 roku firma ACA International uruchomiła proces integracji i na początku czerwca rozpoczęła działalność pod nazwami DACHSER Australia i DACHSER New Zealand. Firma zatrudnia 56 osób i w 2021 roku wygenerowała przychody w wysokości około 75 milionów euro.„Dzięki naszym przejęciom, nowym oddziałom i biurom w regionie Azji i Pacyfiku, przesuwamy DACHSER Air & Sea Logistics dalej na drodze wzrostu i systematycznie wypełniamy luki w globalnej sieci naszych własnych lokalizacji” – mówi Edoardo Podestà. „Oznacza to, że możemy zaoferować naszym klientom swobodny dostęp do dynamicznych rynków gospodarczych, które charakteryzują się atrakcyjnymi warunkami lokalnymi i znacznym poziomem inwestycji”.
Zmiana przywództwa
DACHSER już przygotował grunt pod zapewnienie długoterminowej rentowności operacji w regionie. Z dniem 1 stycznia 2024 roku Dr Tobias Burger zastąpi Edoardo Podestę na stanowisku COO Air & Sea Logistics oraz członka zarządu. Po 20 latach pracy w DACHSER, z których nieco ponad cztery spędził za sterami ASL, z końcem 2023 roku Edoardo Podestà przejdzie na emeryturę.Z kolei w przypadku stanowiska, które pełnił jako Managing Director Air & Sea Logistics APAC, z dniem 1 stycznia 2024 roku zastąpi go Roman Müller. Ten z pochodzenia Szwajcar, całe swoje życie zawodowe spędził w Azji. W ciągu ostatnich 15 lat zajmował stanowiska kierownicze w DACHSER, w tym szefa oddziału w Korei i sprzedaży w całym regionie APAC. Ostatnio pełnił funkcję zastępcy Edoardo Podesty w ASL APAC.„Roman Müller doskonale zna rynki azjatyckie i ich wymagania. Na wszystkich swoich poprzednich stanowiskach, zwłaszcza tych związanych ze sprzedażą, osiągnął wyjątkowy sukces i przyczynił się do rozwinięcia naszej obecności w Azji. Jest więc idealnie przygotowany nie tylko do kontynuowania znakomitego rozwoju jednostki biznesowej ASL APAC, ale także do przeniesienia jej na zupełnie nowy poziom, koncentrując się jeszcze bardziej na oferowaniu zintegrowanych usług” – mów Burkhard Eling, CEO DACHSER.
Pięć największych portów kontenerowych na świecie znajduje się w regionie Azji i Pacyfiku, z których większość jest w Chinach. Na pierwszym miejscu znajduje się Szanghaj, który w 2022 roku obsłużył około 47,28 mln TEU (jednostka równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp), a następnie Singapur (37,29 mln TEU), Ningbo-Zhoushan (33,36 mln TEU), Shenzhen (30,04 mln TEU) i Qingdao (25,66 mln TEU). Jedynym portem na półkuli zachodniej, który znalazł się w pierwszej dziesiątce światowych portów jest Los Angeles (19,04 mln TEU) na miejscu dziewiątym. (Źródło: serwis informacyjny Alphaliner).