Kolej umacnia się w Hamburgu
Po zeszłorocznym załamaniu spowodowanym pandemią Covid-19, przeładunki morskie w porcie w Hamburgu w 2021 roku rozwijały się lepiej niż oczekiwano. Z wynikiem 128,7 mln ton, a tym samym wzrostem o około 2 procent, łączne przeładunki morskie były wieksze niż w pierwszym roku pandemii. Przeładunki kontenerów wyniosły 8,7 mln TEU (20-stopowy kontener standardowy), co oznacza wzrost o 2,2 proc.
Przewozy towarów koleją zapewniły rekordowy wynik w 2021 roku. W ubiegłym roku hamburska kolej portowa przewiozła 48,5 miliona ton ładunków (+4,0 procent). W przypadku transportu kontenerowego osiągnięto ośmioprocentowy wzrost do poziomu 2,79 miliona TEU. – Hamburg w imponujący sposób umacnia swoją wiodącą pozycję jako największy port kolejowy na świecie. Pomimo ciągłych wyzwań spowodowanych przez pandemię i łańcuchy transportowe, które straciły rytm, osiągnięto nowy rekord w zakresie przyjaznego dla środowiska transportu towarów koleją – mówi Ingo Egloff, dyrektor generalny Port of Hamburg Marketing e.V. (HHM).
Dodatkowe połączenia pociągów kontenerowych
Dodatkowe połączenia pociągów kontenerowych i więcej przewozów średniodystansowych do 300 kilometrów sprzyjały rozwojowi kolei. Udział transportu kolejowego w podziale międzygałęziowym (modal split) w Hamburgu wynosi obecnie 51,5% w przypadku transportu kontenerowego. Sukces w przenoszeniu transportu towarowego na kolej odciąża drogi oraz chroni środowisko. Udział żeglugi śródlądowej w obsłudze transportu kontenerowego do i z hamburskiego portu sięga 2,4 procent.
Oprócz transportu morskiego coraz więcej kontenerów między Chinami a Hamburgiem przewozi się również koleją. Hamburg jest w Niemczech wiodącym punktem początkowym i końcowym transportu kontenerowego drogą morską oraz pociągów kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku. – Nawet jeśli pokonanie ponad 12 000 kilometrów między Chinami a Hamburgiem koleją zajmuje obecnie około 20 dni, przewozy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku są szybsze niż drogą morską. Kontenerowe połączenia kolejowe między Hamburgiem a Chinami oferują zatem atrakcyjną alternatywę transportową dla towarów, dla których ważny jest czas dostawy. Około 160 000 TEU zostało przetransportowanych koleją między Hamburgiem a ponad 25 miejscami docelowymi w Chinach w zeszłym roku. To silny wzrost o 51 proc. W sumie ponad 290 chińskich połączeń kolejowych do i z Hamburga jest sprzedawanych przez różnych dostawców – wyjaśnił Axel Mattern, dyrektor generalny HHM.
Przeładunki morskie w porcie Hamburg w 2021 r.
Skutki pandemii Covid-19, które można odczuć na całym świecie, wpłynęły również na rozwój przeładunków i ruchu w największym uniwersalnym porcie Niemiec. W całym 2021 r. na terminalach w porcie tym załadowano lub rozładowano 128,7 mln ton frachtu morskiego. To wzrost o 1,9 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Przyczyniły się do tego zarówno przeładunki drobnicowe, które wzrosły do 88,9 mln ton (+,1,3 proc.) jak i masowe, które przy 39,8 mln ton odnotowały wzrost o 3,3 proc. W segmencie przeładunków kontenerowych w 2021 r. w Hamburgu przeładowano łącznie 8,7 mln TEU. W porównaniu z poprzednim rokiem jest to wzrost o 2,2 proc.
W segmencie ładunków masowych towarów sypkich przeładowywanych chwytakiem rozwinął się dodatnio i wyniósł łącznie 21,6 mln ton, osiągając wzrost o 11,2 proc. Szczególny wpływ na ten wzrost miał import węgla na poziomie 5,5 mln ton (+15,9%) oraz rudy na poziomie 10,5 mln ton (+10,6%).W 2021 r. w segmencie towarów sypkich przeładowywanych ssakiem przeładowano łącznie 6,4 mln ton, co oznacza spadek o 14,7 proc. spowodowany mniejszą ilością przeładunków zboża. W segmencie ładunków płynnych przeładunki w 2021 r. wyniosły 11,8 mln ton (+1,7 proc.). Większy eksport produktów na bazie olejów mineralnych odpowiada przede wszystkim za niewielki wzrost tego segmentu, który ogólnie rozwija się bardzo stabilnie. „Oprócz rozpatrywania wolumenu towarów przeładowywanych w porcie, należy również wziąć pod uwagę, że towary wyprodukowane w samych Niemczech o wartości około 116 miliardów euro są eksportowane na cały świat przez port w Hamburgu. Port w Hamburgu zapewnia około 607 000 miejsc pracy w Niemczech – mówi Egloff.
Perspektywy na rok 2022
Wojna na Ukrainie będzie miała również wpływ na rozwój przeładunku portu w Hamburgu. Obecnie jednak nie wiadomo jeszcze, w jakim stopniu sankcje wobec Rosji wpłyną na rozwój obrotów portowych. W tej chwili nie można podać realistycznej prognozy na bieżący rok, ponieważ pandemia koronawirusa może również nadal mieć wpływ na morski handel zagraniczny – powiedział Mattern. W roku 2022 organizacja marketingowa portu w Hamburgu ma nadzieję na ogólnie stabilny kurs w obsłudze ładunków morskich.