Kolejny rekordowy rok dla Portu w Gdyni
2014 to kolejny rekordowy rok dla gdyńskiego portu. Osiągnięto najwyższą w 92-letniej historii portu wielkość przeładunków ( 19,41 mln ton).
Rok 2014 okazał się kolejnym udanym okresem w działalności Portu Gdynia. Przeładunki towarów osiągnęły rekordowy poziom 19 408,3 tys. ton, co w porównaniu do 2013 roku oznacza wzrost o 9,9 %, a w liczbach rzeczywistych o 1 749,7 tys. ton.
Podobnie jak w roku 2013, w roku ubiegłym największe wzrosty zanotowano w grupie drobnicy osiągając przyrost na poziomie + 1 639,9 tys. ton (+ 14,8%). Istotny wzrost nastąpił również w grupie zbóż, przyrost + 724,0 tys. ton (+ 33,2%). Największy procentowy wzrost przeładunków, na poziomie + 271,4%, odnotowano w grupie ropa i przetwory naftowe, co przełożyło się na dodatkowe 167,7 tys. ton ładunku. W skali całego Portu Gdynia grupa ta ma jednakże marginalne znaczenie. Spadki odnotowano w trzech grupach ładunkowych, tj. węgiel i koks, inne masowe oraz drewno, a wyniosły one odpowiednio – 21,9% (- 579,2 tys. ton), – 9,4% (- 154,0 tys. ton) oraz – 51,3%(- 48,7 tys. ton). Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, iż wszystkie gdyńskie terminale kontenerowe zanotowały istotne zwiększenie wolumenu przeładowanych kontenerów. W skali całego portu nastąpił wzrost tych przeładunków o + 16,4% (+ 119 516 TEU).
Ubiegły rok ZMPG-a S.A. zakończył zyskiem netto w wysokości 110,1 mln zł. Wzrost wyniku finansowego, w stosunku do roku 2013, o 63 mln zł (+134%) wiąże się głównie z prywatyzacją spółki BTDG – Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia na rzecz spółki OT Logistics S.A. Zysk z transakcji wyniósł 45,4 mln zł.
W latach 2003 – 2014 ZMPG-a S.A. zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 959 mln zł ( w tym ponad 70 % w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 212 mln zł pochodzi z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy ). Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych na lata 2015-2017 to kolejne 610,3 mln zł.