Kongres PSML 2010
Zarządzanie łańcuchem dostaw w turbulentnym otoczeniu XXI wieku, pod takim hasłem odbywał się w Warszawie od 21 do 22 października kongres menedżerów zarządzania łańcuchem dostaw, którego organizatorem było Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki.Kongres zgromadził ponad 300
Kongres zgromadził ponad 300 uczestników, którzy w ciągu dwóch dni obradowali – poza sesją plenarną – w dwóch blokach tematycznych poświęconych logistyce i zakupom. Obrady otworzył prezes stowarzyszenia PSML – prof. Krzysztof Rutkowski, kierownik Katedry Logistyki SGH, który w swoim wystąpieniu zastanawiał się nad sposobem zarządzania przedsiębiorstwem w czasach, gdy jedyną stałą rzeczą są nieustanne zmiany. – Menedżerowie XXI wieku, w tym także menedżerowie zakupów, logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, muszą polubić niestabilność i chaos, a także przygotować się na nieustającą walkę z czasem i szybkie zmiany – powiedział prof. Rutkowski – rutyna stała się już niemodna, a jutro stanie się zapewne śmiertelną chorobą.
Gościem specjalnym kongresu byli dwaj badacze: prof. Alan McKinnon z Logictics Research Centre, Uniwersytetu Heriot-Watt w Edynburgu (Wielka Brytania) i prof. Sicco Santema z Uniwersytetu Technicznego w Delft (Holandia). Zdanem tego ostatniego badacza, ponieważ zmiana jest jedynym stałym elementem przyszłości, fakt ten rzutować będzie na cele firmy i nepewność funkcjonowania biznesu. – Obecnie wszyscy chcą produkować szybciej, taniej i lepiej – mówił prof. Sicco Santema – ale przecież pracując wspólnie w łańcuchy dostaw wypracować można więcje wartości dla wszystkich uczestników łańcucha i jednocześnie obniżyć zużycie energii, redukując tym samym koszty – przkonywał.
Prof. Alan McKinnon zastanawiał się, w jaki sposób zmniejszyć emisję CO2 w gospodarce i łańcuchu dostaw. Prof. McKinnon twierdzi, że już niedługo 75 tysięcy różnych towarów sprzedawanych w sieci Tesco będzia miało etykiety węglowe, świadczące o tym, ile CO2 zużyto przy wyprodukowaniu i dostarczeniu do sklepu danego towaru. Z przeprowadzonych w Wieliej Brytanii badań wynika, że konsumenci skłonni są kierować się przy zakupach zawartością CO2 w produktach, ale tylko jedynie 15 proc. deklaruje chęć płacenia więcej za towary o mniejszej zawartości CO2.
Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw
W bloku poświęconym logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw zaprezentowano kilkanaście najlepszych praktyk z tej dziedziny, uczynili to sami menedżerowie, przedstawiciele firm – liderów branży. Innowacyjne podejście do identyfikacji kosztów zarządzania paletami w łańcuchu dostaw przedstawili Maciej Kubiak, prezes Chep Polska i Grzegorz Mućko z Nutricia Polska. O przeniesieniu filozofii just „in time do branży” FMCG mówili Roma Sitko i Dominik Bogusławski z Kraft Foods Polska. O tym, w jaki sposób budować partnerstwo producenta z dostawcami, na przykładzie doświadczeń Dell Polska, opowiadali Jarosław Adamus, Marcin Porada i Krzysztof Urbanek. O aktualnych trendach na rynku magazynowym informowała Robert Dobrzycki z Panattoni Europa, a Tomasz Dzideczek z Motorola Enterproise Mobility Solutions o rozwiązaniach mobilnych w zarządzaniu łancuchem dostaw.
Prof. Wojciech Paprocki z SGH zastanwiał się nad tym, czy skazani jesteśmy na chuligaństwo w łańcuchu dostaw. O procesie ciągłego doskonalenia w magazynie logistycznym na przykładzie DB Schenker mówił Dariusz Doroś, a Grzegorz Lichocik z Dachsera, na przykładzie swojej firmy, opisywał specyficzne rozwiązania dla klientów globalnych.
W bloku logistycznym nie zabrakło też tzw. tematów miękkich, takich jak: analiza rynku pracy w logistyce, czy w jaki sposób wyzwalać inicjatywę oddolną u pracowników. To ostatnie zagadnienie prezentowała Leszek Szelerski z Coty, który na konkretnych liczbach przedstawił o ile wzrosła wydajność w firmie, w sytuacji, gdy pracownicy byli w umiejętny sposób angażowani i motywowani. Niespodzianką dla uczestników kongresu był Jacek Santorski – psycholog społeczny, który uświadamiał menedżerom logistyki role, w które wchodzą nieustannie, zmieniając jedynie pozycje: ofiara-prześladowca–wybawca.
Zakupy
W bloku zakupowym wygłoszono rownież kilkanascie prezentacji. Na temat zarządzania zmianą w zakupach korporacyjnych mówił Paweł Sobczak z Market Planet. O outsourcingu, jako potencjalnym źródle optymalizacji kosztów w zakupach niestrategicznych opowiadał Remigiusz Gumowski ze Staci Polska. Marek Koczowski z PSML prezentowal wpływ globalnych trendów na decyzje zakupowe. Przemysław Kotwicki (Gaz System) i Michał Śmierciak(Ampliko Management) poruszali temat zakupów w przedsiębiorstwach publicznych. Z kolei najlepsze praktyki w sektorze prywatnym przentowała firma Kerkhoff Conlulting. W jaki sposób wybrać najlpeszego, optymalnego dostawcę, przekonywał Andrzej Zawistowski z PSML. Prezentacją zarządzania ryzykiem w zakupach zajęła się firma consultingowa Accenture. Barbara Ocicka z SGH mówiła, w jaki sposób unikać pułapki drogich rynków niskokosztowych. O zyskach i błędach outsourcingu przekonywano w prezentacji firmy SerCom Solutions. Małgorzata Koźminska z firmy Comarch SA opowiadała o zintegrowanej platformie do zarządzania dokumentami w procesie zakupowym. A o optymalizacji zakupów w branży medycznej mówiono w prezentacji firmy Araia Consulting.
Menedżer roku
Tradycyjnie już podczas kongresu menedżerów zarządzania łańcuchem dostaw ogłoszono wyniki konkursów organizowanych przez PSML: „Menadżer Logistyki 2010” i „Menadżer Zakupów 2010”. Statuetki wręczono laureatom podczas uroczystej gali w klubie Mirage. „Menedżerem Logistyki 2010” zostal Leszek Szelerski z Coty, a „Menedżerem Zakupów 2010” Przemysław Kotwicki z OGP Gaz-System S.A.