Koniec sojuszu 2M na morzu
Dwa giganci rynku morskich przewozów kontenerowych, MSC Mediterranean Shipping Company i Maersk A/S ogłosili, że ich sojusz, znany pod nazwą 2M, nie zostanie przedłużony. Współpraca firm zakończy się w styczniu 2025 roku.
Sojusz został zawarty w 2015 roku na okres minimum 10 lat. W umowie założono możliwość przedłużenia sojuszu, zaznaczono jednak, że jeżeli do tego nie dojdzie, firmy mają przekazać tę informację z dwuletnim wyprzedzeniem.
– MSC i Maersk uznają, że wiele się zmieniło od czasu podpisania przez obie firmy 10-letniej umowy w 2015 roku. Zaprzestanie sojuszu 2M toruje drogę obu firmom do dalszego realizowania ich indywidualnych strategii. Bardzo docenialiśmy nasze partnerstwo i liczymy na równie owocną współpracę przez pozostały okres umowy. Pozostajemy w pełni zaangażowani w realizację usług sojuszu 2M dla klientów MSC i Maersk – czytamy we wspólnym oświadczeniu CEO A. P. Moller – Maersk, Vincenta Clerca oraz CEO MSC, Sorena Tofta.
Maersk i MSC to dwaj najwięksi armatorzy na świecie, kontrolujący 1/3 rynku morskich przewozów kontenerowych. Sojusz 2M został zawarty w celu obniżenia kosztów operacyjnych dzięki dzieleniu miejsc na statkach, zaś inni przewoźnicy szybko zareagowali na sytuację, tworząc własne sojusze.
Analitycy nie są jednak mocno zaskoczeni informacją o zakończeniu sojuszu. Pandemia spowodowała gigantyczne zachwiania na rynku, a w ostatnim okresie stawki poszybowały w dół, co zakończyło złoty okres dla armatorów. W międzyczasie MSC stało się największym podmiotem na rynku, wyprzedzając Maersk m.in. dzięki bardzo agresywnej polityce zakupowej na rynku używanych kontenerowców. Giganci rozstaja się i niewykluczone, że w 2025 zawarte zostaną zupełnie nowe sojusze.