Kontenery ruszyły na Atlantyk

Kontenery ruszyły na Atlantyk

Po trwających od kwietnia spadkach, handel kontenerami między Europą a Ameryką Północną odnotował w sierpniu skokowy wzrost wolumenu.  Jak donosi JOC.com, import towarów masowych do Stanów Zjednoczonych gwałtownie wzrósł, pomimo recesji gospodarczej po obu stronach Atlantyku.

Import z Europy w kontenerach wzrósł w sierpniu o prawie 11 procent w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, co oznacza gwałtowny zwrot w porównaniu ze spadkami rok do roku o 6,8 procent w lipcu i 25 procent w czerwcu, według danych PIERS, siostrzanej firmy. witryny JOC.com w ramach IHS Markit. import siedmiu najważniejszych towarów z Europy wzrósł rok do roku o prawie 4 procent, przy czym w niektórych sektorach produktowych nastąpił gwałtowny zwrot popytu.

Największy wzrost odnotowano w sektorze wina i napojów spirytusowych, który w sierpniu odnotował 27-procentowy wzrost wolumenu rok do roku. Była to radykalna poprawa w porównaniu z 9-procentowym spadkiem wolumenu odnotowanym w lipcu w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku.

Według Sea-Intelligence Maritime Analysis, ostatni pusty rejs ogłoszony przez przewoźników odbył się na początku sierpnia (tydzień 31), chociaż 2M Alliance (Maersk Line i Mediterranean Shipping Co.) przedłużyło zawieszenie transatlantyckiej pętli TA4 / NEUATL4. do września. Usługa, która wykorzystuje pięć statków o pojemności 5300 TEU, została pierwotnie zawieszona do połowy lipca.

Zapaść na rynku motoryzacyjnym nadal odbija się na wartości po pandemii COVID-19. Dane PIERS pokazują, że TEU pojazdów i części wysłanych z Europy do Ameryki Północnej w sierpniu spadło o 25 procent w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, ale była to znaczna poprawa w porównaniu z 49-procentowym spadkiem odnotowanym w lipcu i 66-procentowym spadkiem w czerwcu. Kolejne branże, których import do Stanów Zjednoczonych z Europy odbił się w sierpniu, to tworzywa sztuczne, które wzrosły o 14 procent rok do roku po 18-procentowym spadku w lipcu oraz meble, które wzrosły o 19 procent po 26-procentowym spadku w lipcu w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku.

Poprawie popytu nie towarzyszyły jednak jeszcze odp podwyżki stawek frachtów transatlantyckich, jak to miało miejsce w przypadku tras na Pacyfiku. Według danych z internetowej giełdy Xeneta, średnie poziomy krótko- i długoterminowych stawek Europa–USA w sierpniu i wrześniu były niższe niż w tych samych miesiącach ubiegłego roku. Migawka rynku spot na platformie Xeneta z 24 września pokazuje kursy na poziomie 2,018 USD za FEU, co oznacza spadek o 9,5% rok do roku, a długoterminowe stopy na poziomie 1855 USD na FEU, co oznacza spadek o 6,5% w porównaniu z tym samym tygodniem ubiegłego roku .

Drewry World Container Index (WCI) oszacował średnie kursy spot z Rotterdamu do Nowego Jorku na 2437 USD za FEU 17 września, co oznacza wzrost o 4% rok do roku. Od 1 października niektórzy przewoźnicy transatlantyccy ogłosili znaczące podwyżki stawek frachtu wszystkich rodzajów (FAK). Stawki FAK są jednak aspiracyjne i dopiero okaże się, czy spedytorzy faktycznie zapłacą znacznie wyższe ceny.

Poleć ten artykuł:

Polecamy