Korzystanie z napędów alternatywnych
Alternatywne napędy mogą przyczynić się do ochrony klimatu, ale najpierw muszą zostać sprawdzone w praktyce. Obecnie w Geis testujemy kilka wariantów napędu, które mogą zmniejszyć emisję CO2.
W pełni elektryczny, cichy i lokalnie bez emisyjny samochód ciężarowy eTruck jest obecnie eksploatowany w zakładzie w Gochsheim. MAN eTGM 26.360 przewozi towary między naszym centrum logistycznym, a fabryką Fresenius w Schweinfurcie. – Jest jednak za wcześnie, aby komentować zasięg i zachowanie akumulatorów podczas ładowania – mówi Christian Hackl, który kieruje centralnym zarządzaniem flotą.
Swoją przydatność do codziennego użytku już udowodnił w pełni elektryczny transporter z nadwoziem wymiennym firmy Terberg, który w kwietniu został przetestowany przez fabrykę Naila.
– Nie było żadnych różnic w działaniu w porównaniu z modelem z silnikiem Diesla, mówi Christian Hackl. – Ale e-wariant jest znacznie cichszy i, co najważniejsze, może zaoszczędzić około 450 ton ekwiwalentu CO2 rocznie. Kontrastuje to z dodatkowymi kosztami, które są dwa i pół razy wyższe, łącznie ze stacją ładującą.
Od grudnia pięć niskoemisyjnych ciągników na skroplony biometan (bio-LNG) będzie pracowało na stałe dla naszego działu motoryzacyjnego. Obiecują około 80% oszczędności w emisji CO2. W połączeniu z długimi naczepami, które oferują o 10% więcej ładunku, przy prawie takim samym zużyciu paliwa, redukcja będzie jeszcze większa.
Według Christiana Hackla ogniwa paliwowe to technologia przyszłości dla międzyregionalnego transportu towarowego. – Niestety, ich seryjnej produkcji trudno się spodziewać przed 2030 r.” – mówi. „Niedługo jednak ruszą projekty pilotażowe, w których weźmiemy udział.