Kradzież towaru na parkingu – sprawdź czy otrzymasz odszkodowanie
Liczba szkód kradzieżowych, które wpływają do naszej kancelarii spowodowała, że postanowiłem powrócić do tematu kradzieży towarów w transporcie. Nie będę pisał o samym ryzyku kradzieży, gdyż o tym już pisałem w swoich publikacjach. Opiszę problem od strony oceny ryzyka...
Jak to wygląda w warunkach ubezpieczycieli zobrazuję na przykładzie standardowych ogólnych warunków ubezpieczenia OCP w ruchu międzynarodowym (dalej: owu) kilku najpopularniejszych polskich zakładów ubezpieczeń (analiza dokonana 23.01.2011 r., kolejność alfabetyczna – według nazwy własnej):
AXA TUiR SA
AXA nie dysponuje opracowanymi warunkami ogólnymi. Warunki są każdorazowo ustalane dla potrzeb danego ubezpieczenia. W niektórych ofertach zamieszczane są następujące zapisy dotyczące parkowania:
Obowiązki Ubezpieczającego i Ubezpieczonego
1. Ubezpieczony zobowiązany jest do zachowania ochrony przewożonego ładunku oraz zabezpieczenia ładunku w czasie przewozu i postoju.
2. Postój pojazdu wraz z ładunkiem dopuszczalny jest wyłącznie na parkingu strzeżonym.
3. Poza parkingiem strzeżonym dopuszcza się wyłącznie postój konieczny wynikający z:
a) przepisów prawa (czas pracy kierowcy, zakaz poruszania się pojazdów ciężarowych w określonym czasie, oczekiwanie na odprawę celną/ graniczną),
b) awarii pojazdu, uniemożliwiającej dalszą podróż,
c) wypadku drogowego, jakiemu uległ pojazd,
d) niezbędnego tankowania paliwa na stacji benzynowej, trwającego nie dłużej niż 45 minut
4. W przypadku postoju wynikającego z przepisów prawa, musi mieć on miejsce:
a) na parkingu dla samochodów ciężarowych, położonym przy stacji paliw, hotelu lub motelu, zlokalizowanych przy drogach głównych (za które uznaje się autostrady, drogi ekspresowe i drogi krajowe), parkingu dla samochodów ciężarowych położonym bezpośrednio przy autostradzie, lub miejscach postojowych stanowiących część infrastruktury autostrady,
b) na parkingu przy terminalu celnym / granicznym,
c) na parkingu wskazanym poprzez policję lub inne upoważnione służby publiczne,
d) w miejscu załadunku lub dostawy
e) na terenie bazy transportowej albo innego miejsca prowadzenia działalności Ubezpieczającego, pod warunkiem, że miejsce to jest ogrodzone, oświetlone w godzinach nocnych, posiada kontrolę dostępu i pozostaje pod całodobowym dozorem;
5. Podczas każdego postoju w w/w okolicznościach kierowca zobowiązany jest – w przypadku opuszczania pojazdu – dokładnie go zamknąć oraz uruchomić wszystkie zainstalowane zabezpieczenia mechaniczne, alarm, immobiliser itp. oraz – za wyjątkiem postojów na parkingach strzeżonych – co najmniej co godzinę dokonać dokładnej kontroli stanu pozostawionego pojazdu.
Komentarz
Ubezpieczyciel daje przewoźnikowi dość sporo możliwości postoju w czasie transportu. Niewątpliwym plusem i tym, co wyróżnia warunki tego ubezpieczyciela jest możliwość parkowania na „parkingu dla samochodów ciężarowych położonym bezpośrednio przy autostradzie, lub miejscach postojowych stanowiących część infrastruktury autostrady”. Zapis „w miejscu załadunku lub dostawy” pozornie wydaje się do zaakceptowania, ale wszystko zależy od tego, co kto rozumie pod tym pojęciem. Za takie miejsce można więc uznać pobliską okolicę, dzielnicę lub nawet całe miasto, ale czy tak samo oceni to ubezpieczyciel. Ubezpieczyciel akceptuje pozostawienie pojazdu bez opieki lub dozoru na 60 minut.
TUiR ALLIANZ POLSKA SA
§ 4.
Wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności
9) pozostawienia środka transportu bez nadzoru na czas dłuższy niż 30 minut;
§ 2.
Definicje
10) pozostawienie środka transportu bez nadzoru – fizyczne opuszczenie przez kierowcę kabiny środka transportu i pozostawienie pojazdu wraz z towarem bez opieki w miejscu niestrzeżonym, w taki sposób, że w przypadku zdarzenia szkodowego kierowca nie będzie mógł bezzwłocznie zareagować w celu niedopuszczenia do powstania szkody lub zmniejszenia jej rozmiarów;
§ 9.
Obowiązki Ubezpieczającego
4. Ubezpieczający zobowiązany jest do zachowania należytej staranności w ochronie przewożonego ładunku oraz prawidłowego jego zabezpieczenia w czasie transportu i postoju. Ubezpieczający (kierowca) jest zobowiązany ze szczególną starannością zabezpieczyć pojazd na czas postoju oraz parkować środek transportu na parkingach
strzeżonych. Dopuszcza się postój pojazdu wraz z ładunkiem, mający miejsce na parkingu przy stacji benzynowej, która położona jest przy drodze głównej (drodze krajowej, ekspresowej lub autostradzie), posiada parking przystosowany do postoju samochodów ciężarowych, oświetlony po zmierzchu, posiada dozór ochrony lub monitoring kamer, pod warunkiem że Ubezpieczający (kierowca) nie pozostawia
środka transportu bez nadzoru na czas dłuższy niż 30 minut.
Poza wyżej wymienionymi miejscami dopuszcza się wyłącznie postój konieczny spowodowany awarią eksploatacyjną pojazdu uniemożliwiającą dalszy przewóz, wypadkiem drogowym, jakiemu uległ środek transportu lub załatwianiem formalności urzędowych związanych z przekroczeniem granicy państwowej (odprawa graniczna i celna), przy czym ciężar dowodu wymienionych okoliczności postoju koniecznego spoczywa na Ubezpieczającym.
Podczas każdego postoju, na czas pozostawienia środka transportu bez nadzoru, przewożony towar musi być tak w nim umieszczony, żeby nie był widoczny z zewnątrz, a Ubezpieczający (kierowca) ma obowiązek dokładnego zamknięcia pojazdu, zabrania dokumentów z pojazdu i włączenia co najmniej jednego z zabezpieczeń takich jak
immobiliser, system alarmowy lub blokada skrzyni biegów.
Źródło: http://www.allianz.pl/ogolne_warunki_ubezpieczenie_oc_przewoznika_drogowego.pdf
Komentarz
Ubezpieczyciel nie narzuca na przewoźnika obowiązku parkowania pojazdu wyłącznie na parkingach strzeżonych. Niemniej jednak należy zwrócić szczególną uwagę na to, że czas pozostawienia pojazdu bez nadzoru nie może być dłuższy niż 30 minut. Wystarczy więc pójść do toalety na 35 minut i jeśli w tym czasie pojazd zostanie skradziony lub okradziony, ubezpieczyciel może nie wypłacić odszkodowania za szkodę. Ubezpieczyciel nie uwzględnił jednak tego, że 30 minut może nie wystarczyć na pełną toaletę lub normalne zjedzenie posiłku. Warunki narzucają na kierowców obowiązek zabierania dokumentów z pojazdu i włączenia co najmniej jednego z zabezpieczeń takich jak immobiliser, system alarmowy lub blokada skrzyni biegów. O ile zabieranie dokumentów jest jak najbardziej wykonalne, włączenie co najmniej jednego w wyszczególnionych zabezpieczeń jest trudne do zrealizowania, gdy pojazd nie posiada żadnych zabezpieczeń.
COMPENSA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Vienna Insurance Group
§ 2. Definicje
1. W rozumieniu niniejszych OWU uważa się za:
8) Pozostawienie pojazdu bez nadzoru – rozumie się fizyczne opuszczenie przez kierowcę kabiny pojazdu i pozostawienie pojazdu wraz z przesyłka towarową na poboczu drogi, na parkingach leśnych, przydrożnych, osiedlowych, ulicach miast, na terenie prywatnej posesji, przy stacjach paliw;
§ 5. Wyłączenie odpowiedzialności
3. Ubezpieczenie nie obejmuje odpowiedzialności cywilnej Ubezpieczającego
z tytułu szkód:
7) powstałych wskutek pozostawienia pojazdu bez nadzoru, przedmiotowe wyłączenie nie dotyczy następujących sytuacji: koniecznego postoju z ładunkiem wynikającego z obowiązku przyjęcia albo wydania przesyłki, przestrzegania czasu pracy kierowcy, konieczności tankowania lub skorzystania z toalety na stacji paliw, załatwienia formalności finansowych i celnych, konieczności wezwania pomocy po awarii pojazdu lub wypadku drogowym – jednakże pod bezwzględnym warunkiem uprzedniego zabezpieczenia pojazdu przez wyjęcie kluczyka ze stacyjki, zamknięcie zamków, jak również uruchomienie atestowanego systemu alarmowego i użycie innych elektronicznych i mechanicznych systemów zabezpieczeń, jeżeli pojazd i/lub naczepa są w takie urządzenia wyposażone (immobiliser, blokada skrzyni biegów, kierownicy, pedałów);
§ 11. Obowiązki ubezpieczającego
ust. 5, pkt. 2) zachowania należytej staranności w ochronie przesyłki przyjętej do przewozu oraz prawidłowego zabezpieczenia jej w czasie wykonywania wszelkich czynności;
Źródło: http://www.compensa.pl/LinkClick.aspx?fileticket=Im7YUznYReM%3d&tabid=75
Komentarz
Ubezpieczyciel również nie narzuca na przewoźnika obowiązku parkowania pojazdu wyłącznie na parkingach strzeżonych ani też nie określa czasu, na jaki pojazd może zostać pozostawiony bez dozoru. Ubezpieczyciel daje przewoźnikowi możliwość postoju „na poboczu drogi, na parkingach leśnych, przydrożnych, osiedlowych, ulicach miast, na terenie prywatnej posesji, przy stacjach paliw”, ale w określonych sytuacjach – warto jest zwracać na to uwagę. Warunki nie narzucają na kierowców obowiązku zabierania dokumentów z pojazdu, ale narzucają obowiązek zabezpieczenia pojazdu, w tym „uruchomienie atestowanego systemu alarmowego i użycie innych elektronicznych i mechanicznych systemów zabezpieczeń, jeżeli pojazd i/lub naczepa są w takie urządzenia wyposażone”. Plusem tych owu jest dość liberalne podejście do problemu parkowania w czasie transportu. Warunki nie przewidują jednak możliwości spożycia posiłku w restauracji lub barze – pozostawienie pojazdu bez dozoru z takiego powodu może spowodować wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela za ewentualną kradzież pojazdu. Minusem tych warunków jest obowiązek „zachowania należytej staranności w ochronie przesyłki”. Jest to pojęcie dość szerokie i praktycznie w każdym przypadku ubezpieczyciel może postawić nam zarzut nie zachowania ostrożności przy parkowaniu, a to zaś może skutkować odmową odszkodowania.
STU Ergo Hestia SA
Definicje
§ 3
10) pozostawienie pojazdu bez opieki – uważa się fizyczne opuszczenie przez kierowcę kabiny pojazdu i pozostawienie pojazdu wraz z przesyłką towarową na poboczu drogi, na parkingach leśnych, przydrożnych, osiedlowych, ulicach miast, na terenie
prywatnej posesji, przy stacjach paliw itp. Nie dotyczy to sytuacji związanej z koniecznością tankowania, skorzystania z toalety na stacji paliw oraz wezwania pomocy w przypadku awarii lub wypadku drogowego, jednakże pod bezwzględnym warunkiem uprzedniego maksymalnego zabezpieczenia pojazdu przez wyjęcie kluczyka ze stacyjki, zamknięcie zamków i innych otworów mogących umożliwić dostęp do towarów lub pojazdu, uruchomienie systemów alarmowych lub innych zabezpieczeń będących na wyposażeniu pojazdu i naczepy,
§ 5
2. (…) ochroną ubezpieczeniową nie jest objęta odpowiedzialność cywilna za szkody powstałe wskutek:
3) pozostawienia pojazdu bez opieki,
Źródło: ogólne warunki ogólne warunki ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego w ruchu międzynarodowym, TM/OW026/1011
Komentarz
Ubezpieczyciel również nie narzuca na przewoźnika obowiązku parkowania pojazdu wyłącznie na parkingach strzeżonych. Jednak sama definicja „pozostawienia pojazdu bez opieki” daje ubezpieczycielowi dość duże możliwości do odmawiania odszkodowań. A to za sprawą zaledwie kilku przypadków, kiedy kierowca może opuścić pojazd, np. w związku z „koniecznością tankowania, skorzystania z toalety na stacji paliw oraz wezwania pomocy w przypadku awarii lub wypadku drogowego,”. Minusem tych warunków jest to, że nie dają kierowcy możliwości zjedzenia posiłku w restauracji lub barze na stacji paliw oraz zrobienia zakupów – artykuły spożywcze należy więc wozić ze sobą a posiłki spożywać w lub przy aucie. Warunki nie określają wprawdzie czasu, na jaki pojazd może zostać pozostawiony bez opieki, ale praktycznie w każdym przypadku możemy liczyć się z odmową odszkodowania, gdy pozostawimy pojazd na parkingu a ten zostanie skradziony.
GENERALI TU S.A.
IV. Wyłączenie i ograniczenia odpowiedzialności
§ 3.
1. Generali nie odpowiada za szkody:
5) powstałe wskutek pozostawienia pojazdu bez nadzoru,
§11. Obowiązki Ubezpieczającego
3. W czasie trwania umowy ubezpieczenia Ubezpieczający obowiązany jest:
1) (…) do wykonywania czynności przewozowych z należytą starannością w sposób zgodny z normą i ustaloną praktyką.
2) Ubezpieczający obowiązany jest przestrzegać obowiązujących przepisów mających na celu zapobieganie powstaniu szkody oraz stosować wszelkie dostępne środki służące zabezpieczeniu przewożonych rzeczy przed szkodą;
Źródło:
http://www.generali.pl/binsource?docId=3835&language=PL¶mName=BINARYOBJ_FILE
Komentarz
Ubezpieczyciel „…nie odpowiada za szkody powstałe wskutek pozostawienia pojazdu bez nadzoru”, czyli każde pozostawienie pojazdu bez nadzoru może zostać ocenione, jako nie wykonanie „… czynności przewozowych z należytą starannością” i może spowodować odmowę odszkodowania. Warunki w zakresie postojów zbyt słabo sformalizowane i pozornie liberalne, ale przy istniejących zapisach ubezpieczyciel ma dość dużą przewagę i w każdym przypadku może ocenić szkodę niekorzystnie dla przewoźnika.
HDI Asekuracja TU S.A.
Definicje
§ 2
9) Parking strzeżony – teren wydzielony, posiadający ogrodzenie trwale połączone z ziemią o wysokości, co najmniej 1,5 m, całodobowo dozorowany, oświetlony
w porze nocnej, wyposażony w zapory blokujące wjazd i wyjazd, które uniemożliwiają
wjazd i wyjazd pojazdu bez zezwolenia osoby dozorującej parking.
Wyłączenia odpowiedzialności
§ 5
1. HDI nie odpowiada za szkody:
9) powstałe w następstwie pozostawienia przewożonej przesyłki bez dozoru lub bez zapewnienia dostatecznego zabezpieczenia podczas postoju środka transportu,
Prawa i obowiązki ubezpieczającego
§ 16
6) ubezpieczający obowiązany jest ze szczególną starannością zabezpieczyć pojazd wraz z przesyłką przed kradzieżą z włamaniem. W czasie postoju pozostawiać pojazd wraz
z przesyłką na parkingach strzeżonych, a w przypadku ich braku – na placach dostawców /odbiorców, pod warunkiem, iż place te są oświetlone, ogrodzone, zamknięte i całodobowo dozorowane,
7) opuszczając pojazd ubezpieczający obowiązany jest zabrać dokumenty dotyczące pojazdu i przewożonej przesyłki oraz zamknąć pojazd i uruchomić zamontowane
w nim urządzenia przeciwkradzieżowe.
Źródło: http://www.hdi-asekuracja.pl/_items/BUMiO/owu_ocp_a5_10_2007_druk.pdf
Komentarz
Warunki bardzo rygorystyczne i praktycznie nie dające możliwości parkowania poza parkingami strzeżonymi lub placami dostawców/odbiorców. Ubezpieczyciel nie przewidział, że w czasie przewozu kierowca jest zmuszony do dokonywania przerw w pracy, spożywania posiłku, czy też konieczności załatwiania czynności fizjologicznych. Zawarcie ubezpieczenia na takich warunkach do ryzyko odmowy pokrycia szkody kradzieżowej, do której dojdzie poza miejscami wyznaczonymi przez ubezpieczyciela.
INTERRISK TU S.A. Vienna Insuarnce Group
Definicje
§ 2
2. Dozór – pozostawienie pojazdu podczas postoju pod ochroną, w miejscu strzeżonym; ponadto pojazd na czas postoju musi być odpowiednio zabezpieczony przed dostępem osób trzecich, a przesyłka towarowa (towar) znajduje się w zabezpieczonym kontenerze znajdującym się na pojeździe; przesyłka towarowa (towar) może być także umieszczona w pojeździe zamkniętym lub krytym.
Ograniczenia i wyłączenia odpowiedzialności
§ 4
2. Ubezpieczyciel nie ponosi również odpowiedzialności za szkody:
7) powstałe wskutek pozostawienia pojazdu zawierającego przesyłkę towarową (towar) bez dozoru,
§ 11
5. Ubezpieczający / Ubezpieczony zobowiązany jest:
3) podjąć stosowne działania zapobiegawcze oraz uzasadnione środki ostrożności w celu zapobieżenia powstaniu szkody,
4) przestrzegać przepisy prawa odnoszące się odpowiednio do przedmiotu zawartej umowy przewozu, środka transportu i rodzaju przesyłki towarowej (towaru), w tym mających na celu zapobieżenie powstaniu szkody,
Źródło: http://www.interrisk.pl/dla_firm/majatek_i_oc/transportowe/oc_przewoznika_miedzynarodowego/
Komentarz
Warunki również bardzo rygorystyczne i praktycznie nie dające możliwości parkowania poza parkingami strzeżonymi. Ubezpieczyciel nie przewidział, że w czasie przewozu kierowca jest zmuszony do dokonywania przerw w pracy, spożywania posiłku, czy też koniczności załatwiania czynności fizjologicznych. Zawarcie ubezpieczenia na takich warunkach do ryzyko odmowy pokrycia szkody kradzieżowej, do której dojdzie poza miejscami wyznaczonymi przez ubezpieczyciela.
PZU SA
Definicje
§ 4.
6) parking strzeżony – teren ogrodzony, całodobowo dozorowany, oświetlony w porze nocnej, wyposażony w urządzenia blokujące wjazd i wyjazd pojazdu bez zezwolenia osoby dozorującej parking;
Wyłączenia odpowiedzialności
§ 6.3.
PZU SA nie odpowiada za:
7) szkody powstałe podczas postoju środka transportu poza parkingami strzeżonymi, z wyjątkiem sytuacji gdy postój środka transportu wynika z:
a) wypadku lub awarii środka transportu uniemożliwiających bezpieczne i zgodne z przepisami kontynuowanie jazdy
b) konieczności udzielenia pomocy ofiarom wypadków drogowych,
c) dokonywania formalności celnych lub związanych z przejazdem drogą płatną,
d) nagłego zachorowania kierowcy w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuowania jazdy,
e) kontroli drogowej przez uprawnione władze,
f) nakazu postoju przez uprawnione władze,
Obowiązki ubezpieczającego lub ubezpieczonego
§ 19.1. Na czas postoju środka transportu ubezpieczony zobowiązany jest ze szczególną starannością zabezpieczyć środek transportu wraz z towarem oraz pozostawić środek transportu na parkingu strzeżonym. z zastrzeżeniem § 6 ust. 3, oraz ze szczególną starannością zabezpieczyć środek transportu wraz z towarem.
Źródło:
Komentarz
Ubezpieczyciel wprawdzie narzuca na przewoźnika obowiązek parkowania pojazdu na parkingach strzeżonych, ale w określonych okolicznościach daje możliwość parkowania poza tymi parkingami. Niejasny jest jednak punkt „f) nakazu postoju przez uprawnione władze,”, albowiem można ten zapis skojarzyć z okazjonalnym zakazem prowadzenia pojazdu a nie z koniecznością postoju w związku z przestrzeganiem przepisów o czasie pracy lub jazdy. Niewątpliwym plusem tych warunków jest to, że ubezpieczyciel nie określa, jakie to są miejsca. Należy więc przyjąć, że będzie to każde miejsce przeznaczone do parkowania pojazdów. Minusem jest to, że nie dość precyzyjnie określone zostały sytuacje, w których kierowca może parkować poza parkingami strzeżonymi. Ubezpieczyciel założył, że kierowca w czasie przewozu nie może zatankować pojazdu, zjeść, ani też skorzystać z toalety, co jest kolejnym minusem tych warunków.
UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.
Definicje
§2
6) parking strzeżony – miejsce przeznaczone do parkowania pojazdów mechanicznych, które posiada zabezpieczenia w postaci ogrodzenia trwale połączonego z ziemią, całodobowy dozór, oświetlenie w porze nocnej, zapory blokujące wjazd i wyjazd z parkingu;
Wyłączenia odpowiedzialności
§4
1. UNIQA TU S.A. nie ponosi odpowiedzialności za szkody:
9) wyrządzone wskutek niewłaściwego zabezpieczenia towaru, w tym również przed warunkami atmosferycznymi;
2. (…) UNIQA TU S.A. nie odpowiada także za szkody:
1) powstałe podczas postoju poza parkingami strzeżonymi;
§22
1. Ubezpieczający/Ubezpieczony jest zobowiązany (…) do zabezpieczenia ze szczególną starannością pojazdu oraz przewożonego ładunku na czas postoju, w tym do zamknięcia pojazdu, w sposób uniemożliwiający dostęp do wnętrza osobom trzecim, do zabrania dokumentów przewozowych z pojazdu oraz do załączenia wszelkich zainstalowanych w pojeździe urządzeń zabezpieczających.
2. Podczas postojów pojazdu kierowca zobowiązany jest pozostawiać pojazd na parkingach strzeżonych, z zastrzeżeniem postanowień klauzuli nr 1 zawartej w Załączniku nr 1 do niniejszych OWU, gdy została ona włączona do umowy ubezpieczenia.
Klauzula nr 1
Odpowiedzialność cywilna za szkody powstałe podczas postoju poza parkingami strzeżonymi
1. Na podstawie niniejszej klauzuli UNIQA TU S.A. obejmuje ochroną ubezpieczeniową odpowiedzialność cywilną za szkody rzeczowe powstałe podczas postoju poza parkingami strzeżonymi w miejscach znajdujących się na trasie przejazdu, o ile zachodzi jedna
z okoliczności:
1) postój wynika z:
a) wypadku lub awarii środka transportu uniemożliwiających bezpieczne i zgodne z przepisami kontynuowanie jazdy,
b) konieczności udzielenia pomocy ofiarom wypadków drogowych,
c) dokonywania formalności celnych lub związanych z przewozem drogą płatną,
d) nagłego zachorowania kierowcy, gdy nie ma możliwości kontynuowania jazdy;
2) w przypadku braku możliwości zaparkowania na parkingu strzeżonym postój odbywa się w obrębie stacji paliw, restauracji, baru, motelu, hotelu, urzędu celnego w miejscu oświetlonym podczas postoju w porze nocnej oraz w czasie pracy tych instytucji i wynika z:
a) przepisów o czasie pracy kierowców,
b) tankowania paliwa lub uzupełniania płynów eksploatacyjnych,
c) zaspokajania potrzeb fizjologicznych,
d) spożywania posiłku;
3) w związku z wydaniem ładunku na terenie odbiorcy poza godzinami jego pracy postój odbywa się w miejscu ogrodzonym i oświetlonym podczas postoju w porze nocnej.
Źródło: http://www.uniqa.pl/uniqa_pl/cms/img/8205_OWU_prev_tcm54-333377.pdf
Komentarz
Ubezpieczyciel wprawdzie narzuca na przewoźnika obowiązek parkowania pojazdu na parkingach strzeżonych, ale w określonych okolicznościach daje możliwość parkowania poza tymi parkingami, np. „… w obrębie stacji paliw, restauracji, baru, motelu, hotelu …”. Należy jednak pamiętać o rozszerzeniu ubezpieczenia o odpowiednią klauzulę. Ubezpieczyciel, jako jedyny przewidział konieczność „zaspokajania potrzeb fizjologicznych” i „spożywania posiłku”, co jest wielkim plusem tych warunków.
TUiR WARTA SA
Wyjaśnienie pojęć
§ 2
6. parking strzeżony – teren wydzielony, całodobowo dozorowany, oświetlony w porze nocnej, wyposażony w urządzenia blokujące wjazd i wyjazd, które uniemożliwiają wjazd i wyjazd pojazdu bez zezwolenia osoby dozorującej parking;
Obowiązki ubezpieczającego
§ 11
4. Kierowca powinien ze szczególną starannością zabezpieczyć pojazd wraz z przesyłką przed kradzieżą z włamaniem. W czasie postoju kierowca zobowiązany jest pozostawić pojazd wraz z przesyłką na parkingu strzeżonym, a jeśli jest to niemożliwe, w miejscu zapewniającym maksimum bezpieczeństwa tj. na terenie trwale ogrodzonym, zamkniętym, dozorowanym oraz oświetlonym lub na znajdujących się na trasie przewozu parkingach przy motelu, hotelu, całodobowej stacji benzynowej lub urzędzie celnym.
5. Opuszczając samochód, kierowca powinien zabrać dokumenty przewozowe z samochodu, zamknąć pojazd i uruchomić zamontowane w nim urządzenia przeciwkradzieżowe.
Źródło: http://www.warta.pl/img/wiadomosci/nimg/produkty140065.pdf
Komentarz
Warunki dotyczące parkowania pojazdu pozornie liberalne, proste i jasne, ale mało sformalizowane, co daje przewoźnikowi tyle możliwości, ile ubezpieczycielowi do odmówienia odszkodowania. Ubezpieczyciel nie zdefiniował, co jest miejscem „… zapewniającym maksimum bezpieczeństwa …”, pozostawiając sobie tym dość duże pole do manewru i możliwość stosowania uznaniowości przy ocenie swojej odpowiedzialności za szkodę.
Oczywiście należy zadać sobie pytanie, dlaczego ubezpieczyciele tak znacznie ograniczają nam możliwości parkowania w czasie przewozów. Większość zaprezentowanych warunków zawiera liczne ograniczenia, warunki proponowane przez niektórych ubezpieczycieli są do przyjęcia. Oczywiście w artykule zestawione zostały ogólne warunki ubezpieczenia (tzw. owu), które otrzymujemy do swojej polisy OCP. Warunki naszych polis dotyczące odbywania postojów mogą być jednak negocjowane i nieco odbiegać od tych określonych w owu.
Każde warunki będą jednak przewidywać konieczność zastosowania optymalnych warunków bezpieczeństwa dla pojazdu i przewożonego towaru. Dlatego ubezpieczyciele często podnoszą kwestię opieki, dozoru i należytej staranności w zabezpieczeniu przewożonego towaru.
PAMIĘTAJMY:
- warunki parkowania stawiane przewoźnikom w polisach OCP mają olbrzymie znaczenie – im mniej ograniczeń, tym mamy większe szanse na uzyskanie odszkodowania za szkodę kradzieżową
- jeżeli już gdzieś parkujemy zwracajmy uwagę na to, aby odbywać postoje w miejscach, które są również akceptowane przez zakłady ubezpieczeń
- skoro zdarza nam się parkować nie tylko na parkingach przy całodobowych stacjach benzynowych, zawierajmy umowy OCP na takich warunkach, które nam to umożliwiają
- parkując pojazd z towarem upewnijmy się, czy i na jak długo możemy go zostawić bez opieki lub dozoru
______________________________________
Powyższe warunki są standardowe i dotyczą ubezpieczeń OCP zawieranych na podstawie tzw. ogólnych warunków ubezpieczeń. W celu lepszego zabezpieczenia się należy negocjować warunki dotyczące parkowania a najlepiej zwrócić się z tym do eksperta specjalizującego się w ryzykach transportowych.
Warunki, na jakich zawieramy umowy ubezpieczenia OCP mają duże znaczenie przy określaniu odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń a więc i dla naszego bezpieczeństwa finansowego. Zainteresujmy się więc przed wykupieniem polisy tym, co proponuje nam zakład ubezpieczeń – po szkodzie może być już za późno.