Kryzys? Dla aut elektrycznych hossa

Kryzys? Dla aut elektrycznych hossa

Na polskich ulicach jeździ już niemal 15 000 pojazdów elektrycznych. We wrześniu przybyło ich 1000.

Z końcem września 2020 roku w Polsce jeździło 14 788 elektrycznych samochodów osobowych, z których 55% (8 169 szt.) stanowiły pojazdy w pełni elektryczne, a pozostałą część hybrydy typu plug-in. Od niedawna gromadzenie szczegółowych danych możliwe jest dzięki licznikowi uruchomionemu przez PZPM oraz PSPA.

– To zaskakująca liczba, gdyż do tej pory średni miesięczny przyrost wynosił około 400 pojazdów. Wydawałoby się, że rynkiem zachwieje pandemia, jednak ten wynik napawa nadzieją – komentuje Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska i dodaje: – Tylko w tym roku, w ciągu pierwszych 9 miesięcy urzędy odnotowały 5792 zarejestrowanych pojazdów elektrycznych. Jak wynika z raportu PSPA, jest to wzrost o 97% w stosunku do poprzedniego roku. Co warte podkreślenia, a o czym być może część obserwatorów zapomina, w tym zestawieniu figurują nie tylko samochody osobowe.

Liczba elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych w tym roku zwiększyła się do 679. Niezwykle szybko rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września wyniosła 8 430 szt. Nie sposób nie zauważyć wkładu miast w zrównoważony transport – z końcem września tabor autobusów elektrycznych liczył 345 egzemplarze, przy czym przyrost rok do roku wyniósł 197%. Od początku 2020 roku na ulice Polskich miast wyjechało 116 zeroemisyjnych pojazdów.

Za coraz szybszym wzrostem liczby pojazdów idzie stały rozwój infrastruktury. – Szacuje się, że w przyszłości na jedną ładowarkę AC powinno przypadać 10 samochodów BEV, a na szybkie i ultraszybkie DC – 100 takich pojazdów – dodaje Czyżewski. – Tymczasem, w Polsce na jedną ładowarkę przypada mniej niż 7 pojazdów. Tak więc kluczowe są dalsze działania stymulujące wzrost liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach. Mamy więc nad czym pracować oraz dyskutować. Najbliższa okazja nadarzy się już 24 listopada podczas wirtualnej konferencji „Jak skalować infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych w Europie – lekcje z praktyki”.

Poleć ten artykuł:

Polecamy