Kto nie wpisuje, ten płaci
Kierowca, który nie ma możliwości automatycznego rejestrowania swojej aktywności za pomocą tachografu, powinien to robić ręcznie. Tak mówi art. 15 rozporządzenia 561/2006. Czytamy w nim dalej, że jeśli kierowca korzysta z tachografu analogowego, ma obowiązek ręcznie prowadzić
Kary za niedopatrzenie takich wpisów są bardzo wysokie. Brak nawet kilku minut w zapisie, czy to automatycznym, czy też manualnym może skutkować nałożeniem kary pieniężnej z tytułu tego, że albo wykresówka albo karta kierowcy nie zawiera wszystkich danych o okresach aktywności kierowcy. Wysokość tej kary zależy od tego czy kierowca używa tachografu cyfrowego, czy też analogowego. W przypadku cyfrówki jest to 300 zł za każdy dzień, zaś w przypadku analogowego 500 zł.
Fatalna zmiana interpretacji
Zaprezentowany przepis art. 15 rozporządzenia 561/2006 obowiązuje od 11 kwietnia 2007 r. Jednak ostatnio zmieniła się interpretacja przepisów dokonywana przez służby kontrolne. Wymienione kary, tj. 300 i 500 zł, do czerwca i lipca 2009 r. były stosowane w przypadkach, gdy wiadomo było, że pojazd przebył w danym dniu jakąś drogę, a kierowca zarejestrował na karcie lub na wykresówce tylko część danych z określonego dnia. Służby kontrolne nie miały prawa nałożyć kary pieniężnej z tytułu nie okazania wykresówki lub danych za konkretny dzień, zatem stosowały wspomniane wyżej kary pieniężne. Jednak od 2009 r. kontrolerzy zaczęli stosować owe sankcje w sytuacji, gdy nie brakowało ani jednego kilometra w przebiegu pojazdu, a kierowca nie był w dyspozycji pracodawcy. Ta zmiana interpretacji spowodowała dosłownie lawinę kar pieniężnych, gdy przedsiębiorca nieświadomy uchybień, przedstawiał do kontroli wykresówki lub dane z tachografu cyfrowego bez wpisów ręcznych.
Ręczne rysowanie odpoczynku
Dysponując tachografem analogowym, kierowca wsiadający do pojazdu o godzinie 8.00 rano i w tym momencie wkłada wykresówkę do tachografu, a następnie kończąc pracę o godzinie 16.00, wykresówkę wyciągnie, to powinien ręcznie na odwrocie wykresówki wyrysować odpoczynek tj. od godz. 00.00 do godz. 8.00, a następnie od godz. 16.00 do godz. 24.00, w taki sposób, aby wykresówka zawierała dane o aktywności kierowcy podczas całej doby.
Dysponując tachografem cyfrowym, kierowca powinien wyciągnąć kartę, a następnie po jakimś czasie ją włożyć do tachografu, to powinien dokonać na karcie wpisu manualnego, zgodnie z instrukcją podaną przez tachograf. Kierowca powinien uzupełnić cały okres pomiędzy poprzednim wyjęciem karty, a chwilą jej ponownego włożenia do tachografu.
Na uwagę zaśługuje tu bardzo ważna sprawa – jeśli kierowca nie wykona ręcznego wpisu na wykresówce analogowej, to zawsze może później ten wpis uzupełnić. Jeśli natomiast nie zrobi tego na bieżąco w tachografie cyfrowym, to nie będzie już możliwości uzupełnienia tych wpisów. A wtedy mogą zacząć się kłopoty.