Łaba będzie pogłębiona
Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku wydał wyrok w sprawie możliwości pogłębienia toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby. Skargi ekologów zostały oddalone, co pozwoli na dalszy rozwój transportu intermodalnego w tym regionie.
– Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku swoją dzisiejszą decyzją wyraźnie podkreślił konieczność korekty kanału nawigacyjnego – mówi Jens Meier CEO Hamburg Port Authority komentując orzeczenie Federalnego Sądu Administracyjnego w sprawie pogłębienia toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby. – Korekty nawigacyjne zostaną zrealizowane, teraz jest to kwestia wydłużenia procesu. Koncentrujemy się na sprawach możliwych fluktuacji zasolenia Łaby i ocenie oddziaływania na siedliska przyrodnicze. Wymogi dodatkowych obszarów kompensacyjnych będą także wzięte pod uwagę w procesie planowania.
Odpowiedzialny zespół projektowy będzie pracować na pełnych obrotach, ale jest zbyt wcześnie by określić niezbędne ramy czasowe.
W dzisiejszym orzeczeniu Federalny Sąd Administracyjny jasno oświadczył, że cała procedura planowania nie ma braków i obiekcje organizacji ekologicznych dotyczące inżynierii wodnej nie mogą zostać podtrzymane. Ponadto Europejska Ramowa Dyrektywa Wodna jest przestrzegana. Jedynie ochrona gatunku roślinnego, kropidła wodnego, oraz obszary substytucyjne muszą zostać poprawione zanim przedsięwzięcie może być realizowane.
– To sprawia, że jasne staje się, iż korekta nastąpi, jednak żałujemy dalszego straconego czasu w realizacji przedsięwzięcia. Istotne jest, że dla żeglugi na Łabie i operacji w porcie Hamburg nic się nie zmienia. Jak dotąd byliśmy w stanie obsługiwać największe statki kontenerowe i tak będzie również w przyszłości. Nie będzie pogorszeni – mówi Ingo Egloff, członek zarządu Port of Hamburg Marketing.
Port Hamburg jest największym niemieckim portem uniwersalnym, dającym ponad 156,000 miejsc pracy w regionie Hamburga. Port jest zatem istotnym ośrodkiem gospodarczym tworzącym wartość dodaną brutto w wysokości 21,8 miliarda euro w ramach całej niemieckiej gospodarki. Dla miasta Hamburg port generuje około 900 milionów euro przychodów podatkowych.
– Oto dlaczego jest ważne, że Federalny Sąd Administracyjny zgodził się, iż zasadnicza konieczność skorygowania toru wodnego na Łabie nie podlega wątpliwości. Jesteśmy pewni, że urzędy planujące inwestycję zrobią wszystko co w ich mocy, by uzyskać jak najszybszą zgodę – mówi Egloff.