Łańcuch dostaw dla sportu

Łańcuch dostaw dla sportu

Wszelkie imprezy masowe w tym sportowe można porównać do usług, których celem jest m.in.: zebranie określonej grupy ludzi po to, by dostarczyć im określonych korzyści. Usługa występuje w ściśle określonym momencie jej wykonywania, a to oznacza, że jej użytkownik aktywnie...

Dzisiejszy sport to już nie tylko zabawa, dbałość o zdrowie oraz wytrwałość w działaniu. To specyficzne zjawisko społeczne, które jest coraz silniej powiązane z biznesem. Ciągłe zmiany cywilizacyjne i ekonomiczne, powodują że i ta dziedzina ludzkiej aktywności, podlega procesom profesjonalizacji i komercjalizacji. Rywalizacja sportowców pociąga za sobą biznes w postaci angażowania się mediów, sponsorów oraz wielu innych różnorodnych organizacji.

 

Wsparcie logistyczne imprezy sportowej

Imprezy sportowe są procesami, które charakteryzują się sztywnymi ramami czasowymi. Jakość ich organizacji zależy m.in. od jakości logistycznej, na którą wpływ wywiera problem czasu i wartość dla kibiców. Szybki transport zamawianych materiałów, bądź przemieszczanie się zawodników, ich ekip oraz kibiców, z jednego punktu do drugiego, nabierają znaczenia jeżeli impreza odbywa się na obszernym terenie lub jest zorganizowana w zatłoczonej aglomeracji miejskiej. Dobre połączenia komunikacyjne mogą zachęcić lub zniechęcić znaczną liczbę kibiców do wzięcia udziału w imprezie. Organizatorzy dużych imprez sportowych liczą się z różnorakimi problemami komunikacyjnymi, dlatego muszą współpracować z różnymi służbami, tworząc swoisty logistyczny system wsparcia masowych imprez sportowych.

Działacze sportowi zaczynają dostrzegać, że logistyka może bardzo skrócić czas trwania kosztownych inwestycji, a sportowcom pomóc w odnoszeniu sukcesów. Wsparcie logistyczne imprezy sportowej to m. in. wsparcie infrastrukturalne. Infrastruktura to baza materialna (techniczna), która zapewnia sprawną realizację wszystkich procesów logistycznych. Obejmuje infrastrukturę liniową (szlaki komunikacyjne łączące obiekty sportowe) oraz infrastrukturę punktową (stacje kolejowe, lotniska, porty morskie, przejścia odpraw granicznych, miejsca w których odbywają się imprezy, pomieszczenia noclegowe, itp.).

Działacze sportowi zaczynają dostrzegać, że logistyka może bardzo skrócić czas trwania kosztownych inwestycji, a sportowcom pomóc w odnoszeniu sukcesów

 

Niezależnie od rodzaju infrastruktury, jej stan oraz ilość wpływają na możliwość organizacji wybranej imprezy. W niektórych przypadkach do istniejących obiektów dobudowuje się nowe elementy (dodatkowe trybuny dla kibiców, dodatkowe pomieszczenia socjalne lub całe kompleksy (budowle wraz z drogami dojazdowymi). Proces organizacyjny imprezy od przygotowania terenu, przez termin występu, aż po rozbiórkę i powrót do stanu pierwotnego, bez odpowiedniej infrastruktury, nie mógłby zostać sprawnie przeprowadzony. Sieć drogowa, odpowiednie pojazdy i elementy wyposażenia (na przykład opakowania zabezpieczające), pozwalają efektywnie przewozić potrzebne materiały do punktu docelowego. Obsługa logistyczna takiej imprezy to między innymi: sprawny przewóz bagaży, montaż niezbędnego wyposażenia ekip radiowych i telewizyjnych, organizacja cateringu czy hoteli dla VIP-ów z firm sponsorskich, a nawet organizacja wywozu odpadów.

 

Logistyka budowy obiektów sportowych

Proces budowy charakteryzuje: przemieszczanie wielkiej masy wyrobów budowlanych i odpadów poprodukcyjnych, a także pozostałość odpadów opakowań, zatrudnianie i przebywanie na jej terenie nawet kilku tysięcy pracowników czy dostawców.

Potrzeba wykorzystania wiedzy logistycznej w zarządzaniu budową, zachodzi więc nie tylko z fazie realizacji inwestycji budowlanej, ale również po jej zakończeniu, wiąże się to z odpadami poprodukcyjnymi.

Przedsiębiorstwa działające w branży budowlanej tworzą łańcuchy dostaw o różnej konfiguracji, przykładowo: przedsiębiorstwa dostarczające surowce, produkujące materiały i półfabrykaty budowlane, wykonujące produkt finalny, oraz przedsiębiorstwa zajmujące się surowcami wtórnymi i odpadami powstałymi w czasie produkcji lub likwidacji inwestycji budowlanej.

Sprawne zarządzanie łańcuchem dostaw, który obejmuje wszystkich uczestników procesu budowy, wymaga wypracowania skutecznych i efektywnych narzędzi kształtowania jego struktury oraz mechanizmów koordynacji zapewniających jego sprawne funkcjonowanie i osiąganie w optymalny sposób założonych celów. Dzięki zacieśnianiu relacji między ogniwami łańcucha dostaw na zasadzie partnerstwa można regularnie stosować narzędzia, które umożliwiają diagnostykę przyczyn powstawania problemów, jak również dają możliwość określenia metody ich rozwiązania. Wspomniane narzędzia to przykładowo: diagram Ishikawy (narzędzie pozwalające na znajdywanie przyczyn i powiązań pomiędzy wyróżnionymi kategoriami przyczyn), metoda „śnieżnej kuli” (narzędzie pozwalające sprawnie przejść od pracy indywidualnej do grupowej), teoria gier wieloosobowych (narzędzie pozwalające na dokonanie podziału zysków, których źródłem są dodatkowe premie za wcześniejsze zakończenie realizacji przedsięwzięcia przez podwykonawców robót, a także redukcja kosztów możliwa do uzyskania przy mniejszym zaangażowaniu zasobów i skróceniu czasów wykonania procesów.

Obiekty sportowe wznoszone są często w obszarach miejskich. Z tego względu aspekt zarządzania budową tych obiektów wchodzi w zakres tzw. logistyki miejskiej, która obejmuje: przewóz osób, przewóz dóbr rzeczowych, wywóz odpadów i śmieci, funkcjonowanie miejskich sieci wodno-kanalizacyjnych, funkcjonowanie sieci energetycznych.

 

Logistyka budowy olimpijskiego kompleksu budowlanego w Londynie

Igrzyska olimpijskie Londyn 2012, to projekt będący nawet dla doświadczonych logistyków budowy – olbrzymim wyzwaniem. Park olimpijski zlokalizowany jest bardzo blisko stolicy Wielkiej Brytanii, która nawet i bez tego słynie z chaosu komunikacyjnego. Pojazdy silnikowe poruszają się w Londynie średnio z prędkością 17 km/h, tak wolno jak nigdzie w Europie. Jeśli do 7 milionów stałych użytkowników tego miasta, doda się przewidywane 2 miliony kibiców, to sieć komunikacyjna zostanie poddana swoistemu sprawdzianowi.

W nowo zbudowanej części miasta powstało 12 miasteczek sportowych wraz ze stadionem olimpijskim. Część ta musi pomieścić 10 000 akredytowanych sportowców, ich ekipy wraz ze sprzętem, a także rzesze fanów sportu, którzy będą chcieli z bliska obserwować zawody. Na dodatek władze miasta postawiły jako priorytet zorganizowanie imprezy z duchem ekologii, przy utrzymaniu wysokiego standardu czystości powietrza.

W związku z tymi założeniami podpisano kontrakty z firmami z branży logistycznej (Olimpic Delivery Authority, DB Schenker), gwarantującymi proekologiczne wsparcie budowy wioski olimpijskiej. Wytyczne zakładają, że więcej niż połowa wszystkich materiałów użytych do budowy miasteczek sportowych, musi być transportowana szynami oraz drogą wodną. Aby otrzymać zlecenie na logistyczną obsługę imprezy firma DB Schenker, na powierzchni 11 hektarów, zaprojektowała extra multimodalny terminal „Bow Est Logistics Centre”. Terminal otwarto już w czerwcu 2008 roku i od tamtej pory codziennie obsługuje dostawy materiałów do miejsc budowy. Szacuje się, że każdego dnia musi zostać przewiezione około 5000 ton materiału budowlanego, prefabrykatów, a także odpadów z placów budowy.

Wybór lokalizacji igrzysk był wyborem bardzo przemyślanym z logistycznego punktu widzenia. Wiele imprez odbywać się będzie w odległościach, które bez problemu będzie można pokonywać pieszo. W ten sposób ograniczy się wydatki zarówno na transport jak i bezpieczeństwo. Inną zaletę tego centralnego położenia można wyjaśnić na przykładzie odniesienia do igrzysk 2004 roku w Atenach. Tam do dziś wiele nowo wybudowanych obiektów wciąż pozostaje niewykorzystanych. Uruchomione na potrzeby igrzysk linie tramwajowe z centrum Aten na wybrzeże są zwykle nieprzeładowane. W efekcie infrastruktura sportowa generuje straty.

W Anglii postawiono na przemyślane projekty. Wioska olimpijska ma po zawodach zostać automatycznie przekwalifikowana na nowe miejsca do zamieszkania dla mieszkańców Londynu. W związku z tym jest łączona z siecią metra oraz koleją podmiejską. W sumie 12 różnych połączeń kolejowych ma dowozić kibiców prosto na olimpijski teren zawodów, a po olimpiadzie dowozić stałych mieszkańców do pracy na terenie całego Londynu. Problem ekologicznego transportu przewiduje m.in. zakaz poruszania się po Londynie taksówek, które mają więcej niż 15 lat i emitują zbyt dużo spalin (dotyczy to około 1200 znanych Black Cabs). Ponadto miasto rozwija infrastrukturę dla pojazdów czystych ekologicznie.

Wszystko to wskazuje na ogromne znaczenie zasad logistyki budowy we współczesnych projektach dedykowanych branży sportowej.

Poleć ten artykuł:

Polecamy