Laude wśród najlepszych
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło najnowszą listę projektów intermodalnych do dofinansowania z UE.
W pierwszej trójce najwyżej ocenionych wnioskodawców znalazła się spółka Laude Smart Intermodal S.A. z projektem „Wzrost konkurencyjności przewozów intermodalnych poprzez zastosowanie wagonów do przewozów kontenerów ciężkich”.
Zatwierdzony projekt jest kontynuacją szerszego programu, w ramach którego Laude wdrożyła innowacyjne w skali światowej 20′ kontenery do przewozu stali w kręgach i kontener do ładunków sypkich. W rezultacie Laude Smart Intermodal S.A. dostarczy rynkowi udoskonaloną usługę transportu wyrobów stalowych w kręgach w kontenerach z coilmuldą i ładunków sypkich w kontenerach. Wynalazki zostały zgłoszone do ochrony patentowej.
– Atutem i środkiem do realizacji naszych zamierzeń będzie stałe polaczenie intermodalne miedzy EU a Ukrainą z postojem w Kijowie, Dniepropetrowsku i Doniecku – podkreśla Janusz Górski, Wiceprezes Zarządu Laude Smart Intermodal S.A.
Rozwój przewozów intermodalnych ściśle wpisuje się wprost w politykę transportową UE. W Białej Księdze Transportowej (2011 r.) zapisano m.in., że działaniami szczególnie pożądanymi w zakresie intermodalnych łańcuchów logistycznych powinno być zmniejszanie roli transportu drogowego na rzecz bardziej ekologicznych środków transportu – kolei i dróg wodnych. Zgodnie z zapisami Białej Księgi, do 2030 r. 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, zaś do 2050 r. wskaźnik ten powinien przekroczyć 50%. Tymczasem udział przewozów intermodalnych w łącznej wielkości pracy przewozowej na kolei w Polsce wyniósł w 2011 r. jedynie 4,5 %. Niższy odsetek na terenie UE odnotowano tylko w Finlandii oraz na Litwie, Łotwie i w Estonii.