Liczą się osiągi    [Zobacz zdjęcia]

Liczą się osiągi [Zobacz zdjęcia]

Goodyear wprowadza na rynek dwie linie opon KMAX i FUELMAX, które mają ułatwić flotom wybór bardziej ekonomicznych opon. Nowe opony zapewniają przebiegi dłuższe nawet o 35 proc. oraz opory toczenia mniejsze o 10 proc. w porównaniu z poprzedniczkami, dzięki czemu firmy...

Wyniki, zleconych przez Goodyeara, najnowszych badań europejskich flot pokazują, że: obecnie floty dokonują wyboru opon raczej na podstawie ich osiągów, a nie zastosowań ogumienia. I właśnie kryteria ekonomiczne mają przesądzić o wyborze opon przez firmy transportowe.

Bo liczą się parametry

Jak wskazuje sama nazwa linii opon Goodyear KMAX została ona opracowana w celu zwiększania przebiegów, bez uszczerbku dla pozostałych ważnych parametrów, takich jak efektywność paliwowa i właściwości jezdne. Na tej samej zasadzie linia opon Goodyear FUELMAX przeznaczona jest dla operatorów flot pragnących zoptymalizować efektywność paliwową, a jednocześnie zachować długie przebiegi.

Badania pokazały również, że najważniejszym parametrem opony dla firm transportowych są opory toczenia, które mają bezpośrednie przełożenie na efektywność paliwową. W grupie właścicieli i użytkowników flot transportowych, biorących udział w badaniu, 77 proc. respondentów sklasyfikowało te parametry jako “bardzo ważne” lub “niesłychanie ważne”. Przebieg (76 proc.) i przyczepność na mokrej nawierzchni (75 proc.) zostały sklasyfikowane na drugim i na trzecim miejscu.

Nowe linie opon, które spełniają najważniejsze wymagania firm transportowych, zastępują popularne na rynku linie opon Goodyear Regional RHS II, RHD II+ oraz RHT II, a także oszczędne opony Marathon LHS II+, LHD II+ oraz LHT II. Nowe KMAX i FUELMAX, tak jak poprzedniczki, mogą być stosowane w transporcie dalekobieżnym, jak i regionalnym.

Przebiegi do 35 proc. dłuższe

KMAX jest specjalną linią produktów przeznaczoną do zastosowań szosowych, która oferuje maksymalne przebiegi oraz udoskonalone – w porównaniu z poprzednimi oponami Goodyear – parametry jezdne przez cały rok. Linia obejmuje oponę KMAX S na oś kierowaną, oponę KMAX D na oś napędową oraz oponę KMAX T na oś naczepy. W stosunku do Goodyear RHS II oraz RHD II+, opony KMAX zapewniają dłuższe przebiegi nawet o 35 proc. łącznie z dobrymi osiągami przez cały rok dzięki lepszym parametrom jezdnym oraz spełnianiu przez opony na oś napędową wymogów stawianym oponom zimowym.

Badania pokazały, że w porównaniu z oponą RHS II na oś kierowaną, nowa opona KMAX S osiąga przebiegi wyższe nawet o 30 proc., natomiast w porównaniu z oponą RHD II+ na oś napędową nowa opona KMAX D zapewnia wyższe przebiegi nawet o 35 proc.

Opory toczenia nawet o 10 proc. niższe

FUELMAX to z kolei linia efektywnych paliwowo opon, charakteryzujących się najniższymi oporami toczenia – ze wszystkich opon Goodyeara – w zastosowaniach szosowych, przy zachowaniu pozostałych parametrów opony na konkurencyjnym poziomie. Linia obejmuje oponę na oś kierowaną FUELMAX S, oponę na oś napędową FUELMAX D oraz oponę na oś naczepy FUELMAX T. Przy oporach toczenia niższych nawet o 10 proc., opony te pozwalają uzyskiwać oszczędności poprzez niższe zużycie paliwa oraz zmniejszać emisje CO2. Ponadto opony te umożliwiają nawet o 15 proc. dłuższe przebiegi, zapewniając jednocześnie większą wszechstronność oraz lepsze parametry jezdne.

W porównaniu z poprzednimi modelami opony Goodyear LHS II oraz LHD II, nowe opony FUELMAX S oraz FUELMAX D, odpowiednio na oś kierowaną i oś napędową, charakteryzują się odpowiednio przebiegami dłuższymi o 15 proc. i 10 proc. Porównanie nowych opon FUELMAX S i FUELMAX D z poprzednim modelem opon LHS II+ oraz LHD II+ pod względem oporów toczenia pokazało, że nowe opony charakteryzują się niższymi oporami toczenia odpowiednio o 6 oraz 10 proc.

Testy w terenie

Przed wprowadzeniem każdej nowej opony na rynek, firma Goodyear poddaje ją badaniom we własnych placówkach testowych, a także testom w terenie realizowanym we współpracy z operatorami flot. Transports Berthaud była jedną z firm transportowych biorących udział w badaniach nowego asortymentu opon KMAX. Firma Transports Berthaud z siedzibą Nimes we Francji posiada flotę składającą się ze 118 pojazdów, a dla swoich klientów przewozi świeże owoce i warzywa. Roczny przebieg floty transportowej tego przedsiębiorstwa to około 12 milionów kilometrów. Ładunki są przewożone głównie na zaplanowanych trasach pomiędzy Lionem, Strasburgiem, Bordeaux oraz miejscowością Rungis w pobliżu Paryża.

– Dokładnie kontrolowaliśmy osiągi użytkowanych przez nas opon, ze szczególnym wskazaniem na ich trwałość i zużycie paliwa – mówi Stéphane Helaiem, dyrektor generalny Transports Berthaud. – Dobre parametry jezdne na śniegu są dla nas szczególnie ważne, ponieważ musimy dostarczać przewożone ładunki na czas. Nasi kierowcy stwierdzili, że podczas jazdy na śniegu, nowe opony charakteryzowały się lepszymi parametrami jezdnymi oraz wyższą przyczepnością na drodze niż opony poprzedniej generacji.

Z kolei firma transportowa Transports Pedretti, która m.in. oferuje przewóz dóbr przemysłowych, mrożonek oraz transport pojazdów, przebadała zarówno nową linię opon KMAX, jak i linię FUELMAX.

– Linię opon FUELMAX przetestowaliśmy w transporcie dalekobieżnym – wyjaśnia Cédric Pedretti, właściciel Transports Pedretti. – Obie nowe linie opon charakteryzują się dobrą, zrównoważoną relacją zużywania się opony i spalania paliwa. Na oponach FUELMAX przejechaliśmy około 150.000 kilometrów w ciągu roku, używając ich w trakcie wszystkich czterech pór roku. W okresie testowym zarejestrowaliśmy zużycie paliwa na poziomie 33 litrów na 100 kilometrów. W porównaniu z obecnie eksploatowanymi oponami, oznacza to oszczędności rzędu 1.600 euro na pojazd rocznie.

Opony zimowe – zmiana trendów

Ostatnie lata przyniosły zmianę trendów na europejskim rynku transportowym. Dawniej floty zazwyczaj specjalizowały się w transporcie dalekobieżnym lub regionalnym, przy czym eksploatowane pojazdy były specjalnie dedykowane do jednego lub drugiego rodzaju transportu. Oznaczało to, że wybór opon zoptymalizowanych pod kątem eksploatacji w danym rodzaju transportu był oczywisty.

Obecnie transport stał się bardziej elastyczny, często pojazdy muszą realizować cały szereg zadań przewozowych – począwszy od dystrybucji ładunków na terenach miejskich, a skończywszy na transporcie dalekobieżnym. Nowe linie opon Goodyeara nadają się do obydwu typów zastosowań.

Kolejna zmiana trendów w transporcie dotyczy zimowych warunków drogowych oraz związanych z nimi przepisów. Nieprzewidywalne warunki zimą, właściwie na terytorium całej Europy, a także zaostrzające się przepisy prawne dotyczące opon zimowych, spowodowały duży popyt na standardowe opony pozwalające na eksploatację zimą.

Wyniki badania Goodyeara pokazały, że 64 proc. flot chciało, aby standardowe opony spełniały wymagania stawiane oponom zimowym. Dlatego też obie nowe linie zostały przystosowane do pełnienia prawdziwych opon uniwersalnych, które można stosować przez cały rok, przy czym opony na oś napędową spełniają wszystkie wymagania opon zimowych i nadają się do jazdy po błocie i śniegu.

Wydłużona eksploatacja

Tak jak w przypadku wszystkich opon Goodyeara do pojazdów użytkowych, nowe linie opon KMAX oraz FUELMAX można poddawać zarówno pogłębianiu, jak i bieżnikowaniu. Wersje bieżnikowalne TreadMax opon KMAX D oraz T, a także opon FUELMAX D oraz T są wprowadzane na rynek jednocześnie razem z nowymi oponami. Są one zbudowane na bazie karkasów wykonanych przy zastosowaniu najnowszych technologii Goodyeara, a w procesie ich produkcji zastosowano te same rzeźby bieżnika oraz materiały co w przypadku nowych opon, więc ich osiągi są bardzo zbliżone do parametrów nowego ogumienia.

Nowe technologie

KMAX S – technologia inteligentnego żebra (IntelliMax Rib Technology) zmniejsza opory toczenia oraz zwiększa przyczepność na mokrej nawierzchni; została zastosowana do rzeźby bieżnika, aby usztywniać oponę, żeby wytrzymywała ona działanie dużych siły na zakrętach i zapewniała pewność prowadzenia pojazdu

KMAX D – technologia inteligentnego bieżnika (The IntelliMax Tread Technology) polega na użyciu dwuwarstwowo bieżnika, przy czym górna warstwa składa się z mieszanki gumowej zapewniającej długie przebiegi, natomiast mieszanka bazy bieżnika zapewnia niskie opory toczenia

FUELMAX S – technologia inteligentnego rowka (The IntelliMax Groove Technology) optymalizuje opory toczenia dzięki “ukrytej” rzeźbie bieżnika wtopionej w oponę

 

 

  • Janusz KRUPA

menedżer opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych Grupy Goodyear Polska

Zmieniamy filozofię podejścia do obsługi samochodów ciężarowych i flot transportowych. Mniejszą wagę przywiązujemy do tego, jakie będzie przeznaczenie opon – czy do transportu regionalnego czy do dalekobieżnego. Za to koncentrujemy się na tym, co w chwili obecnej jest najważniejsze dla użytkowników pojazdów ciężarowych i firm transportowych, a mianowicie na osiąganiu wymiernych korzyści. A do nich zaliczają się bardzo długie przebiegi i bardzo dobre warunki odnośnie oporów toczenia, które mają wpływ na 60 proc. innych kosztów w firmie transportowej, z czego największym kosztem jest zużycie paliwa. Udało się nam to osiągnąć poprzez wdrożenie nowych technologii. Najbardziej nowatorskie zmiany dotyczyły bieżnika, który jest odpowiedzialny za generowanie przebiegów i oporów toczenia. Wdrożyliśmy technologię inteligentnych rowków dla opon FUELMAX, które ukazują się po przejechaniu ok. 60 proc. przebiegu, a także technologię inteligentnych żeber, gdzie wielość mostków zastosowanych w budowie bieżnika powoduje, że opona jest bardziej stabilna, bardzo szybko odprowadza ciepło, a poprzez te mostki bieżnik wspomaga poszczególne żebra. To powoduje, że opona generuje większe przebiegi. Jednocześnie udała się nam istotna rzecz – w oponach FUELMAX równocześnie obniżyliśmy opory toczenia i zwiększyliśmy przebieg. To jest unikatowe rozwiązanie w chwili obecnej na rynku – zastosowanie bieżnika żebrowego w oponie napędowej FUELMAX D. Do tej pory opona napędowa kojarzyła się z budową kostkową. Ważną rzeczą jest też to, że opony w obu liniach – KMAX i FUELMAX – spełniają warunki opony zimowej

 

  • Piotr CZYŻYK

dyrektor sprzedaży i marketingu opon do pojazdów użytkowych Grupy Goodyear dla Polski i Ukrainy

Wraz ze wdrożeniem naszych nowych produktów odchodzimy od sztywnego podziału rynku usług transportowych na regionalne i dalekobieżne. Jest to podyktowane potrzebami klientów, którzy bardzo dynamicznie zmieniają rodzaj uprawianego transportu – raz jest to transport regionalny, a jeżeli jest dekoniunktura na rynku, to ciężarówki są relokowane np. na transport międzynarodowy. W związku z tym, obecnie podchodzimy nieco inaczej do rynku, wskazując na potrzeby klienta,. A te skupiają się albo na przebiegu, albo na zużyciu paliwa. W zależności od tego, na co kładzie nacisk flota, tak też powinna dobierać produkty. Jest to bardzo proste, bo nasze produkty są bardzo przejrzyście opisane – w przypadku opon KMAX opon to oszczędność kilometrowa, a FUELMAX – oszczędność paliwa. Oczywiście to nie oznacza, że opony KMAX nie oszczędzają paliwa. W stosunku do poprzedniczek, opon regionalnych, ta oszczędność w oporach toczenia wynosi ok. 10 proc. Natomiast oferujemy o 35 proc większy przebieg, co potwierdzone zostało także w laboratoryjnych testach oraz we flotach. W przypadku opon FUELMAX mamy obniżone opory toczenia o ok. 15 proc. co daje konkretne oszczędności ok. 3-4 proc. na zużyciu paliwa. I to jest podstawa wyboru poszczególnych produktów do zastosowania we flocie.

Poleć ten artykuł:

Polecamy